پیام ابتکار به مناسبت روز دختر:

اولین قدم برای مقابله با آسیب‌های متوجه «دختران» توجه به خانواده سالم و شکوفاست

اولین قدم و مهم ترین اقدام برای مقابله با آسیب‌ها به دختران و جوانان توجه به خانواده سالم و شکوفاست. معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به همین دلیل گفت‌و‌گوی ملی خانواده و بین نسلی را از فعالیت‌های اصلی خود قرار داده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پیامی به مناسبت میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر نوشت:

«فاطمه معصومه (س) دختری جوان بود که در حمایت از نهضت علی ابن موسی الرضا(ع) هجرت و تلاش کرد و در طی مسیر حق طلبی اش در شهر قم از دنیا رخت بر بست. بزرگداشت ایشان نشان از اعتقاد به این مهم دارد که هویت انسانی زن در راس ارزش‌های وجودی اوست و سپس به هویت زنانه اش می رسیم که در مادری و همسری نهفته است. چرا که حضرت معصومه (س) ازدواج نکرد و صاحب فرزندی نبود. اما بدون اغراق اعتبار جامعه علمی و حوزه‌های علمیه قم به شخصیت آن بانو گره خورده است.

حضرت معصومه نه تنها بر علوم روزگار خویش مسلط بود بلکه با حضور سیاسی و اجتماعی اش، اثری ماندگار در تاریخ و جغرافیای تشیع برجای گذاشت و این همه حاصل توانمندی‌های شخصی اش بود.

دختران امروز جهان، مادران فردا هستند و این در حالی است که شرایط کنونی برای آنان در جای جای دنیا با مشکلات و آسیب‌های متفاوت مواجه است. از جوامع درگیر جنگ و ناامنی که بیشترین آسیب‌ها به زنان و دختران وارد می آید تا جوامعی که در معرض خشونت و ترور و بازدارندگی دختران از تحصیل و رشد اجتماعی است.

همچنین در جوامعی که تحجر و واپسگرایی، مناسبات را رقم می زند و نگاه کلیشه ای نسبت به دختران برای آن محدودیت های زیادی در زمینه‌های آموزش و بهداشت و نشاط و ورزش ایجاد و سبب افسردگی و آسیب های جسمی و روحی می شود. در چنین جوامعی که بسیار هم هستند حداقل الزامات زندگی شرافتمندانه برای دختران فراهم نیست. از سوی دیگر در جوامعی که به نام آزادی، به دختران مانند کالای مصرفی نگریسته می شود نیز آسیب‌های روانی بسیار بر آنان وارد شده و تبعات گسترده اجتماعی آن اکنون با پویش هایی مانند “me too” علیه سوءاستفاده های جنسی در محیط‌های کاری بروز و ظهور یافته است.

به همین دلیل امروزه برنامه ریزی برای دسترسی به آموزش، بهداشت و ورزش برای تضمین سلامت و نشاط جسمی و روحی دختران از جهت‌گیری‌های اصلی دولت ها به شمار می رود. همچنین مقابله با خشونت علیه دختران و زنان از طریق آموزش و برنامه های مداخله پیشگیرانه، که در کشور ما نیز همه این موارد مدنظر بوده است.

پیشرفت دختران در آموزش و به ویژه سطوح علمی و دانشگاهی به همت خود آنان و با زمینه‌های ایجاد شده در کشور از وضعیت خوبی برخوردار بوده و از دستاوردها به شمار می‌آید. در زمینه‌های دیگری مانند ورزش و به خصوص ورزش قهرمانی نیز شاهد نمونه‌های موفق بسیار مانند قهرمانان ایرانی فوتسالیست آسیا هستیم و دختران هنرمند سرآمدی را در عرصه های ادبی، تجسمی و دیگر رشته ها داریم.

در عین حال جامعه ما نیز مانند هر جامعه دیگری از مشکلات و گرفتاری‌هایی رنج می برد که قرار نیست بر آنها سرپوش بگذاریم، بلکه تلاش می شود با همت دختران عزیز و سیاست گذاری های صحیح فرهنگی و اجتماعی حل و فصل شوند. تردیدی نداریم که شرع مقدس اسلام محدودیتی را برای تعالی و پیشرفت دختران و زنان ایجاد نمی کند، بلکه با تعریف برخی حدود، ضامن شان و عزت انسانی همه انسان ها اعم از زن و مرد و دختر و پسر است. بنابراین باید فارغ از نگاههای کلیشه ای به راهکارهایی اندیشید که با حفظ کرامت انسان، گشاینده مسیرها و راه‌های تازه است.

البته در این میان اولین قدم و مهم ترین اقدام برای مقابله با آسیب‌ها به دختران و جوانان توجه به خانواده سالم و شکوفاست. معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده به همین دلیل به طور خاص گفت‌و‌گوی ملی خانواده و بین نسلی را از  فعالیت‌های اصلی خود قرار داده است.

همچنین توجه به آموزش های حقوقی از سطوح ابتدایی تا دانشگاه و مهارت های زندگی مد نظر بوده؛ چرا که می تواند تاب آوری فردی، اجتماعی و خانوادگی را ارتقا دهد و دختران را در مسیر آینده خویش استوار و پر امید به پیش برد. لوایح تامین امنیت زنان در مقابل خشونت و حمایت از کودکان و نوجوانان نیز از جمله پیگیری های مستمر و مجدانه این معاونت با همکاری بانوان نماینده مجلس شورای اسلامی است که مراحل نهایی خود را طی می کنند و هر دو از قوانین مهم آینده برای دختران امروز و مادران فردای کشور به حساب می آیند.

امیدوارم با اقدامات و همکاری های مجدانه دستگاههای اجرایی و سازمان‌های مردم نهاد بتوانیم آینده ای سرشار از امید و روشنی را برای دختران ایران زمین رقم زنیم.

در این روز مبارک، صدای دخترانمان را بشنویم و پناهشان باشیم».

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.