شکل گیری پایه های تربیت هر فرد در خانواده/ مرز بین خساست و قناعت را برای کودکان مشخص کنید

مشاور و محقق در امور خانواده؛

شخصیت هر فرد مجموعه ای از صفات، عقاید، عادات و افکار اوست که وقتی با هم ترکیب شود، وحدتی خاص به وجود می آورد. در واقع، شکل گیری شخصیت انسان، حاصل رشد و تربیت وی در مراحل قبل و بعد از تولد است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس زهرا رستگاری مقدم، کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق و عضو  جمعیت زنان فرهیخته کشور، در گفتگو با خبرنگار یزدبانو، گفت: شخصیت کودک به طور مستقیم تحت تأثیر رفتارهای واقعی والدین و در جریان تعامل با آنها شکل می گیرد و رشد سالم شخصیت و موفقیت در زمینه‌های متعدد زندگی، متأثر از الگوهای ارتباطی حاکم بر محیط خانواده است.

وی تربیت را ایجاد تغییر در فرد خواند و افزود: کسی که تغییرات مطلوب داشته باشد، « تربیت شده » می‌نامند.

رستگاری مقدم تصریح کرد: در اسلام، تربیت به معنای شناخت فطرت خداجوی انسان و سوق دادن او در جهت ظهور استعدادهایش برای سعادتمندی در جامعه و تقرب به خداست .

عضو جمعیت زنان فرهیخته کشور تاکید کرد: شخصیت هر فرد حاصل رشد و تربیت وی در مراحل قبل و بعد از تولد است و این بدین معناست که پایه های اصلی شخصیت او در محیط خانواده و متأثر از عملکرد والدین بنا نهاده می شود.

کارشناس ارشد فقه ومبانی حقوق با بیان اینکه نظام ارزشی کودکان توسط والدین معرفی شده و به تدریج درونی می شوند خاطر نشان کرد: این نظام ارزشی، الگوهای رفتاری و فکری را مشخص می کند و تلاش های لحظه به لحظه ی فرد را برای تعیین هدف و رسیدن به آن شکل می دهد.

رستگار مقدم با اشاره به اینکه کودکان ارزش‌هایی را که والدین به آنها عمل می‌کنند را می‌آموزند، تاکید کرد: والدین باید دقت کنند که کودکان را برای انجام چه کارهایی تشویق و یا چه کارهایی تنبیه می‌کنند.

رستگاری در رابطه با آموزش قناعت به کودکان تأکید کرد: به کودکان بیاموزید از وسایل زندگی خود مانند مداد، کیف و… ‌نهایت استفاده را ببرند‌. به‌عنوان مثال، ‌از بریده‌های کاغذ، برای ساخت کاردستی، محاسبات و یادداشت‌های موقتی استفاده کنند.

وی ادامه داد: مرز بین خساست و قناعت را برای کودکان مشخص کنید و سعی‌کنید آن ها  را هنگام خرید با خود به بازار ببرید تا با اقتصادی بودن آشنا شوند.

عضو جمعیت زنان فرهیخته کشور، اذعان کرد: قناعت ارزشی است که درروایات به آن گنج بی نیازکننده معرفی شده است.

رستگار مقدم خاطر نشان کرد: انسان اگر بخواهد در این کار و تلاش دنیایی، گرفتار حرص و طمع نشود، باید اعتدال و میانه روی را سرلوحه برنامه هایش قرار دهد، میانه روی و اعتدال همان صفت پسندیده ای است که آموزه های دینی و عقل ما را به آن فرا می خواند. اگر انسان توانست در مقابل خواسته های نفسانی که وی را به حرص و طمع دعوت می کند که نتیجه اش طغیان و سرکشی است، مقاومت کند. به حد اعتدال خواهد رسید. در اعتدال و میانه روی، نه فقر است که انسان از آینده خود بیمناک باشد، و نه طمع و خواسته‌های روزافزون که انسان را از یاد خدا غافل و از مسیر تعالی منحرف سازد.

کارشناس ارشد فقه ومبانی حقوق ادامه داد: این همان قناعتی است که به رعایت آن در زندگی فراخوانده شدیم؛ یعنی اکتفا کردن به حد متعارف زندگی براساس معیارهای دینی، پرهیز از تجمل گرایی، دوری از شکوه و گلایه از وضعیت موجود.

زهرا رستگاری مقدم، عضو جمعیت زنان فرهیخته کشور، گفت: قناعت لذتی وصف نشدنی دارد و در شخصی که صفت قناعت نهادینه و ثابت شده است، بنا به فرموده بزرگان دین،دست آوردهای ارزشمند دیگری همچون عزتمندی، توانمندی، عقلانیت، آسایش و راحتی بدن ، عفت و پارسایی، آزادگی، آسودگی خاطر از ناحیه مردم، نداشتن غم و اندوه، فراهم نمودن زندگی مطلوب و گوارا نمایان را بدست خواهد آورد.

وی از سخنان خود نتیجه گیری کرد و گفت: مهمترین و مؤثرترین مبانی اصلاح الگوی مصرف، در فرهنگ دینی ما، «قناعت» است. آموزه قناعت، در بستر زندگی فردی و حتی اجتماعی در عین برخورداری و دارایی، مهار مستحکمی بر افسار هزینه ومصرف می زند. قناعت بیش از هرچیز و پیش از اینکه یک الگوی رفتاری باشد، از بار معرفتی عمیق برخوردار است.

رستگاری ادامه داد: فردی که خود را به سلاح قناعت مجهز ساخته است چنانچه بهره مندیش از دنیا زیاد باشد در عرصه مصرف و هزینه به مقدار لازم و ضرورت اکتفا می نماید و از هرگونه اسراف و افراط دوری می جوید و چنانچه بهره مندیش از دنیا کم باشد، با چراغ پرنور قناعت وبا شهد شیرین حیات طیب، مسیرزندگی خویش را روشن و نورانی می نماید.

کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق خاطر نشان کرد: تا زمانی که آحاد جامعه اسلامی از حیث معرفتی و باور، ارزش قناعت را درک نکند و آن را در حیطه عمل فردی و اجتماعی خویش به مثابه الگوی صحیح زندگی عزتمندانه وارد ننماید، از اصلاح الگوی مصرف نشانی مطمئن بدست نخواهد داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.