ناسازگاری و نزاع کودکان امری طبیعی و نشأت گرفته از حسادت های کودکانه است

یک روانشناس، توجه مسئولانه و مدبرانه والدین را نسبت به ناسازگاری بچه ها لازم دانست و خاطر نشان کرد: البته پدر و مادر ها نباید تنها شاهد کشمکش کودکان باشند بلکه باید با عقل، تدبیر و صبر زمینه های اختلاف بین کودکان را برطرف کنند و یا حداقل بچه ها را آرام کرده و از نزاع آنها جلوگیری نمایند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس ناسازگاری و نزاع بچه ها در خانه یکی از مشکلات بزرگ خانواده ها محسوب می شود به طوری که گاهی نزاع کودکان موجبات اختلاف بین والدین را فراهم می کند. پدر و مادر ها با مقصر جلوه دادن یکدیگر در این قضیه علت ناساگاری بچه ها را به یکدیگر نسبت می دهند.

سمیرا راد روانشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگار گوهرشادنیوز با بیان توقع رفتار عاقلانه از یک کودک ناآشنا به راه و رسم زندگی درست نیست، افزود: والدین باید بپذیرند که کودکان واقعاً بچه اند و رفتار کودکانه لازمه سن و سال آنها است و نباید از آنها توقع داشت جون بزرگتر ها گوشه ی آرام و ساکت بنشینند. هرچند بسیاری از ما شاهد نزاع بزرگتر ها هم بوده ایم.

وی اظهار داشت: چگونه می توان از چند کودکی که کنار هم هستند توقع داشت، بدون اینکه سر به سر یکدیگر بگذارند مدت زمان طولانی در فضای بسته خانه حضور داشته باشند.

این روانشناس تصریح کرد: پذیرش این واقعیت که نزاع و کشمکش کودکان امری طبیعی است و با گذشت زمان به تدریج برطرف می شود، موجبات آرامش والدین را فراهم کند .قطعاً  این ناسازگاری ها برای مدت طولانی ادامه پیدا نمی کند و با گذشت زمانی برطرف می گردد.

راد، توجه مسئولانه و مدبرانه والدین را در برخورد با این مسئله لازم دانست و خاطر نشان کرد: البته پدر و مادر ها نباید تنها شاهد کشمکش کودکان باشند بلکه باید با عقل، تدبیر و صبر زمینه های اختلاف بین کودکان را برطرف کنند و یا حداقل بچه ها را آرام کرده و از نزاع آنها جلوگیری نمایند.

این روانشناس شناخت علل و عوامل اختلاف بین کودکان را ضروری عنوان کرد و اظهار داشت: دقت نظر والدین در شناخت علت های اختلاف می تواند، مانع ایجاد آنها باشد یکی از دلایل مهم اختلاف کودکان که زمینه بروز ناساگاری و نزاع آنها را فراهم می کند حسادت ها و کینه توزی هاست که خود پدر و مادر ها زمینه ایجاد آنها را با توجه زیاد،فرق گذاشتن ها و بی توجهی ایجاد می کنند.

وی ادامه داد: بنابراین والدین باید حواسشان باشد با رفتار نادرست زمینه حسادت و کینه توزی بچه ها را فراهم نکنند وچنانچه این اتفاق افتاده در جهت رفع آن حرکت کنند البته همه نزاع های کودکان به خاطر این عومل نیست وبسیاری اوقات ناشی از رفتار های کودکانه می باشد که والدین باید نقش جداکننده را ایفا کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.