212038_449-min

آیا مجلس قراردادهای استعماری را تصویب می کند؟ / FATF خسارت محضی دیگر

خطر کنوانسیون های بین المللی بسیار بیشتر از قوانین داخلی خواهد بود. یکشنبه، روز سرنوشت سازی برای کشور است و نمایندگان مجلس در آزمون بزرگی قرار دارند و باید دید که با تصویب کنوانسیون TF عزت و اقتدار ملت را از بین خواهند برد یا حفظ خواهند کرد؟!

گروه سیاسی- رجانیوز: گروه ویژه اقدام مالی (FATF) در آخرین نشست خود در اسفند سال گذشته به ایران فرصتی ۴ ماهه داد تا اقدامات باقی مانده از برنامه اقدام را عملیاتی کند. در هفته های اخیر و با توجه به باقی ماندن حدود یک ماه از فرصت FATF، مجلس شورای اسلامی۳ لایحه درخواستی FATF را به صورت هم­زمان وارد دستور کار خود کرده و کلیات دو لایحه مبارزه با پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم را به سرعت تصویب کرد. روز یکشنبه هفته جاری نیز تصویب الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم (TF) در دستور کار مجلس خواهد بود. روند تصویب لوایح مربوط به FATF از جنبه های مختلف شباهت زیادی به تصویب برجام دارد، از جمله این که:

دولت در تصویب برجام، به شدت عجله داشت و در روزهای بررسی برجام در مجلس، دولتمردان ادعا می کردند که هر روز تاخیر در اجرای برجام ۱۰۰ میلیون دلار ضرر برای کشور دارد. در تصویب لوایح درخواستی FATF هم شاهد عجله دولت و مجلس هستیم و حامیان FATF ادعا می کنند که در صورت تاخیر در تصویب این لوایح، کشور از ناحیه عدم همکاری بانک­های خارجی متضرر می­گردد.
در برجام، ریاست مجلس به کمک دولت آمده و برای تصویب سریع آن،  تلاش زیادی کرد. اکنون نیز ریاست مجلس در قامت حامی تمام قد FATF ظاهر شده و مقابل هر گونه مخالفت با این لوایح ایستاده است، به عنوان مثال برخی از جلسات بررسی این لوایح را غیرعلنی برگزار کرده است. از سوی دیگر همایش سه قوه را به منظور توجیه نمایندگان برای رای به لوایح درخواستی FATF برگزار کرد تا رییس جمهور نمایندگان را برای رای به این لوایح توجیه کند.
در برجام کار کارشناسی از سوی طرف ایرانی به میزان لازم انجام نپذیرفت و در نهایت شرایطی برای ما پیش آمد که با وجود تعلیق تحریم های هسته ای، اما بانک­های بزرگ وارد همکاری با ایران نشدند. نتیجه کار کارشناسی دولت درباره FATF هم این شده است که اگر با این نهاد همکاری کنیم، بانک­های خارجی به سمت ما خواهند آمد، در حالی که اگر FATF وضعیت ایران را کاملا سفید اعلام کند و به بانک­های خارجی چراغ سبز نشان دهد، این بانک­ها همچنان از تحریم­های فراسرزمینی آمریکا واهمه دارند و به سمت ایران نخواهند آمد.
پس از اجرای برجام، برخی از نهادهای تحریمی از لیست تحریمی آمریکا (SDN) خارج شدند و برخی دیگر از نهادهای ایرانی در این لیست باقی ماندند. خارج شدگان از لیست تحریمی، دست به تحریم باقی ماندگان در تحریم زدند که از آن با عنوان «خودتحریمی» یاد می شود. در این زمینه می توان به عدم ارائه خدمات ارزی توسط بانک­های سپه و ملت به قرارگاه خاتم الانبیا پس از اجرای برجام اشاره کرد. پس از اجرای FATF نیز خودتحریمی به شدت افزایش خواهد یافت، چرا که شفافیت فضای اقتصادی ایران برای آمریکا افزایش پیدا می­کند و در نتیجه نهادها، شرکتها و بانک­ها برای این که تحریم نشوند، دست به تحریم نهادهای تحریمی می زنند. ادامه این روند باعث افزایش شکاف داخلی خواهد شد.
بیشتر نماینده­هایی که برجام را تصویب کردند، حاضر نشدند اسامی خود را علنی کنند. در جریان تصویب لوایح مربوط به FATF هم پس از درخواست دوازده تن از نمایندگان مجلس برای علنی شدن آرای نمایندگان، این موضوع (یعنی علنی بودن رای) مطرح شد و به رای گذاشته شد اما رای نیاود! یعنی نمایندگان تصویب کننده لوایح FATF  هم مثل نمایندگان تصویب کننده برجام، نمی خواهند مردم آنان را بشناسند و نمی خواهند پذیرش FATF به اسم آنان در تاریخ ثبت شود.
در جریان تصویب برجام، به خلاف واقع گفته شد که رهبری با این روند موافق هستند و «برجام تصمیم نظام است». اما بعد ها مشخص شد که رهبری برجام را دچار مشکلات ساختاری می دانستند و خطوط قرمز ایشان در برجام رعایت نشده است. در بررسی لوایح FATF هم در مذاکرات مجلس یکی از نمایندگان گفت: «نامه ای بود که بعضی از بزرگان نوشته بودند که آن حل شد» و تلویحا گفته شد که رضایت رهبری جلب شده است. اما بعدا آقای کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مصاحبه ای اعلام کرد که رهبری فرموده اند: «FATF یک قرارداد استعماری است»[۱]
برجام از سوی طرف آمریکایی نوشته شده بود. گروه بین المللی بحران، (اندیشکده­ای متعلق به دولت آمریکا) ۱۴ ماه قبل از انتشار متن برجام، متنی را منتشر کرده بود که تطابق بسیار زیادی با برجام دارد. برنامه اقدام FATF نیز توسط طرف خارجی دیکته شده است و ایران نقشی در تنظیم آن نداشته است.

نتیجه هر دو یکسان خواهد بود: در برجام، حقوق هسته ای ایران به رسمیت شناخته نشد و تقریبا تعطیل شد. از سوی دیگر به هدف اصلی مذاکرات که رفع تحریم ها بود، نرسیدیم. در FATF هم اطلاعات محرمانه بانکی حفظ نخواهد شد و بانک­های بزرگ همکاری نخواهند کرد و از سوی دیگر با شفاف شدن اطلاعات شرکت های ایرانی برای آمریکا، آمریکایی ها دست به تحریم گسترده افراد و نهادهای مرتبط با سپاه و موشکی خواهند زد و بدون درد سر ایران را در حوزه نفوذ منطقه ای و موشکی از درون زمینگیر خواهند کرد.

دو لایحه «اصلاح قانون مبارزه با پولشویی» و «اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم» مربوط به داخل کشور بوده و درصورت اراده، در آینده امکان اصلاح دارند اما کنوانسیون های پالرمو و تامین مالی تروریسم (TF) تعهدات بین المللی است و پس از تصویب، برای کشور آثار حقوقی، اقتصادی، امنیتی و سیاسی بسیاری خواهد داشت که از کنترل ایران خارج است. بنابراین خطر کنوانسیون های بین المللی بسیار بیشتر از قوانین داخلی خواهد بود. یکشنبه، روز سرنوشت سازی برای کشور است و نمایندگان مجلس در آزمون بزرگی قرار دارند و باید دید که با تصویب کنوانسیون TF عزت و اقتدار ملت را از بین خواهند برد یا حفظ خواهند کرد؟!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>