گام های بلند زن شیعه برای پیشبرد جامعه به سمت تعالی با حفظ ولایت

گام های بلند زن شیعه برای پیشبرد جامعه به سمت تعالی با حفظ ولایت

زن مسلمان در یک جامعه اسلامی از آن جهت که زن است و از آن جهت که مسلمان است، وظایفی را برعهده دارد. اگر زن این وظایف را فراموش کند و فقط به نقش اجتماعی خویش بپردازد و از آنچه که شرع برعهده شخص او گذارده و او مکلف به به انجام آنها می داند،سرپیچی کند، نه تنها به خود ضربه زده است، بلکه اجتماعی را نیز در معرض خطر قرار داده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس – به طور قطع زنان نیمی از پیکره جامعه را تشکیل می دهند و می توانند نقش بسیار مهمی در مسئولیت های اجتماعی جامعه و همچنین دفاع از حریم ولایت ایفا نمایند. زن مسلمان در یک جامعه اسلامی از آن جهت که زن است و از آن جهت که مسلمان است، وظایفی را برعهده دارد. اگر زن این وظایف را فراموش کند و فقط به نقش اجتماعی خویش بپردازد و از آنچه که شرع برعهده شخص او گذارده و او مکلف به به انجام آنها می داند،سرپیچی کند، نه تنها به خود ضربه زده است، بلکه اجتماعی را نیز در معرض خطر قرار داده است. در حالی که اگر به طور دقیق به وظایف فردی خویش عمل نماید، در سلامتی و رشد کل جامعه مؤثر خواهد بود.
در تاریخ اسلام اتفاقات کوچک و بزرگ زیادی روی داده است که نقش حضور مردم در آنها چشمگیر است اما شاید منحصر به فرد ترین آن واقعه غدیر باشد چرا که بعد از رحلت پیامبر(ص) مردمی که شاهد بودند سکوت پیشه کردند حال آنکه در رویداد تاریخی غدیر خم طبق اسناد شیعه و سنی جمعیت زیادی حضورداشتند؛ هرچند درباره تعداد جمعیت حاضر در این اتفاق مهم و تاریخی غدیرخم اقوال و روایات متفاوتی وجود دارد چنان‌چه کمترین جمعیتی که گزارش شده ۱۳۰۰۰ نفر است. ابن شهرآشوب روایتی از امام باقر نقل کرده که طبق آن، پیامبر در روز غدیر در حضور ۱۳۰۰۰ نفر، منبر تاریخی خویش را بیان داشتندو جالب اینجاست که در همین قضیه هم باز نقش زنان موثر است چرا که در بین حاضرین در ماجرای غدیر بنابر نقل تاریخی بیش از ۱۷۰۰ نفر از بانوان جامعه اسلامی آن زمان حضور داشتند و با امام علی (ع) بعیت کردند و بعد از غدیر هم اکثرشان بر بیعت خود باقی ماندند. هرچند در تمام ادوار تاریخی اسلام می بینیم که زنان هم در بیعت با رسول خدا و هم در بیعت با امام علی (ع) پیش‌قدم بودند که خود این نشان از حضور فعال و مشارکت بانوان در صدر اسلام را داشته است و حکومت اسلامی هم از این قشر با تکریم و احترام یاد می کند و زنان همچون مردان به اوامر و نواهی پروردگار مکلف و موظف می باشند. چنانچه یک بانوی مومنه به معارف بلند پایه محمد و آل محمد علیهم السلام به نیکی بنگرد خواهد یافت پروردگار نمونه هایی در جهان آفرینش آفریده است که نمایانگر مجموعه کمالات و خوبی ها و مظاهر صفات برجسته پروردگار می باشند در این صورت با آگاهی کافی بصیرت پیدا کرده و با همه وجود به ولایت آن بزرگواران اعتراف و اعتقاد می یابد.
در بیان زیبایی در تایید این کمالات از وجود نازنین رسول خدا(ص) به علی (ع)می باشد که فرمودند: هر زنی که نمازهای پنج گانه را بخواند و اطاعت از شوهر خود کند و به ولایت علی علیه السلام اعتراف و او را دوست بدارد، به شفاعت دخترم فاطمه علیها السلام به بهشت داخل می شود این حدیث بازگو کننده نقش بی بدیل زنان در مسئولیت های فردی و اجتماعی است تا جایی که ولایت پذیری آنان را هم ردیف واجبات قرار می دهد. از اولین نمونه های تاریخی زنی که در اسلام توانست هر دوبال ولایت و جامعه را باز کند حضرت زهرا(س) می باشد که یک زن مومنه مسلمان می باشند و نقش های خویش را در سمت مادر و در سمت مبلغ دین و هم عضوی از جامعه به درستی ایفا می کند.
لذا معتقدم بر همگان به خصوص زنان جامعه است که چون حضرت زهرا علیها السلام بجای وابستگی ابتذال های دنیا به خدا وابسته شوند و با تمام وجود به ستایش خالق و ربّ خود قیام نمایند و سعی و اهتمام خویش در قبال مسئولیت های فردی و اجتماعی خویش داشته باشند که در غیر این صورت، خود انسانیِ خویش را نفی کرده و جهنمی جاوید و سوزان برای خود ساخته اند.
اگر می بینیم فاطمه زهرا (س) از اینکه کار منزل به او محول می شود بسیار مسرور می گردد نه از این روست که که این کارها سبکتر است، بلکه به این دلیل است که می داند وظیفه اصلی زنان حراست از محیط گرم خانواده است. جامعه ای که به خانواده بها می دهد، جامعه ای سالم است. این وظیفه مهم را مردان نمی توانند بر دوش گیرند. و می بینیم که همین کوثر وجود که عالم خلقت برای وجود او خلق می شود، در هر برهه و هر زمانی که لازم باشد در خارج از خانه به کارهای دیگر اجتماعی می پردازد و در دفاع از حریم اسلام تلاش می کند، چه در زمان حیات پدر بزرگوارش و چه بعد از رحلت ایشان. در خانه آن گونه و در خارج خانه اینگونه. اما با این حال از اینکه در تقسیم کار، کار خانه به او محول می شود بسیار خوشحال می گردد. چه زیبا فرمودند امام خمینی (ره) در شان این زن نمونه تراز اسلام: «یک زن دنیا آمد که مقابل همه مردان است، یک زن به دنیا آمد که نمونه انسان است، یک زن به دنیا آمد که تمام هویت انسانی در او جلوه گر است.»
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.