بزرگ‌نمایی «بحران هویت دختران» آب در آسیاب دشمن ریختن است

رئیس بسیج جامعه زنان در میزگرد «دختران و چالش‌های امروزی» گفت: بحران هویت از مواردی است که دشمنان با طرح آن می‌خواهند جوانان را زیر سؤال ببرند
رئیس بسیج جامعه زنان در میزگرد «دختران و چالش‌های امروزی» گفت: بحران هویت از مواردی است که دشمنان با طرح آن می‌خواهند جوانان را زیر سؤال ببرند و در بوق و کرنا کردن بحران هویت دختران، یک بزرگ‌نمایی و آب در آسیاب دشمن ریختن است.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، میزگرد دختران جوان و چالش‌های امروزی در سالن جلسات سازمان بسیج جامعه زنان کشور با حضور مینو اصلانی رئیس بسیج جامعه زنان، معصومه حکیمیان مدیر فرهنگی این سازمان و جمعی از دختران جوان دانش‌آموز برگزار شد.

در ابتدای این میزگرد معصومه حکیمیان مدیر فرهنگی سازمان بسیج جامعه زنان کشور با طرح این سؤال که وضعیت فرهنگی جامعه را چگونه ارزیابی می کنند؟ اظهار داشت: وضعیت فرهنگی جامعه امروز ما آنچنان‌که شأن ملت اقتضا می‌کند دلچسب نیست و بنابر فرموده مقام معظم رهبری، مبنی بر جهاد فرهنگی با عزم ملی، تنها با جلسه و همایش تحقق پیدا نمی ‌کند چرا که باید هر فرد ایرانی در درون خود احساس مسئولیت کند و دانش آموزان در این بین نقش مهمی را ایفا می کنند.

*همدلی و همزبانی، رمز  پیشبرد اقدامات فرهنگی

وی افزود: وضعیت جامعه ما ثابت کرده است افراد بد پوشش در حوزه عفاف و حجاب در صحنه‌های مهم کشور نظیر انتخابات، راهپیمایی و تشییع شهدا حضور دارند و این نشان می‌دهد آنها پای کار هستند و ما نمی‌توانیم هیچ کدام از آنها را بیگانه بدانیم.

حکیمیان گفت: در هشت ماه اخیر اکثر سخنان مقام معظم رهبری حول محور هم‌دلی و هم‌زبانی است و به نظر در این سخنان رازی نهفته است که ایشان اصرار بر هم‌دلی و هم‌زبانی دارند. نگاه‌های غلط و اشکالات مبنایی در برخی از مسئولان وجود دارد و در اینجا مهم همدلی و همزبانی با یکدیگر است که بتوان کار را به سمت جلو هدایت کرد.

وی با بیان اینکه جنگ نرم از زمان قسم شیطان مبنی بر گمراه کردن انسان‌ها آغاز شده است، افزود: جنگ نرمی که امروز سخن از آن زیاد می‌شود به طور خاص در کشور ما از ۱۸۰ سال قبل با برنامه‌ریزی‌های دقیق آغاز شد تا فرهنگ بومی ما را تغییر دهند؛ این جنگ سخت‌تر و خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی است چرا که در جنگ سخت همه افراد متوجه جنگ می‌شوند اما در جنگ نرم، فرد تیزهوش هم ممکن است متوجه آن نشود و این خطرناک است.

حکیمیان افزود: مقابله با جنگ مقابله جهانی است و در تمام اقصی نقاط جهان شروع شده است.

*اوقات فراغت، فارغ از برنامه ریزی / خانواده‌ها بر فرزندان خود اشراف داشته باشند

فاطمه دانش از مدرسه فیض کاشانی گفت: تربیت خانواده در شکل گیری هویت فرد تأثیر بسزایی دارد، عدم توجه به امور فراغت و آزادی بیش از حد اندازه، زمینه ساز انحراف در نوجوانان و جوانان می‌شود و باید والدین به این نتیجه برسند که برای فرزند خود برنامه‌ریزی و مدیریت داشته باشند.

