دکترجلیلی در همایش ملی گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی
ساحت سیاست ، جدا از اندیشه نیست/ مدعیان لیبرال دموکراسی بگویند آیا رژیم صهیونیستی نمونه ای از لیبرال دموکراسی است یا خیر؟
دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه نمی توان از عرصه سیاست، ایدئولوژیزدایی کرد، گفت: نمی توانید بدون آنکه تکلیف خود را در مبانی اندیشه روشن کرده باشید وارد سیاست شوید./ کسانی که آزادی را مولود مدرنیته می دانند بگویند که انحصارات امروز جهان که ملت ها را از حقوق محروم می کند و شهروند درجه یک و دو از ملتها می سازد چه نسبتی با مدرنیته دارد.
گروه سیاسی – رجانیوز: دکتر سعید جلیلی در همایش گذر از علوم سیاسی غربی به علوم سیاسی اسلامی با تاکید بر اینکه افرادی که مدعی اندیشه لیبرال دموکراسی هستند باید نسبتشان را با واقعیاتی که در جهان می گذرد مشخص کنند گفت:آنچه در جهان امروز در عرصه سیاست حاکم است حاصل چیست؟ نسبتش با مدرنیته و لیبرال دموکراسی چیست؟ رابطه نظام های سیاسی غربی با این مدل چگونه است؟
جلیلی در همین زمینه به رفتار رژیم صهیونیستی و برخی دولتهای غربی اشاره کرد و افزود: اینکه امروز رژیم صهیونیستی و دولت های غربی مدعی اند که نمونه ای از مدل های حکومتی مبتنی بر لیبرال دموکراسی هستند و می گویند در منطقه رژیم صهیونیستی می تواند نمونه مدل لیبرال دموکراسی باشد، آیا واقعیات و نسبت این دو را هم قبول می کنند؟ آیا این مولود را هم می پذیرند یا خیر؟
نماینده مقام معظم رهبری در شورای امنیت ملی با اشاره به سند استراتژی امنیت آمریکا گفت کسانی که می گویند مدرنیته آزادی را به ارمغان می آورد چه نسبتی با سند استرتتژی امنیت ملی آمریکا دارند که در آن آقای اوباما در آن بیان می کنند که آمریکا باید در قرن آینده رهبر جهان باقی بملند؟ کسانی که مدعی علوم سیاسی غربی هستند نسبتشان را با این اظهرات بیان کنند. این چه مبنای منطقی دارد؟ اینها محصول کدام اندیشه است؟
اینکه در این سند بیان می کنند مااین حق را داریم که اگر دچار چالش شدیم می توانیم از سلاح هسته ای استفاده کنیم چه نسبتی با علوم سیاسی غربی دارد؟ نسبت این واقعیات با آن مبانی چیست؟ غیر از این است که محصول چنین اندیشه ای است؟
دکتر جلیلی با اشاره به برخی تفکرات نظریه پردازان غربی گفت: جان لاک که امروز به عنوان پدر آزادی در غرب معرفی می شود و از سهامداران عمده شرکت های برده داری در آمریکا بوده در دو رساله حکومت می گوید: «نوعی دیگر از رعیت وجود دارد که در وضع بردگی قرار دارد و حق هیچ مالکیتی ندارد و نمی تواند در وضع جامعه مدنی در آید» و می گوید کارویژه دولت و جامعه مدنی حفاظت از دارایی و مالکیت مالکان است. این اندیشه ای است که امروز مثل یک بهمن شکل گرفته و بر مبنای آن واقعیات امروز جهان رقم می خورد و وضع فعلی جهان حاصل چنین اندیشه هایی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه افراد مدعی علوم سیاسی باید نسبت خود را با علوم سیاسی غربی، مدرنیته و لیبرال دموکراسی مشخص کنند گفت : غربی ها خودشان بیان می کنند که کار دانشگاه مشاهده و علم و نتیجه گیری است اما در عین حال در ملاقات های ما با مقامات غربی در تهران ما با هیچ مقامی ملاقات نمی کردیم مگر اینکه می گفتند ما تصویری که از ایران داشتیم عوض شده است. سوال این است که علم سیاست غربی که وضع فعلی جهان حاصل آن است چگونه تصویر سازی میکند که وقتی حاملان آن اندیشه با واقعیت ایران مواجه می شود اعتراف میکنند که تصویر اشتباه و غیر واقعی از ایران برای ما شکل گرفته است.
وی با بیان اینکه در توصیف علوم انسانی ما شاهد توصیفهای غلط، خطا و ناقص هستیم افزود: در واقع این اندیشه نه تنها در تجویز دچار خطای جدی است، در توصیف هم دچار خطا و پوشاندن و کفر است و سعی دارد چیزهای زشت را با بزک زیبا نشان دهد و فرق اسلام و کفر همین است، کفر یعنی پوشاندن یعنی اجازه نمی دهد واقعیات را ببینند.
جلیلی در همین زمینه به ارائه تصویر غربیها از تروریست و سایر موضوعات اشاره کرد و خطاب به مدعیان علوم سیاسی گفت: در این زمینه دو سوال اصلی وجود دارد. آیا این تعاریف و تصویری که از وقایع موجود و مختلف ارائه میشود و استانداردهای دو گانه چه نسبتی با علوم سیاسی غربی دارد، اگر قبول ندارند آیا نخواسته اند این وضع را عوض کنند یا نتوانسته اند؟ اگر نتوانسته اند پس معلوم می شود این علم، علم نافع نیست. و اگر نخواسته اند پس معلوم میشود این ذیل اندیشه ای است که منافع مستکبران را دنبال می کند و نمیتواند حامی حقوق انسانها باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: ما اگر امروز صحبت از اندیشه دینی می کنیم این اندیشه امروز قدرت دارد مدل و نمونه ارائه کند و آنها نگران این هستند که یک اندیشه پیدا شده که مدل دارد و تحدی می کند و فعال است، هم می تواند اندیشه خود را محقق کند و هم موفق باشد. وقتی این ادیشه شکل می گیرد و ساکن نمی ماند در مردم سالاری دینی مدلی ارائه می دهد که همه مردم سالاری هایی که سر در کلوپ های ثروت و قدرت دارد را به چالش می کشد. یک مردم سالاری ارائه می کند که مردم نه تنها رای می دهند بلکه با تمام توان پای آن می ایستند و در تمام عرصه های فرهنگ و اقتصاد و.. حرف دارد و فعال است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: این اندیشه امروز با یک افق بزرگ کار می کند و نگاه تمدنی دارد و این علوم سیاسی اسلامی است که می تواند علمی نافذ، نافع و مفید برای انقلاب وجهان باشد و نوید یک تمدن جدید را به جهانیان بدهد.
دیدگاه خود را ثبت کنید