حمله تروریستی مکه با انگیزه انحراف افکار عمومی از جابه‌جایی قدرت در عربستان صورت گرفت

کارشناس سیاست‌خارجی گفت: انفجار مکه می‌تواند باهدف انحراف افکار عمومی عربستان از جابه‌جایی قدرت به سمت مسائل امنیتی صورت گرفته باشد.

مصیب نعیمی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه تحولات در داخل عربستان قابل پیش‌بینی بود، اظهارداشت: اتفاقی که در بخش ولیعهدی رخ داد و شاهزاده جوان سعودی با توسعه‌طلبی و سودای قدرت خاصی که دارد سعی کرد افراد دیگر را از سر راه بردارد، در همین ابتدا تنش‌هایی را ایجاد کرده است.

وی با اشاره به بلندپروازی و ناپختگی محمد‌بن سلمان بیان داشت: از زمانی که بن‌سلمان در نظام سیاسی عربستان روی کار آمد تحولات ناگواری از جمله جنگ خانمان‌سوز در یمن را رقم زد و منجر به مسائل دامنه‌داری برای آل‌سعود و تمامی کشورهای منطقه شد.

کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به تنش‌های موجود در خاندان سعودی افزود: این تغییر در نظام سیاسی در افکار عمومی عربستان مسائل زیادی را بوجود آورده است. همچنین بین خاندان سلمان که هم اکنون اداره امور را به دست «محمد بن‌سلمان» سپرده‌اند و حتی میان خاندان‌های سنتی عربستان که معتقدند در دوران حاکمیت پدران آنها عربستان حداقل از امنیت نسبی برخوردار بوده، جدایی ایجاد کرده است، لذا این مسائل می‌تواند منجر انتشار تنش‌های فزاینده‌ای در جامعه عربستان شود.

ترس از کودتا در میان خاندان سلطنتی

وی با اشاره به شرایط امنیتی در عربستان تصریح کرد: هم اکنون به خاطر ترس از کودتا و ناراضایتی‌ها شرایط امنیتی گسترده‌ای در عربستان به ویژه در خاندان سلطنتی  وجود دارد و به نوعی این خاندان به شدت کنترل می شوند.

نعیمی گفت: به زودی سناریوئی در عربستان شکل خواهد گرفت که تا حدی قابل پیش‌بینی بود و آن هم کنار زدن سلمان توسط پسرش محمد بن سلمان است. از سوی دیگر اختلافات قطر و افشارگری‌های این کشور توسط کانال تلویزیون پربیننده‌اش (الجزیره) می‌تواند تنش‌های بسیاری را در این خاندان ایجاد کند.

پیشبینی انحلال شورای همکاری خلیج فارس

کارشناس مسائل غرب آسیا به مشکلات پیش‌ روی عربستان اشاره کرد و گفت: با توجه به اتفاقاتی که در خصوص قطر و شورای همکاری خلیج فارس رخ داده می‌توان از هم اکنون انحلال این شورا را پیش‌بینی کرد. مضاف بر اینکه اگر در عربستان قیامی مردمی شکل نگیرد، پیش بینی می‌شود خاندان سلطنتی شورش خواهند کرد تا مانع انحصارطلبی شاهزاده جوان سعودی شوند؛ بنابراین همه اینها نوید بخش روزهای سخت و دشوار برای حکام آل‌ سعود است.

وی با اشاره به انفجار شب گذشته در مسجدالحرام خاطر نشان کرد: این انفجار می‌تواند بیانگر تناقض‌های بسیاری باشد. از جمله اینکه دو روز پس از کودتا توجه افکار عمومی را به سمت مسائل امنیتی منحرف کند تا واقعیت امر که قلع و قمع مخالفین ولیعهد جدید است را تحت شعاع قرار دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.