وی ورود ماهواره به خانه‌ها را یکی از عوامل ایجاد کننده انحراف در جوانان برشمرد و افزود: متأسفانه بعد از برنامه‌های ماهواره که شبکه های آن توسط خانواده ها مدیریت نمی‌شوند شاهد این نکته هستیم که فیلم‌های سینمایی ما نیز به نحوی در تقابل با فرهنگ و ارزش‌های فرهنگی گام بر می‌دارند و این مسئله گاهی ضد فرهنگ را رنگ و لعاب بومی می‌دهد.

وی در ادامه یکی دیگر از چالش‌های حوزه دختران را شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم و تبدیل شدن آن به یک امتیاز دانست و گفت: متأسفانه این مسئله ناشی از عدم عزت نفس در بعضی از دختران به شمار می‌رود.

*والدین ناآگاه از فناوری نوین و خلاء مربی متخصص در امور پرورشی

معصومه امیرپور یکی از دیگر از دانش آموزان حاضر در این میزگرد، با اشاره به ورود تکنولوژی و محصولات آن به خانواده ها در حالی که والدین هیچ نظارت و حتی آگاهی از نحوه استفاده این وسیله را ندارد یکی از عوامل ایجاد کننده چالش های شخصیتی برای نوجوانان دانست و در این زمنیه توضیح داد: این وسایل با کم کردن ساعات و لحظات گفت وگوی خانواده با هم ، با عدم نظارت والدین بر چگونگی و چرایی استفاده فرزندان از آن باعث شده است تا بین خانواده و فرزندان شکاف ایجاد شود.

وی افزود: تربیت فرزندان باید مطابق با تربیت  و سیره عملی و نظری معصومین باشد ، همچنین در مدارس ما باید در خصوص زنگ پرورشی بیشتر کار شود و این درحالی است که متأسفانه در بحث امور پرورشی مدارس، افراد متخصص در این زمینه کمتر حضور دارند و دانش آموز نه از طریق خانه و نه از طریق مرکز آموزشی، هدایت نمی شود.

* فرصت های جوانان برای هم‌اندیشی و جمع بندی مطالبات دخترانه کم است

مهرنوش پارسا با اشاره به اینکه دختران در جامعه کمتر از پسران آزادی عمل دارند و این محدودیت گاهی از روی تعصب و گاهی از روی الزامات فرهنگی و دینی ما است، افزود: در بخش تعصبات نا به جا باید راه را برای دیده شدن توانایی‌ها و استعدادهای دختران باز کرد.

وی شاهد این ادعای خود را عدم توجه کافی و فراهم کردن شرایط برای نشان دادن استعداد دختران در حوزه ورزش دانست.

پارسا با تأیید بر بحث خودشناسی و  استعدادیابی دختران توسط خودشان افزود: برای اینکه بتوانیم بیشتر استعدادها و حرف‌ها و مطالبات خود را جمع بندی و عملیاتی کنیم نیازمند فرصت برای هم اندیشی هستیم و این درحالی است که برنامه ریزی درسی در مدارس و همینطور محدودیت خانوادگی برخی از دختران با جمع شدن در یک فضا این فرصت‌ها را به ما نمی‌دهد.

*حضور اجتماعی زنان نباید نقش مادری و تربیتی آنها را به حاشیه ببرد

مینو اصلانی در پایان این میزگرد با تبریک روز دختر به دختران حاضر در جمع گفت: خدا را شاکرم که توانستم در این فرصت اندک در کنار شما عزیزان قرار بگیریم و صحبت‌های دختران محجبه و مطالبات آنها بشنوم اما ذکر این نکته ضروری است که امروز متأسفانه بیشتر به بحث شغل و درآمد زنان و دختران توجه می‌شود اما از این نکته غافل هستیم که رسالت زنان چیز دیگری است که خداوند به آن ارج و قرب بالایی بخشیده است و آن رسالت مادری و تربیت نسل است.

وی افزود: ما قائل به این نیستیم که زنان و دختران سراغ شغل نروند اما دستگاه‌های اجرایی باید ساعات و نحوه عملکرد زنان را طوری مدیریت کنند که آنها بتوانند با انواع استخدام‌ها مانند دور کاری، کاهش ساعت کاری و .. تسهیلات برای زنان فراهم کنند تا در شرایط آرام و بدون استرس حضور اجتماعی و  نقش آفرینی خانوادگی داشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.