706-min

«اختلاف اروپا با آمریکا» از آن‌چه که دولت دوازدهم توصیف می‌کند تا آن‌چه که واقعیت دارد

روحانی پس از تشکیل کارگروه اصلاح برجام و توافق کشورهای اروپایی برای مذاکرات موشکی با ایران: اروپا از اقدامات آینده ترامپ درباره برجام بی‌اطلاع است!

اشاره زیگمار گابریل به جلسه‌ی مشترک سه کشور اروپایی و فدریکا موگرینی با ظریف تنها یک روز قبل از اعلام نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای است که بنظر می‌رسد از جمله مواردی که منجر به تمدید توقف موقت تحریم‌ها برای ۱۲۰ روز توسط ترامپ شد همین اقدام اروپا بود . نکته جالب توجه اینجا است که وزارت امور خارجه هیچ‌گاه اظهارات وزیر خارجه آلمان را تکذیب نکرد و سفیر آلمان را نیز بخاطر این ادعاها فرانخواند.
گروه سیاست‌خارجی-رجانیوز: اظهارات روز گذشته حسن روحانی در نشست خبری با خبرنگاران پیرامون آینده برجام یک بخش جالب توجه داشت و آن‌هم تلاش مجدد رئیس جمهور برای پررنگ کردن اختلاف اروپا با آمریکا پیرامون زیاده خواهی‌های ترامپ بود.
به گزارش رجانیوز رئیس جمهور روز گذشته تا این حد پیشروی کرد که مدعی شد اروپا از خواسته‌ها و اقدامات آینده ترامپ درباره برجام بی‌اطلاع است!  حسن روحانی در این‌باره گفت:  اینکه در آینده آمریکا چه کار می‌کند، ما نمی‌دانیم، اما از هر کسی حتی از دوستان اروپایی نزدیک آقای ترامپ هم می‌پرسیم که او چه می‌خواهد بکند، می‌گویند ما نمی‌دانیم. یعنی هیچ کس پیش‌بینی نمی‌کند که دولت آمریکا در آینده نه راجع به برجام و ایران بلکه راجع به همه مسایلی که امروز در دنیا مورد بحث است ،چه اقداماتی می‌خواهد انجام دهد.
تلاش رئیس جمهور برای تقویت تئوری اروپای خوب و آمریکای بد از جمله رویه‌هایی است که دولت با  مشاهده بی‌مرامی‌های! سال‌های گذشته آمریکا نسبت به خود در پیش گرفته تا از این طریق شرکای خارجی جدیدی برای خود پیدا کند. جالب‌تر این‌جا است که سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران بطور کلی فرض موافقت سه کشور اروپایی برای مذاکره مجدد برجام را رد می‌کند و آن‌ را رویای آمریکا می‌خواند.  در همین راستا بهرام قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا موافقت سه کشور اروپایی برای مذاکره مجدد برجام به معنی موافقت اروپا با شروط ترامپ است می‌گوید: چنین فرضی اشتباه است. چنین موضوعی را به صورت رسمی از طرف های اروپایی دریافت نکرده ایم. آمریکایی ها معمولا براساس یک عادت دیرینه رویاهای خود را از زبان دیگران بیان می کنند. رویای آنها در این ارتباط تعبیر نخواهد شد.
اما واقعیت از چه قرار است؟ آیا اروپا موافقتی برای اجرای خواسته‌های ترامپ نکرده و  از اقدامات آینده آمریکا هم آگاهی ندارد؟
تشکیل کارگروه‌ اصلاح برجام
نوع رفتار کشورهای اروپا بخصوص سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه نسبت به خواسته‌های ترامپ بگونه‌ای بوده که باید آن را همراهی همه‌جانبه دانست. از روز اول طرح خواسته‌های ترامپ چون محدود کردن فعالیت‌های دفاع موشکی ایران، سه کشور اروپایی در مصاحبه‌ و بیانیه‌های رسمی، موافقت خود را برای پیگیری این مسائل اعلام کردند. اروپایی‌ها تنها به اظهارنظر نیز اکتفا نکردند و وارد جنبه عملیاتی شدند چنان‌که پس از دیدار تیلرسون با بوریس جانسون رسانه‌های غربی خبر توافق انگلیس با آمریکا برای تشکیل کارگروه اصلاح برجام منتشر شد. تشکیل کارگروه اصلاح برجام نه‌تنها هیچ‌گاه از طرف کشورهای اروپایی تکذیب نشد بلکه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه از پاسخ به سوال خبرنگار وال استریت ژورنال در این باره طفره رفت و ترجیح داد واقعیت رخ داده را مسکوت باقی بگذارد. اما وزیر خارجه آمریکا تنها چند روز بعد و در نشست خبری با همتای لهستانی خود اعلام کرد این کار گروه‌ها حتی اقدامات خود را برای رفع نواقص برجام را نیز آغاز کرده‌اند.
این مسئله به میزانی روشن است که حتی سید حسین موسویان یکی از اصلی‌ترین مدافعان سیاست‌خارجی دولت که پس از گذراندن دوران محکومیت خود به جرم  « در اختیار قرار دادن اطلاعات‌ طبقه‌بندی شده به بیگانگان» در آمریکا به سر می‌برد در این باره می‌نویسد: اروپاییها حاضر شدند که گروه کاری مشترکی با آمریکا درمورد بازنگری برجام را تشکیل  و سریعا فعال کنند ضمن اینکه روند همکاریهای اقتصادی جهانی با ایران هم کند شده است.
توافق برای گفت‌وگوهای فشرده و جدی درباره برنامه موشکی ایران
یکی دیگر از مصادیق عملیاتی شدن همراهی اروپا با آمریکا  گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه آلمان و آمریکا است که طی آن زیگمار گابریل همتایای آمریکایی خود را از توافق صورت گرفته میان آلمان، فرانسه و انگلیس به همراه فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، برای انجام «گفتگو‌هایی فشرده و بسیار جدی» درباره برنامه موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران، آگاه می‌سازد. اشاره زیگمار گابریل به جلسه‌ی مشترک سه کشور اروپایی و فدریکا موگرینی با ظریف تنها یک روز قبل از اعلام نظر ترامپ درباره توافق هسته‌ای است که بنظر می‌رسد از جمله عواملی که منجر به رغبت ترامپ برای تمدید توقف موقت تحریم‌ها برای ۱۲۰ روز دیگر  شد همین اقدام اروپا بود . نکته جالب توجه اینجا است که وزارت امور خارجه هیچ‌گاه اظهارات وزیر خارجه آلمان را تکذیب نکرد و سفیر آلمان را نیز بخاطر این ادعاها فرانخواند.
با این تفاسیر پس باید گفت که اولاً: اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی خواهان اجرای خواسته‌های ترامپ‌اند ثانیاً بی‌اطلاع خطاب کردن این کشورها نسبت به اقدامات آینده ترامپ مطلقاً اشتباه است چرا که سه کشور اروپایی با آگاهی کامل از خواسته‌های ترامپ، تمام تلاش خود را برای پیشبرد عملیاتی آن بکار برده‌اند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>