موکشیدن و موخوردن کودک ریشه در اضطراب‌های درونی دارد

استادیار دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: والدینی که بیش از اندازه کودکان خود را زیر ذره‌بین قرار می‌دهند و تحت کنترل دارند اضطراب را در آن‌ها ایجاد می‌کنند، همچنین مشاجره والدین با یکدیگر امنیت خاطر کودک را از بین برده و او را به استرس مبتلا خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس دکتر بنفشه فرزین‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار سینا، درباره رفتار موکشیدن کودکان اظهار داشت: بعضی از کودکان رفتارهایی مانند مو کشیدن، ناخن جویدن، مکیدن انگشت و شب‌ادراری از خود نشان می‌دهند که این رفتارها نشانی از وجود اضطراب شدید در کودک است.
وی درباره وظیفه برخوردی والدین گفت: والدین نباید روی رفتاری مانند موکشیدن یا مو خوردن تمرکز کنند و باید به دنبال پیدا کردن علت این رفتار باشند، شاید بتوانند در ظاهر رفتاری مانند موکشیدن را از کودک دور کنند اما اگر علت اصلی‌ آن بررسی و برطرف نشده باشد مطمئناً به شکل دیگر بروز خواهد کرد.

والدین کنترل کننده عامل ایجاد اضطراب در کودک هستند
فرزین‌راد درباره علت‌های اضطراب برای کودک اذعان داشت: گاهی والدین کنترل کننده کودک را دچار اضطراب می‌کنند، بدین صورت که کودک خود را همیشه زیر ذره‌بین احساس کرده و باید بعد از انجام هرکاری تأیید نهایی را دریافت کند، این پروسه برای کودک استرس و ترس از عدم تأیید را به دنبال خواهد داشت.

تنش والدین دزد امنیت روانی کودک است
وی در ادامه گفت: باید توجه داشته باشیم، کودکانی که در محیط خانواده شاهد تنش بین والدین هستند احساس عدم امنیت در خانواده آن‌ها را دچار اضطراب کرده و با بروز رفتارهایی مانند مو کشیدن و مو خوردن اضطراب خود را نشان می‌دهند.

به خردسالان آموزش‌های خودمراقبتی بدهید
این متخصص روانشناسی تصریح کرد: در کل آزار جسمی، جنسی و روانی سبب به وجود آمدن اضطراب در کودکان خواهد شد، والدین از دوران خردسالی باید آموزش‌های خودمراقبتی از نظر جسمی و جنسی را به کودک خود بدهند تا در محافظت از خود توانمند شود.
فرزین‌راد افزود: چنانچه کودک در موقعیتی که باید از خود دفاع کند نتواند این کار را انجام ندهد و هیجان خود را تخلیه نکند، نتیجه‌ای جز ایجاد اضطراب درونی نخواهد داشت، که ما از آن بی‌اطلاع بوده و به یکباره شاهد این هستیم که کودکمان عادتی به نام موکشیدن پیدا کرده است.

به تمامی خواسته‌های کودک پاسخ مثبت ندهید
این متخصص روانشناسی با اشاره به شیوه تربیتی بعضی از والدین که مشغولیت زیادی دارند، گفت: گاهی شلوغی کارها و تعدد مسئولیت‌ها سبب می‌شود که والدین به درخواست کودک خود سریعاً پاسخ مثبت بدهند و این رفتار از جانب والدین برای کودک تبدیل به یک عادت می‌شود.
وی در ادامه افزود: چنانچه کودک در بعضی از موارد پاسخ منفی دریافت کند، ممکن است رفتارهایی از خود بروز دهد که به دیگران یا خود صدمه وارد کند، در این موقعیت تسلیم شدن والدین سبب می‌شود که این رفتارها در کودک تا سنین بزرگسالی در او نهادینه شود، زیرا از کودکی دریافته است که به واسطه این رفتارها به اهدافش خواهد رسید.
فرزین‌راد درباره شیوه برخورد با این کودکان توصیه کرد: به عنوان مثال وقتی که کودکی در پیش چشم والدین موهای خود را می‌کشد توصیه می‌کنیم که والدین او را از حوزه دیداری خود خارج کرده و بی‌توجهی داشته باشند، البته این به معنای قهر با او نیست بلکه می‌خواهیم کودک دریابد که با رفتاری مانند موکشیدن به هدفش نخواهد رسید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.