قرآن چگونه دختران را معرفی میکند؟/ دختران برای تلطیف فضای زندگی بشر خلق شدهاند
او با بیان اینکه قرآن پرچم دفاع از دختران را بالا گرفته است، ادامه داد: در سوره تکویر که یک سوره مکی است و در زمانی نازل شده که مردم در اوج جاهلیت به سر میبردهاند، میبینیم که خدا وقتی از قیامت و حوادث ترسناک آن زمان سخن میگوید، اشاره میکند به دخترانی که زنده به گور شدهاند که همین آیه نشان میدهد در زمانی که هنوز حکومت دینی تشکیل نشده است، جهتگیری اسلام در رابطه با دختران چگونه است و خداوند به دفاع از حقوق اولیه دختران میپردازد.
این استاد اخلاق اضافه کرد: در طوره نساء که یک سوره مدنی است نیز وقتی بحث از ارث به میان میآید خداوند با جزییات کامل شرایط ارثبردن دختران را ذکر میکند. در آیه۱۱ این سوره آمده است که اگر یک خواهر بود، نصف میراث مال اوست و اگر دو دختر بیشتر باشد، دوسوم میراث و اینکه دختر نصف برادر ارث میبرد.
عبدالباقی افزود: این توجه خداوند به مسئله میراث این است که نه تنها در آن زمان، بلکه حتی اکنون نیز میبینیم که بسیاری برادران سهم ارث خواهرانشان را به آنها نمیدهند. بنابراین با حکم صریح خداوند در قرآن، میبینیم که خداوند چگونه دست برادران را در این مورد کوتاه میکند و همین مسئله مجدداً توجه خداوند به دختران را نشان میدهد.
مردان پنج خرج بر عهده دارند که این خرجها بر عهده زنان نیست
او با اشاره به برخی اعتراضات زنان در مورد برابرنبودن سهم ارث برادر و خواهر اظهار کرد: دلیل این تفاوت، این است که مردان پنج خرج بر عهده دارند که این خرجها بر عهده زنان نیست و شامل مکانی برای زندگی همسر، پرداخت مهریه، سرمایه اولیه شغل، خرج ازدواج و خرید لوازم خانه و خرج زندگی زن و فرزند میشود. در این حالت به قول علامه طباطبایی اگرچه در ظاهر فقط یکسوم ارث تمام جهان به زن میرسد، اما اگر مهریه زن را که از مرد میگیرد حساب کنیم، سهم زن دوسوم از آن میشود.
این استاد اخلاق در ادامه گفت: چون خرج دختر بعد از ازدواج به کلی بر عهده همسرش است، تنها دلیل خداوند برای ارثبردن او این است که ممکن است دختری اصلاً ازدواج نکند و در این صورت باید راهی برای اداره زندگی خود داشته باشد.
عبدالباقی افزود: بهطورکلی مردان به گرفتن همسر اضطرار دارند؛ چراکه اگر در نظر بگیریم در میان نیازهای انسان نیاز جنسی زن در مرحله پنج یعنی بعد از رفع تشنگی و گرسنگی و حفط امنیت و جلب محبت قرار دارد، مرحله نیاز جنسی مرد دو است؛ یعنی بعد از تشنگی. به همین دلیل است که دخترانی داریم که مثلا ً۴۰ سال سن دارند، اما از نظر جنسی مشکلی ندارند، اما در مورد مردان اینگونه نیست.
مفاهیم و مصادیق دختران در قرآن
او در خصوص مفاهیم و مصادیق دختران در قرآن اظهار کرد: در سوره زخرف آیه ۱۸ خداوند دختر را اینگونه معرفی میکند که دختر کسی است که در زیور و زینت نشو و نما پیدا میکند. اگر خوب نگاه کنیم میبینیم که در واقعیت همین است. وقتی دختری به دنیا میآید، اول گوشش را برای گوشواره سوراخ میکنیم، بعد برایش گل سر میخریم و یا جایی که چیزهای زرق و برقدار میفروشد، دخترها دورش جمع شدهاند.
