نامه «وطن فروشی» جمعی از اصلاح‌طلبان صدای خودشان را هم درآورد/ نوبخت: عقل سیاسی ندارند که چنین توصیه ای می کنند؛ باید بایستیم و مقاومت کنیم/ تابش: در این نامه مذاکره با امریکا را از روی ساده انگاری مطرح کرده اند

متأسفانه عده‌ای در داخل با وجود آنکه می‌دانند آمریکا کشوری بدعهد است و به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست، با نگارش چنین نامه‌ای قصد دارند فشارهای اقتصادی و سیاسی را که از سوی دولت آمریکا بر ملت و نظام وارد می‌شود، مضاعف و با این اقدامشان خواسته یا ناخواسته در همسویی با سیاست‌های آمریکا علیه ایران عمل می‌کنند.
گروه سیاسی_رجانیوز: نامه وطن فروشانِ اصلاح طلب به همراه ضدانقلاب خارج نشین، آنقدر خفت بار بود که صدای بخشی از اصلاح طلبان داخلی را هم در آورد.
به گزارش رجانیوز درست چند روز پس از ادعای ترامپ مبنی بر این که ایران به پای میز مذاکره باز خواهد گشت، شماری از اصلاح‌طلبان در نامه ای مشترک با ضدانقلاب خارج نشین، خواستار مذاکره مستقیم مسئولان جمهوری اسلامی ایران با رئیس جمهور آمریکا شدند. آنهم مذاکره ای بدون قید و شرط!
در این نامه اسامی شماری از اصلاح‌طلبان تندرو همچون غلامحسین کرباسچی، احمدی منتظری، ابوالفضل بازرگان و نیز اپوزیسیون خارج از کشور  از جمله جمیله کدیور، رضا علیجانی به چشم می‌خورد.
نوبخت: عقل سیاسی ندارند که چنین توصیه ای می کنند؛ باید بایستیم و مقاومت کنیم
حالا بعد از سه روز سخنگوی دولت در واکنش به نامه‌نگاری عده‌ای از اصلاح‌طلبان برای مذاکره مستقیم با ترامپ، خطاب به امضا‌کنندگان این نامه گفت: عقل سیاسی هم در این زمینه کامل نیست که چنین توصیه‌ای می‌کنند. باید بایستیم مقاومت کنیم.
وی در همین زمینه گفت: این نامه نشان می‌دهد از یک سو آزادی بیان در کشور وجود دارد و هرکس در هرجایگاهی چه درست و چه غلط می‌تواند آن را بیان کند. ضمن اینکه ما هر جا برای پیشرفت نظام نیاز به مذاکره بوده پای آن نشسته‌ایم. یک نمونه آن برجام بوده، اما الان سوال اینجاست با چه کسی قرار است مذاکره کنیم؟با فردی که ثبات فکری و سیاسی ندارد؟ اکنون زمینه‌ای برای مذاکره با چنین فردی وجود ندارد. مذاکره حسب موردی است اما افکار عمومی استقبال نمی‌کند که مذاکره‌ای با چنین فردی صورت گیرد. در واقع هیچ منطقی مذاکره با این فرد را قبول نمی‌کند.
علی صوفی: معنای این نامه تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکا است. 
از سوی دیگر علی صوفی دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات درباره این نامه گفت: اگر دولت آمریکا به تعهدات خود در برجام پایبند می‌ماند و در قضیه مذاکرات هسته‌ای اعتماد ایران را جلب می‌کرد، نگارش این نامه می‌توانست توجیه‌پذیر باشد اما در شرایطی که آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود در برجام پایبند نبوده و دست آخر نیز در اقدامی خلاف قوانین بین‌المللی به‌شکل یک‌سویه  از برجام خارج شد، نگارش چنین نامه‌ای عجیب و نادرست به‌نظر می‌رسد.
وی افزود: معنای نگارش این نامه در شرایطی که آمریکا روز به روز بر تحریم‌های خود علیه ایران می‌افزاید،‌ تسلیم شدن و بالا بردن دست‌ها در برابر آمریکا است.
به‌گفته وزیر تعاون دولت اصلاحات، متأسفانه عده‌ای در داخل با وجود آنکه می‌دانند آمریکا کشوری بدعهد است و به هیچ عنوان  قابل اعتماد نیست، با نگارش چنین نامه‌ای قصد دارند فشارهای اقتصادی و سیاسی را که از سوی دولت آمریکا بر ملت و نظام وارد می‌شود، مضاعف و با این اقدامشان خواسته یا ناخواسته در همسویی با سیاست‌های آمریکا علیه ایران عمل می‌کنند.
