فردگرایی و گوشه گیری از تبعات شبکه های ماهواره ای

سجادی ترویج بی‌عفتی، خیانت و تجمل‌گرایی را از تبعات شبکه‌های ماهواره‌ای بر جامعه برشمرد.

به گزارش سایت مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی، زهرا سجادی استاد دانشگاه در گفتگو با شبستان، در خصوص عادی شدن روابط محرم و نامحرم در جامعه گفت: اندوخته های فرهنگی و تجارب هر نسل به نسل بعد به عنوان یک میراث فرهنگی انتقال پیدا می کند.

وی با بیان اینکه هویت یک کشور را فرهنگ آن جامعه شکل می دهد و از جوامع دیگر متمایز می کند اظهار کرد: فرهنگ مانند یک کالای ارزشمند همواره در معرض خطر دستبرد راهزنان و شیادان قرار می گیرد و نظرات مختلفی را از طرف صاحبنظران برای دسترسی آسان آن ابراز می شود.

فرهنگ غرب در راستای ترویج سکولاریزم اقدام به تاسیس شبکه تلویزیونی می کند
سجادی با بیان اینکه فرهنگ غرب در راستای ترویج سکولاریزم اقدام به تاسیس هزاران شبکه تلویزیونی می کند که شبانه روز مردم را مورد هجوم قرار می دهد تصریح کرد: اگرچه ممکن است این هجوم آرام و خاموش آغاز شود اما تمام پایه های اعتقادی مردم را مورد هدف قرار می دهد.

سجادی با بیان اینکه ایران همیشه برای دشمنان طعمه بوده خاطرنشان کرد: دشمنان امروزه نیز به شکلهای مختلف در حال برنامه ریزی هستند تا بتوانند ایران را به عنوان یک لقمه چرب به دست بیاورند.

این استاد دانشگاه اقدامات فرهنگی یا نرم افزاری را از جمله برنامه های دشمن برای کشورمان عنوان کرد و افزود: بالاخره دشمنان به این نتیجه رسیدند که با تحریم و جنگ نمی توانند به چیزی دست یابند لذا سعی کردند از طریق اقدامات فرهنگی موضع مردم ما را تغییر دهند. بنابراین کلیه تکنولوژیهایی که امروزه توسط آنها برای از بین بردن فکر، دین و اعتقادات مردم ما برنامه‌ریزی می شود در راستای همان ترویج سکولاریزم صورت میگیرد.

وی با اشاره به نظرات الوین تافلر نویسنده منتقد اجتماعی گفت: این نویسنده معتقد است تکنولوژی های ماهواره ای و دیگر رسانه های گروهی فرهنگهای عملی را از هم می پاشاند و تهدیدی برای هویت ملی جوامع محسوب می شود.

دسترسی ۷۳درصدی جوانان به شبکه های ماهواره ای در استانها
سجادی گفت: ۷۳ درصد از جوانان استانهای ما به راحتی به ماهواره دسترسی دارند، ماهواره یکی از راههای دشمن برای ترغیب جوانان ما به سکولاریزم است بنابراین ماهواره از جمله ابزاری است که به راحتی می تواند در مدت بسیار کوتاه یک تغییر جدی در جامعه دینی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مولتی کالچر بودن (چند فرهنگی)تفاوت بین ماهواره و تلویزیون است گفت: رسانه ما از یک فرهنگ ایرانی اسلامی تبعیت می کند اما ماهواره انواع علائق فرهنگ ها و هنجارها را تحت پوشش قرار می دهد و از بعد جامعه شناسی، فرهنگ ماهواره هنجارهای جامعه را از پایین به بالا تحت تاثیر خود قرار داده و به تعبیری سبک زندگی مردم اعم از نوع خوراک،‌ پوشاک، آرایش، رفتار، روابط و تکنولوژیهای مرتبط را تحت متاثر کرده و نقش جوانان را دچار تعارض و بی هویتی می کند.