این استاد اخلاق ادامه داد: در قرآن خداوند وقتی داستان سلیمان و ملکه سبا را نقل میکند، میبینیم که ملکه سبا نه با دعوت از در رحمت و نه از در قدرت اسلام نمیآورد، بلکه زمانی ایمان میآورد که قصر شیشهای را میبیند که نشان میدهد دختران در مقابل زیبایی مسحور میشوند.
دختران برای تلطیف فضای زندگی بشر خلق شدهاند
عبدالباقی در خصوص این اشاره قرآن گفت: دلیل اشاره خداوند به این موضوع، باز میگردد به این نکته که دختران برای تلطیف فضای زندگی بشری خلق شدهاند. یک دختر به دلیل علاقهای که به ظرافت، هنر و زیبایی دارد از زمختی مرد میکاهد.
او با بیان اینکه این خصوصیت اخلاقی دختران باید هدایت شود، افزود: وقتی که این ویژگی هدایت نشود، نتیجهاش این است که میبینیم دختران چگونه سر و صورت خود را نقاشی میکنند.
این استاد اخلاق تأکید کرد: متأسفانه ما در مدارس با دختر و پسر به یک شکل رفتار میکنیم؛ درحالیکه اشتباه است؛ چراکه باید با دختران بهگونهای رفتار کنیم که خلاقیتهای هنری آنها افزایش پیدا کند و این استعداد در کانال تجملگرایی، اشرافیگری و آرایشکردن قرار نگیرد.
عبدالباقی افزود: دومین خصوصیات دختران که خداوند به آن اشاره میکند این است که دختر نمیتواند در خصومتها مرجع قضاوت قرار گیرد که دلیل آن میتواند عاطفیبودن دختران و از دست دادن تسلط در زمان احساس خطر و ترس از دیگری باشد.
سیاست و توانایی نقش بازیکردن؛ دو ویژگی ذاتی دختران
او با اشاره به آیات ۱۱ و ۱۲ سوره قصص اظهار کرد: در این آیات که به شرح رفتار خواهر موسی پرداخته میشود متوجه میشویم که این دختر دو ویژگی مهم دارد که یکی سیاست و دیگر توانایی نقش بازیکردن است؛ چراکه ابتدا طوری موسی را تعقیب میکند که کسی متوجه آن نشود و دیگر اینکه وقتی میخواهد مادرش را به عنوان دایه معرفی کند، طوری نقش بازی میکند که انگار هیچ نسبتی با موسی ندارد.
این استاد اخلاق تأکید کرد: به طور ذاتی دختران نسبت به پسران توانایی نقش بازیکردن و سیاستمداری بیشتری دارند و همه این موارد برای این است که همسرداری و بچهداری بدون این ویژگی ممکن نیست و اگر دخترها سیاست نداشته باشند، خانوادههایشان از هم میپاشد.
عبدالباقی افزود: در زمان قدیم دخترها از مادر و مادربزرگشان اصول زندگی و سیاست ورزی را یاد میگرفتند، اما الان متأسفانه دختران ما بدون سیاست بزرگ میشوند و این قدرت عظیم، بدون استفاده باقی مانده است و از همینجاست که میبینیم طلاق افزایش پیدا کرده است.
او ادامه داد: دلیل وجود کید و سیاستورزی در دختران این است که آنها باید اصلاحگر جامعه باشند. البته در صورتی که این کید برای خداوند باشد؛ چراکه اگر به خواستههای مادی آمیخته شود، نتیجه این میشود که به دختران صفت فتانه و شهرآشوب میدهیم.