صوفی با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر اینکه دولت ایران دیر یا زود پای میز مذاکره با آمریکا خواهد نشست، گفت: مفهوم نامه مذکور این است که نگارندگان ‌آن به‌شکل تلویحی به ترامپ گفته‌اند که پیام اظهارات اخیر او را دریافت کرده‌اند.
محمدرضا تابش: در این نامه مذاکره مستقیم ایران و امریکا با نوعی از ساده انگاری مطرح شده
محمدرضا تابش نایب رئیس فراکسیون امید نیز امروز در یادداشتی که در روزنامه ایران منتشر شد به برسی این نامه پرداخت و عنوان کرد که این نامه نظر شخصی برخی از اصلاح طلبان است و نمی توان آن را موضع اصلاحات قلمداد کرد. او در بخشی از این یادداشت می نویسد:
«مهمترین نقدی که بر این نامه وارد است به مقایسه ایران و کره شمالی در نسبتشان با امریکا برای مذاکره مستقیم بر می‌گردد. از یکسو ایران در موضع کره شمالی قرار ندارد و دو کشور دارای مسائل متفاوتی در این خصوص هستند و از سوی دیگر فارغ از نتیجه مذاکرات کره شمالی و امریکا، آنچه که در افکار عمومی شکل گرفته این است که کره شمالی از موضع ضعف و از سر استیصال وارد این گفت‌و‌گوها شده، ایجاد چنین تصویری از کشورمان در مذاکره با امریکا به هیچ وجه منطبق با منافع ملی ما نیست. به عبارتی مقایسه ما با کره شمالی در این موضع یک بدسلیقگی است. همچنین در این نامه مذاکره مستقیم ایران و امریکا با نوعی از ساده انگاری مطرح شده در حالی که بعید است نویسندگان نامه هم مطلع نباشند چه نوع پیچیدگی‌های منحصر به فردی در مسیر چنین مذاکره‌ای وجود دارد. به عبارتی در این نامه پیش زمینه‌های عینی و واقعی چنین مذاکره‌ای هم مورد توجه قرار نگرفته است. همچنین جواب قابل ملاحظه‌ای نیز برای این سؤال که بعد از خروج امریکا از برجام چگونه می‌توان به هیأت حاکمه این کشور اعتماد کرد هم در نامه به چشم نمی‌خورد».
فومنی: نگارندگان نامه برای مذاکره با آمریکا خائن و به دنبال براندازی نظام هستند
حجت الاسلام فومنی دبیرکل حزب مردمی اصلاحات نیز با اشاره به نامه مشترک اصلاح طلبان و ضدانقلاب خارج نشین گفت: امضای چنین نامه‌ای توسط افراد انگشت شماری از داخل کشور نشان از بی‌خردی، نادانی و بی‌سوادی آنان است که تبعات آن را نسنجیده‌اند؛ باید پرسید، آمریکا تا الان چگونه کشوری بوده است؟ ترامپ فرد متفاوتی از سیاست‌های آمریکا نیست؛ پیش از این با آمریکا مذاکره شده است و آن‌ها به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند و خیانت کرده‌اند.
وی افزود: من برای این افراد متأسف هستم که ادعای سیاستمداری دارند و نامه‌ای امضا می‌کنند که کشور را به چالش بکشند و در آن دوگانگی ایجاد کنند یا باعث مسائلی مانند تحریم در آینده شوند.
حجت الاسلام فومنی نوشتن چنین نامه‌ای را همدستی و همکاری با دشمن دانست و گفت: چه مذاکره‌ای می‌توانیم با دشمن کشور که علناً می‌گوید برای براندازی نظام جمهوری اسلامی کار می‌کنم انجام دهیم؟ شما می‌خواهید از کسی که شمشیر را از رو بسته است خواهش کنید که چه کاری برایتان انجام دهد؟
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ابراز کرد: کار این آقایان کاملاً اشتباه بوده و باید از انقلاب، امام، رهبری و مردم ایران معذرت خواهی کنند که این نامه را نوشته‌اند؛ این کار خیانت واضحی است.
وی در پاسخ خبرنگار رسا مبنی بر اینکه آیا این نامه را می‌توان در رزومه اصلاحات ثبت کرد یا خیر، گفت: من این‌ها را اصلاح طلب نمی‌دانم؛ کسی که برانداز باشد اصلاح طلب نیست؛ این‌ها افرادی هستند که بارها نامه براندازی علیه جمهوری اسلامی ایران امضا کرده‌اند.
حجت الاسلام فومنی ادامه داد: کسانی که به دنبال براندازی نظام جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی باشند اصلاح طلب نیستند و من این‌ها را اصلاح طلب نمی‌دانم.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.