کسب شادی

شادی چیست ؟ چگونه می توان شادی را به خود و دیگران هدیه کنیم ؟ ( جلسه دهم )

خلاصه جلسه ۱۰

۱- تهیه فهرستی از نقاط ضعف های خود : چون ترس / کمبود اعتماد به نفس / بدخلقی / حسادت / لجبازی / اضطراب بالا و ……
۲- تهیه برنامه ای برای درمان و بهبودی نقاط ضعف ها ( با ارائه راهکار ها در کلاس )
۳- اسیر گذشته نباشیم : افراد موفق کسانی هستند که خود را با گذشته ( خاطرات تلخ ، اتفاقات ناخوشایند یا ناملایمات در زندگی و شکست و ……) در گیر نمی کنند از گذشته فقط از تجربیات آن بهره می برند و برای آینده ، که هنوز نیامده دچار ترس و اضطراب نمی شوند چرا که به این امر خوب واقف هستند که آینده را حال آنها می سازند پس عقل و منطق حکم می کند که حال را در یابند و از آن بهره و لذت ببرند که خود سرمایه ای است برای فردا .

نگرانی از آینده هرگز از سختی فردا چیزی نخواهد کاست تنها شادی امروزمان را خواهد گرفت و باعث بیماری روح و جسم مان خواهد شد .

۴- بعضی از وقایع آسیب زا از زمان کودکی شروع شده است : که افراد را در بزرگسالی درگیر می کند.
طرد شدن – سوء استفاده – تنهایی – بیماری افراد خانواده – اضطراب – خشم – بی اعتمادی – شرمساری – ترس – اعتماد به نفس پایین – شوق زیاد برای جلب محبت دیگران و …

راهکار :
• آنچه که در زمان کودکی ما اتفاق افتاده ما نقشی در ایجاد آن نداشتیم را باید بپذیریم و با آن کنار بیاییم . چرا که قادر به تغییر در گذشته خود نخواهیم بود .
• انرژی خود را روی آنچه که قادر به تغییر آن هستیم متمرکز کنیم .
• احساس منفی و درد گذشته را کنار بگذاریم و پذیرش آنرا رشد دهیم و راه را برای رشد و پیشرفت خود باز کنیم .
• برای تحولی زیبا توکل خود را به حضرت باریتعالی قویتر کنیم .

۵- دعا: برای پرورش روحی و کسب آرامش ، وقتی خود را در قبال ذات ملوکانه هیچ می بینیم و همه چیز را از وجود ذات اقدس اله بدانیم به واسطه عنایات ویژه الهی خود را قویتر و مطمئن تر می یابیم و گام های خود برای پیشرفت و کمال محکم تر و استوار تر بر می داریم.
۶- این حس را همه ما تجربه کردیم بعد از طلب نیاز های خود از حضرت دوست کما اینکه هنوز به مطلوب ها ( ظاهراً ) نرسیده ایم ، آرامش را در خود می یابیم ( که البته به محض طلب کردن به مطلوب حقیقی رسیده ایم و این خود دلیلی است بر اینکه بعد از طلب نیاز ها و دعا ها نشاط روحی و آرامش خاصی را در خود حس می کنیم ).

 

۷- بدانیم که ما هرگز نمی توانیم دیگری را تغییر دهیم بلکه تمام همّ و غم خود را برای تغییر خود در مسیر رشد قرار دهید چرا که بدانیم اگر دیگران نخواهند تغییری در خود ایجاد کنند محال است که شما بتوانید موثر واقع شوید.

خداوند می فرماید :
اِنّ الله لا غیرُ ما بقومٍ حتی یغیّرُ ما با انفسهم
همانا خداوند قومی را تغییر نمی دهد مگر آنکه آنها خود بخواهند.

۸- ۳ گام در مسیر تغییر :   ۱) مراقبه           ۲) دعا             ۳) تواضع
غربالگری هفته : در این هفته سعی کنیم فردی مفید باشیم . (برای خود و دیگران )

 

نسرین فنایی / کارشناس تربیتی

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>