حیا، عدم اختلاط با مردان و سختی قلب در مقابل نامحرم؛ ویژگی دختران شعیب در قرآن
این استاد اخلاق با اشاره سوره قصص اظهار کرد: در آیات این سوره میبینیم که خداوند دختران شعیب را به حیا، عدم اختلاط با مردان و سختی قلب در مقابل نامحرم توصیف میکند. به عنوان مثال این دختران وقتی مردان به گوسفندانشان آب میدهند، جلو نمیروند؛ ولو اینکه به قیمت از دست دادن نوبتشان تمام شود، یا اینکه وقتی میخواهند به پدرشان بگویند که موسی را استخدام کن، او را در حد خدمتکار خود میبینند که نشان میدهد این دختران چقدر شأن خود را در مقابل مردان بالا میبینند.
عبدالباقی با بیان اینکه میزان حیا در دختران ۱۰ و در میان پسران ۵ است، افزود: به طور ذاتی حیای دختران از مردان بیشتر است و به همین دلیل است که دل دختر در مقابل نامحرم سخت است. الان هم اگر دخترانی داریم که حجاب خود را رعایت نمیکنند، تنها از سر ناآگاهی است و به همین دلیل است که بارها مشاهده کردهایم حتی اگر دختری مانتوی کوتاهی پوشیده است، مدام این مانتو را پایین میکشد و سعی میکند خود را جمع و جور کند.
او با بیان اینکه افراط و تفریط حیا در زنان مشکلآفرین خواهد شد، افزود: دختری که حیا ندارد، از لحاظ شهوت جنسی حتی از مردان هم بدتر میشود. از طرفی وقتی دختری زیاد حیا دارد، حتی برای شوهرش هم با حیا برخورد کند و دچار مشکل خواهد شد.
این استاد اخلاق صفت مهرطلبی را یکی دیگر از ویژگیهای اشاره شدن دختران در قرآن دانست و افزود: خداوند مریم را که از نعمت محبت پدر و مادر محروم است و از کودکی در دیر زندگی میکند را در پر و بال خود میگیرد و با او طوری رفتار میکند که گویا خداوند مدام میگوید مریم همیشه حواسم به تو هست و برای همین است که هربار زکریا به اقامتگاه مریم میآید، رزق بهشتی را در مقابل او میبیند.
حاج عبدالباقی با بیان اینکه یکی از مهمترین اشارات خداوند به دختران در سوره کوثر است، افزود: در سوره کوثر خداوند به پیامبر میگوید که ما به تو ساقی کوثر یا خیر کثیر و چشمه زاینده را عطا کردیم که این ویژگی باز میگردد به توانایی زایش دختران، اما اکنون توانایی زایش که یک قدرت برای زنان است به عنوان یک ضعف دیده میشود.
وی ادامه داد: زنانی که بچه دارند، میدانند که دوران بارداری و شیردهی بهترین تجربه هر زنی محسوب میشود که در عین سختیهایی که دارد، نه تنها قدرتی برای زنان، بلکه نعمت زیبا و خوشایند برای آنهاست.
چرا حضرت معصومه (س) ماندگار شدهاند؟
این استاد اخلاق در ادامه صحبتهایش با اشاراتی به دلایل ماندگاری نام حضرت معصومه (س) در تاریخ اظهار کرد: بهطورکلی تمام افرادی که در تاریخ نامشان باقی مانده است، دارای خصوصیات مشترکی هستند که شامل سختیکشیدن، به زحمت زیاد افتادن، قدر دانستهنشدن، مجهولماندن و ایفای نقش تاریخی در دوران حیات است.
عبدالباقی افزود: ما امامزاده به ویژه امامزاده بلافصل زیاد داریم، اما میبینیم یک زن در بین این همه امامزاده بزرگ شده است که نشان میدهد اگرچه اطلاعتی از زندگی ایشان وجود ندارد، اما در دوران حیاتشان تا چه اندازه نقش بزرگی ایفا کردهاند.
او در خصوص دلیل ازدواجنکردن حضرت معصومه (س)، اظهار کرد: چون هارون، امام موسی کاظم را در شهر ناصبیها که دشمن ائمه بودند سکنی داده بود، خواستگار مناسبی برای حضرت معصومه (س) در آن شهر وجود نداشت که ایشان ازدواج کنند.
دیدگاه خود را ثبت کنید