درباره ی پیام مهم رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی

بسمه تعالی

 

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای در اقدامی بی سابقه شخصاً اقدام به نوشتن نامه برای آگاه کردن جوانان اروپا و آمریکای شمالی کرده اند . مخاطبان امام خامنه ای حفظ الله سیاست مداران و دولت مردان غربی نبوده اند بلکه ایشان مستقیماً با خود جوانان و نسل آینده ساز آن کشور ها ارتباط بر قرار کرده اند .
این پیام واکنش های متعددی را در رسانه ها و محافل آکادمیک به دنبال داشت . به عنوان نمونه پایگاه خبری پالیسی (foreign policy) در گزارشی این پیام را ” غیر منتظره ” دانست و نوشت : آیت الله خامنه ای در نامه ای بسیار غیر معمول از جوانان اروپا و آمریکای شمالی خواسته است برای شناخت اسلام قبل از محکوم کردن آن تلاش کنند .
شاید بتوان گفت یکی از مهم ترین وجوه این پیام ، دعوت عمومی و به طور خاص دعوت جوانان برای ” تفکر” و ” گفت و گو” پیرامون وضع کنونی جهان و شناخت درست از دین اسلام است .
باید توجه داشت از هر گفتاری که دیگران را با احترام مخاطب قرار می دهد ، می توان معنای ” به رسمیت شناختن ” را برداشت کرد .
به همین علت است که بزرگترین توهین به ” دیگری ” را نادیده انگاشتن و یا انکار وجود او می دانند . شاید بسیاری از مسلمانان نسبت به جوانان غربی ذهنیت ها و تصورات بسیار تیره و تاری داشته باشند و آنها را غرق در فساد و غفلت بداند و یا برخی دیگر اساساً کلیت فرهنگ و تمدن غربی را یکسره پلید و عین سیاهی و تباهی بدانند . رویکرد انتقادی رهبر معظم انقلاب این چنین یک سویه و تک بعدی نیست . ایشان در پیام خود ، قبل از آنکه جوانان غربی را به عبور از تصویر سازی ها و پیش داوری ها دعوت کنند ، خود از برخی تصاویر کلیشه ای رایج در مورد ” جوانان غربی ” عبور می کنند . ایشان آنها را افرادی فرض می کنند که ” حس حقیقت جویی ” در دل های آنها ” هشیار تر و زنده تر ” است . تحلیل این متن و گفتمان این نامه آشکار می کند که نویسنده مخاطبمان خود را انسانهای فهیم ، اهل منطق و دارای قوه ی درک و تمیز حق از باطل فرض کرده اند وگرنه اساساً نوشتن چنین نامه ای معنا نداشت .
نکته ی مهم دیگر این است که پیام از طرف فردی نوشته شده که هم به لحاظ شخصیت حقیقی و هم به لحاظ شخصیت حقوقی ، صلاحیت قرار گرفتن در ” محور گفت و گو ” و ایستادن در برابر ” محور تروریسم ” را دارد . چرا که ایشان خود ” قربانی تروریسم ” است . قربانی عملیات تروریستی که بعد ها عاملین آن تحت حمایت دولت فرانسه ی مدعی مبارزه با تروریسم قرار گرفتند .
از طرف دیگر ایشان به عنوان یک شخصیت حقوقی در مدت ۲۵ سال رهبری یک کشور بزرگ ، به دنیا نشان داده اند که علیرغم جنگهای متعددی که در سه دهه ی اخیر در منطقه ی ملتهب غرب آسیا و در همسایگی ایران به وقوع پیوسته ، با درایت ، ملت خود را از جنگ دور نگهداشته است ، بدون آنکه در برابر هیچ ابر قدرتی سرخم کند ، یا تحت حمایت ارتش بیگانه ای قرار گیرد .
نکته ی دیگر در مورد این پیام این است که با وجود آن که نویسنده ی این نامه یک رهبر دینی و مذهبی است ، مضمون آن ، دعوت به تغییر دین نیست بلکه دعوت به ” درک و شناخت صحیح ” است .
چرا که تا زمانی که تبلیغات دروغین غرب ، اسلام را ” محور تروریسم ” معرفی کند ، مجال چندانی برای دعوت به اسلام وجود نخواهد داشت .
نکته ی آخر در مورد این پیام ، نحوه ی انتشار این پیام است .منتشر شدن این پیام از طریق شبکه های اجتماعی نشان دهنده ی شناخت دقیق ایشان نسبت به قابلیت ها و ظرفیت های نسل جدید فناوری های اطلاعات و ارتباطات است . پیامی که مضمون آن دعوت به عبور از سیطره ی کلیشه های رسانه ای قدیمی است . گرچه مالکیت شبکه های اجتماعی بزرگ هم در اختیار کسانی است که عمدتاً در اردوگاه ” محور تروریسم ” قرار دارند اما به علت کثرت کاربران ، مدیریت تولید محتوا به طور کامل در اختیار مالکان این رسانه ها نیست .
ادامه دارد …

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.