نبویان

نبویان : نظارت ها خطرناک ترین بخش بیانه لوزان است / برخی بند های توافقنامه لوزان تحقیر آمیز است .

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چرا باید در توافقنامه لوزان اینقدر محدودیت و شرط برای ایران گذاشته شود؟ گفت:برخی بندهای توافقنامه لوزان تحقیرآمیز و نظارت‎ها خطرناک‌ترین بخش این توافقنامه است.

فارس: حجت‎الاسلام سیدمحمود نبویان چهارشنبه شب در همایش ولایت و بصیرت که در سالن اجتماعات تبلیغات اسلامی استان گلستان در شهرستان گرگان برگزار شد، با اشاره به مذاکرات هسته‎ای تیم مذاکره‎کننده کشورمان گفت: من با فکت‎شیت آمریکایی‎ها کاری ندارم اما همه صحبت‎هایی که می‎کنم از روی اسناد است.

وی ادامه داد: همه ما باید مستند حرف بزنیم و هیاهو را کنار بگذاریم؛ من در اینجا مسائلی که در توافقنامه ژنو، بیانیه لوزان و گزارش‎های آژانس صحبت می‎کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخشی از صحبت‎های خود با طرح این سئوال که متن اعلامی در پایان مذاکرات در لوزان بیانیه است یا توافقنامه؟، خاطرنشان کرد: در این متن کلمات بسیار مهم است و باید به آنها دقت زیادی کرد.

نبویان اضافه کرد: در پاراگراف سوم بیانیه یا توافقنامه لوزان از کلمه‎ای استفاده شده که به معنی توافق است که این کلمه در بندهای دیگر هم قید شده است.

وی افزود: در چهارچوب این متن در ابتدا تکلیف نطنز را مشخص کرده‎اند؛ در دولت گذشته در خصوص نطنز دولت طی نامه‎ای اعلام کرد که این مرکز یک مرکز غنی‎سازی است و می‎خواهیم از این مرکز ۱۰ نمونه دیگر بسازیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سئوال مطرح شد که ما این مرکز را برای چه می‎خواهیم؟؛ باید بگویم که ۸۰۰ بیمار حساس بخصوص بیماران سرطانی در کشور وجود دارند که برای درمان آنها باید از دارویی استفاده کنیم که از این راکتورها تولید می‎شود که مواد آن ۲۰ درصد است و کشور به ابعاد گوناگون این نیروگاه نیاز دارد.

نبویان تاکید کرد: در توافقنامه ژنو برای این نیروگاه یک توقف فعالیت زده شد اما در لوزان توافق شد که نباید حتی یک عدد دیگر از این نیروگاه ساخته شود.

وی گفت: دشمن در لوزان گفته که نطنز باید تنها مرکز غنی‎سازی ما باشد و این یعنی نباید ۱۰ نمونه دیگر بسازیم و اگر مشابه آن هم داریم باید درب آن را ببندیم.

* عقب‎نشینی در هر توافق‎نامه جدید

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با توضیح و تفسیر بندهای مختلف توافقنامه یا بیانیه لوزان، اضافه کرد: ما در هر توافق‎نامه که به جلو می‎رویم عقب‎نشینی ما بیشتر می‎شود.

نبویان گفت: در دولت گذشته ما غنی‎سازی ۵ درصد و ۲۰ درصد را داشتیم اما در لوزان توافق شد که حتی ۵ درصد هم نمی‎توانیم داشته باشیم و نهایت باید ۳.۳۷ درصد غنی‎سازی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دشمن کاملا با برنامه‎ پیش می‎رود و در لوزان حتی تکلیف فردو هم مشخص شد.

نبویان بیان کرد: فردو یک مرکز غنی‎سازی بود که برای تولید برق و علم به آن نیاز داریم و در ژنو گفته شد که فردو مرکز غنی‎سازی باشد اما خروجی نداشته باشد و در لوزان گفت که حتی مرکز غنی‎سازی هم نباشد.

وی ادامه داد: آقایان در مذاکرات دارند دست از منافع ملت می‎کشند؛ حتی گفته‎اند که باید انبار سانتریفیوژها را هم جمع کنیم که این خیلی تحقیرآمیز است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص نیروگاه اراک و توافق‎های انجام شده در خصوص این نیروگاه، در لوزان تصریح کرد: باید دقت کنیم که در تمام قطعنامه‎های تحریمی دشمن می‎گوید اراک باید برچیده شود و همیشه روی اراک تاکید دارند.

نبویان متذکر شد: در دولت گذشته راکتور اراک در نزدیکی تکمیل شدن بود و قرار بود در سال جاری سوخت طبیعی به آن تزریق شود اما در ژنو برای این نیروگاه توقف موقت دادند و در لوزان گفتند قلب راکتور اراک باید نابود شود.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری داد می‎زند پیشنهادهای تحقیرآمیز برای ایران مطرح شده است همین‎ها است؛ چرا ما باید همه چیزی که آمریکایی‎ها می‎گویند بپذیریم؟

نبویان با اشاره به بخش‎های مختلف بیانیه لوزان، در بخشی از سخنان خود گفت: پیشرفت یک کشور مرهون تحقیق و توسعه در آن کشور است.

وی تاکید کرد: در توافق‎های انجام شده در ژنو جلوی پیشرفت‎های تحقیق و توسعه ما گرفته شد و در لوزان گفته شد که تحقیق و توسعه به ویژه در موضوع هسته‎ای باید محدود شود.