وی با اشاره به دلایل استقبال مردم از ماهواره گفت: دشمن خوب می داند از طریق ساخت فیلمهای جذاب به راحتی می تواند مردم را تحت تاثیر قرار دهد شاید یک فیلم یک ساعته و نیمه ای که از ماهواره پخش می شود فقط دارای دو نکته منفی داشته باشد ولی به دلیل اینکه از نظر علمی بسیار دقیق برنامه ریزی شده به راحتی در ذهن مخاطب جا می گیرد و افراد را تحت تاثیر قرار می دهد که به این شیوی ،عمل کردن منطق سلطه گفته می شود.

وی ادامه داد: مارکوز در کتاب انسان تک ساحتی درخصوص منطق سلطه می گوید: پیشرفت فنی و تکنولوژی به جای منجر شدن به آزادی و تسلط انسان بر طبیعت به بهره کشی انسانها تبدیل می شود و معتقد است اخلاق، رفتار فرهنگ ، هنر و عواطف از حاکمیت تکنولوژی متاثر شده است و در نهایت حقوق و آزادی های فردی جای خود را به فرهنگ مادی سپرده است.

 

فردگرایی و گوشه گیری از تبعات شبکه های ماهواره‌ای
سجادی ایجاد فردگرایی گوشه گیری و کم حوصلگی را از تبعات شبکه های ماهواره‌ای در جامعه عنوان کرد و افزود: امروزه بیشتر افرادی که گوشه‌گیر شدند و بیشتر از اینکه در جمع باشند در تنهایی به سر می برند از تبعات شبکه‌های اجتماعی و ماهواره می‌باشد.

وی ترویج بی‌عفتی، خیانت، بی‌وفایی، تجمل‌گرایی، بی‌اعتنایی به فرزندان و یکدیگر، بی‌هویتی و بی‌توجهی به حدود محارم را از دیگر تبعات شبکه‌های ماهواره‌ای در جامعه برشمرد و تصریح کرد: این موارد به وضوح در جامعه ما مشهود است. امروزه آقایان تمایل دارند همسرشان به شیوه زنان در شبکه‌های ماهواره ای در جامعه ظاهر شوند که این نشانه بی‌غیرتی برخی از مردان جامعه ما می‌باشد.

وی افزایش طلاق به ویژه طلاقهای عاطفی را از دیگر تبعات ماهواره دانست و افزود: فراهم کردن فضا برای تحریک قوای جنسی منجر به عقیم شدن فرد و یا عدم تمایل به فرزندآوری می‌شود.

وی با اشاره به گسست ارتباطی با خانواده به عنوان یکی دیگر از تبعات شبکه‌های ماهواره‌ای خاطرنشان کرد: فیلمهای ماهواره مانند گرگ درنده به جان خانواده ها افتاده است و خوراک مسموم را در قالب سریالهای ماهواره به خانواده ها تزریق می کنند که نتیجه آن افزایش طلاق و به ویژه طلاقهای عاطفی در جامعه است که با کمرنگ شدن علائق بین زوجها و تنوع طلبی جنسی در جامعه ظاهر می شود و در نهایت توجه به فرزندان و همسر جایگزین توجه به نامحرم شده و خانواده‌ها از یکدیگر متلاشی می شوند.

مدل‌سازی رفتارها و عادت های ارزشی فرهنگی جامعه یکی از وظایف مهم رسانه ملی است
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مدل‌سازی برای رفتارها و عادت های ارزشی فرهنگی جامعه یکی از وظایف مهم رسانه ملی است اظهار کرد: رسانه ملی باید ضمن اشاعه اخلاق ایرانی اسلامی مخاطبان را به تفکر و تعمق واداشته و زمینه پرورش فرهنگ پویای ملی را فراهم کند.

سجادی خاطرنشان کرد: همانگونه که دشمنان هنجارهای جامعه را از پایین به بالا و از بالا به پایین تحت تاثیر خود قرار می دهند و سبک زندگی مردم را تغییر می دهند، دستگاهها نیز باید آموزشهای رسمی یا غیررسمی را به صورت هنری و جذاب برای مردم ارایه کنند و آنها را از تبعات ماهواره آگاه کنند.