* نظارت‎ها خطرناک‌ترین بخش بیانیه لوزان است

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: محدودیت‎ بر سانتریفیوژها در این بیانیه آمده است و این محدودیت تحقیقات بر سانتریفیوژها دو شرط دارد تا موافقت شود که محققان ما تحقیقات خود را انجام دهند؛ چرا باید اینقدر محدودیت و شرط گذاشته شود؟

نبویان گفت: در دولت گذشته تحقیقات انجام می‌شد و در ژنو گفتند که تا همینجا که هستید کافی است و در لوزان تحقیقات ما را بسیار محدود کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: خطرناک‌ترین بخش توافقنامه، بخش نظارت‎ها است.

نبویان تاکید کرد: نظارت‎های آژانس در دولت گذشته بسیار محدود بود و ما اجازه نمی‎دادیم هرجایی بروند و هرکاری انجام دهند.

وی افزود: ناظران آژانس از این تیپ آدم‎ها هستند که در گذشته که لحظه‎ای از آنها غفلت کردیم ویروس اکستاکس‎نت را وارد سیستم‎های ما کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ژنو ۱۲ مجوز نظارت بر ماموران آژانس داده شد که هرجایی می‎خواهند بروند و ببینید که ما در این توافق‎ها و تعهد‎ها و بیانیه‎ها چگونه از منافع ملت دست می‎کشیم.

* امنیت کشور با این امضاها در خطر است

نبویان ادامه داد: نظارت بر دو قسم است؛ نظارت‎های سرزده و غیر سرزده که سرزده دارای دو بخش با اطلاع و بی‎اطلاع است و این را آقایان پذیرفته‎اند که با اطلاع یعنی ۲ ساعت قبل از نظارت تماس می‎گیرند و می‎گویند که ما به ایران می‎آییم و نظارت می‎کنیم؛ اینها چه نوع پاسپورت و ویزایی دارند که چنین شرایطی می‎گذارند؟

وی گفت: در دولت قبل اجازه بیرون رفتن تصاویر ضبط شده در دوربین‎های نظارت را به ماموران آژانس نمی‎دادند و می‎‎گفتند اینجا بنشینید، ببینید و بروید؛ اما در لوزان نظارت‎ها به صورت هر لحظه، هر مکان و هر زمان موافقت شده است و آقایان امضاء کرده‎اند.

نبویان تاکید کرد: امنیت کشور با این امضاها در حال به خطر افتادن است.

وی اضافه کرد: آمریکایی‎ها خواسته‎اند که تمام دانشمندان هسته‎ای ایران باید در اختیار آنها قرار گیرد و آقایان این را پذیرفته‎اند؛ چرا این توافق را کرده‎اید؟ برای این توافق می‎خواستید جشن بگیرید؟ این خدمت است یا خیانت؟ این خیانت جای تبریک داشت؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چرا از منافع ملت ایران دفاع نمی‎کنیم؟ چرا کشور را به سمت جنگ می‎بریم؟ چرا دشمن به خود اجازه تعرض را نمی‎دهد چون نمی داند جوانان این مرز و بوم چه دستاوردهایی دارند؛ چرا دشمن زمانی که بداند که چه داریم حمله نکند؟

نبویان تاکید کرد: مگر همین کشورها نبودند که با ما جنگیدند؟ حال اجازه می‎دهیم که هر زمان و هر وقت و هر مکان را نظارت کنند؟

* منافع هسته‎ای ملت ایران باید حفظ شود/ دشمن ارزش‎ها را نشانه گرفته

وی در بخش دیگری به لغو تحریم‎ها علیه کشورمان اشاره کرد و گفت: در توافقنامه لوزان آمده است که سیر قانونی تحریم‎ها برداشته نخواهد شد و تنها اجرا برداشته می‎شود.

نبویان اضافه کرد: در این خصوص تاکید شده که سه بخش از تحریم‎ها به هیچ عنوان تغییری نمی‎کند و تنها تحریم‎های هسته‎ای آن هم فقط بخشی از آن تغییر می‎کند در حالی که این مذاکرات برای لغو تمام تحریم‎ها علیه کشور بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نکته دیگر این است که در توافق آمده است که بعد از انجام تمامی شرط‎ها و بندهای خواسته شده از سوی آمریکایی‎ها، آنها باید بیایند و ببینند و تایید کنند تا آن بخشی از تحریم‎ها برداشته شود.

نبویان اضافه کرد: شاید آقایان معتقدند که این خیانت نیست و آمریکایی‎ها و اسرائیلی‎ها و دشمنان دیگر، دوست‎های ما هستند؛ نمی‎دانم چه کسی به این آقایان مشورت می‎دهد که اینها را امضاء کنند.

وی متذکر شد: در این توافقنامه منافع مردم حذف شد و تحریم‎ها هم سر جای خودش باقی ماند؛ آنهایی که توافقنامه را اینگونه امضاء می‌کنند اشتباه می‎کنند؛ آمریکایی‎ها در حال آمدن بر روی ارزش‎های ما هستند و باید نقشه دشمنان را متوجه باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به مذاکره‎کنندگان توصیه می‎کنم که این کار را نکنند.

نبویان ادامه داد: منافع هسته‎ای برای ملت ایران است و باید آن را حفظ کنیم.

وی در پایان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص خط قرمزهای مذاکرات و تاکیدات ایشان در خصوص ابعاد گوناگون این مذاکرات، ابراز کرد: دولت به هیچ عنوان اصول اجرای فرامین مقام معظم رهبری را رعایت نمی‎کند و این موضوع علنی شده است و برای ملت ایران قابل تحمل نخواهد بود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>