بیش از ۱۷ هزار شبکه ماهواره ای در ایران قابل دریافت است
وی با بیان اینکه طبق آمار ۱۷ هزارو ۶۶۶شبکه ماهواره ای در ایران قابل دریافت است تصریح کرد:از این تعداد ۲ هزار شبکه با وضوح بالا قابل مشاهده است، ۳۸۰ شبکه به پخش موسیقی اختصاص دارد و ۷۳ شبکه هم مد، لباس و آرایش را آموزش می دهند و ۲۷۳ شبکه به ادیان و تاریخ می پردازد. همچنین ۴۱۹ شبکه به ورزش ،۲۵۲ شبکه به کودکان و نوجوانان و ۹۲ شبکه به مسایل اقتصادی اختصاص دارد.

سجادی با بیان اینکه از این میان ۳۳۲ شبکه نیز به مسایل سیاسی،قومگرایی و تبلیغات ضد دینی می پردازند اظهار کرد:این موارد مهمترین مساله برای افزایش استقبال مردم از ماهواره می باشد که با سریالهای عامه پسند و خانوادگی که به زبان های مختلف از این شبکه ها به راحتی در اختیار خانواده ها قرار می گیرد.

وی بابیان اینکه در تهیه برنامه های تلوزیونی تمرکز بر خواسته های مخاطبان باید بیشتر شود افزود:همچنین باید نظارت بر شبکه های موازی تقویت شود و حالت رسمس تر پیدا کند. از شگرد های خود آنها استفاده کنیم و فیلم های جذاب تهیه و تدارک ببینیم تا اقبال مردم از شبکه های ماهواره ای کاهش یابد.

اقدامات جدی فرهنگی در داخل کشور صورت نمی گیرد
این استاد دانشگاه با بیان اینکه مساله این است که در داخل کشور اقدامات فرهنگی جدی صورت نمی گیرد ولی آنها با جدیت این کار را دنبال می کنند اظهار کرد:مشکل دیگر این است که بودجه برای فعالیت های فرهنگی در کشور ما اندک است و ساخت فیلم و سریال هم برای صدا و سیما بسیار هزینه بر می باشد لذا قانونگزاران و مجریان مربوطه بایدنسبت به مسایل فرهنگی کشور حساسیت به خرج دهند. به قول مقام معظم رهبری اگر ما یک فرمانده قوی فرهنگی در کشور داشته باشیم تمام مشکلات فرهنگی حل می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به کودتای سال ۱۳۳۲ گفت: کودتای ۲۸ مرداد تا فتنه ۸۸ تقریبا ۶۰ سال به طول انجامید در دوره رژیم پهلوی ۴۰ هزار مستشار امریکایی به ایران امده و بر سرنوشت مردم مسلط شده بودند به گونه ای که اصلا قادر به به بیرون رفتن از ایران نبودند تا اینکه به زور بیرون رانده شده اند.

وی با طرح این سوال که ضربه ای که ما در ۲۸ مرداد خورده ایم از چه ناحیه ای بود گفت: انگلیس از طریق مساله نفت درصدد نفوذ در ایران و نشان دادن اقتدار خود بود و مصدق نیز به دنبال رها شدن از زیر یوغ این کشور بود که به دام امریکا افتاد این در حالی بود که آیت الله کاشانی بارها به مصدق نامه نوشته بود که مراقب کودتا باشد اما زیربار نرفت و بلایی که گریبانگیر ملت ایران شد نتیجه عدم توجه به حرفهای علما و روحانیت در آن زمان بود.

وی با بیان اینکه امروز نیز نفوذ استعمار در کشور به شکل های مختلف در حال انجام است اظهار کرد: همانطور که می دانید مقام معظم رهبری در صحبت های اخیر خود فرمودند: من نه نفوذ فرهنگی دشمن را برمی تابم و نه نفوذ سیاسی و اقتصادی آنها را یعنی ما به هیچ وجه اجازه نفوذ به دشمنان را نخواهیم داد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.