حجم بالای پولشویی در غرب در سایه سکوت FATF

آقای ظریف بالای سر این قبر فاتحه نخوانید!/ رسانه‌های غربی فاش کردند: پولشویی در اروپا بزرگ‌ترین رسوایی است/ چرا FATF پولشویی در غرب را نمی‌بیند؟

رویترز، وال استریت ژورنال، گاردین و… هر کدام به صورت مجزا از حجم وسیع پولشویی در کشورهای اروپایی و آمریکایی خبر دادند اما FATF که امید غرب گرایان داخلی است به هیچ عنوان حاضر به بررسی و مبارزه با این فسادها نشده است چراکه چاقو دسته خودش را نمی برد
گروه بین الملل-رجانیوز: با آب‌وتاب فراوان از لزوم پذیرش تعهدات FATF برای مبارزه با پولشویی می گویند اما هیچ توجهی به قانون داخلی مبارزه با پولشویی ندارند. چنان اعتیادآور به دنبال پذیرش زنجیرهای تعهدات بین المللی هستند که اگر فردی بی اطلاع از سابقه این گروه و نهادها باشد تصور می کند واقعا قرار است سازمان های بین المللی دردی از درهای کشورهای دشمن خود را حل کنند!
به گزارش رجانیوز: سال ها موجودیت گروه های تروریستی در منطقه همچون داعش امکان پی بردن به این مهم را فراهم کرده بود که گروه هایی چون FATF که به بهانه مبارزه با تروریسم و پولشویی تاسیس شده اند هیچ تلاشی در راستای شناسایی شریان های مالی تروریست ها و مبارزه با آنها نکرده و نمی کنند.
اما انتشار آمارهای وحشتناک و خیره کننده در خصوص میزان پولشویی در غرب توسط رسانه های داخلی آنها این واقعیت را به نمایش گذاشته که قرار نگرفتن نام کشورهایی چون کانادا، دانمارک، آلمان، اسلونی و… در لیست سیاه FATF تنها براساس منافع گره خورده آنها با یکدیگر است و در مقابل قرار گرفتن نام ایران در لیست آنها تکرار یک بازی قدیمی برای فشار به کشورهای مستقل است که به خوبی نقش سیاسی این نهادهای ساخته شده توسط قدرت ها را نشان می دهد.
وال استریت ژورنال در مطلبی در ۸آگوست با تیتری تعجب برانگیز این خبر را مخابره کرد که مرکز پولشویی دنیا در نزدیکی آمریکاست و کشور متهم کانادا نام دارد!
The Money Laundering Hub On the U.S. Border? It’s Canada
در این گزارش آمده است بر اساس گزارش نهادهای مسئول در مبارزه با پولشویی در کشور کانادا، بیش از دو سوم بانک های این کشور قوانین مربوط به مبارزه با پولشویی را رعایت نمی کنند و این کشور به مرکز پولشویی در منطقه آمریکای شمالی تبدیل شده است. این درحالیست که کانادا اکنون عضو رسمی FATF است و از نظر این نهاد، کانادا جزو کشورهای با ریسک بالای پولشویی محسوب نمی شود.
بر اساس تخمین اداره ملی پلیس کانادا، تنها در سال ۲۰۱۱ میلادی درحدود ۳.۸ تا ۱۱.۵ میلیارد دلار پول آلوده از طریق بانک های کانادایی وارد چرخه نظام بانکی این کشور شده است.
گاردین ۳۵ روز بعد از این گزارش یعنی در ۲۰ سپتامبر امسال در گزارشی خبر از یک پولشویی کلان در قلب اروپا داد تا دومینوی فسادهای ساختاری و پولشویی در غرب رسانه ای شود. گاردین این پولشویی در یک بانک اروپایی را «بزرگترین رسوایی در اروپا» نام نهاد.
تیتر این رسانه چنین بود: «پولشویی بانک دانسکه بزرگترین رسوایی در اروپا است»
 Danske Bank money laundering ‘is biggest scandal in Europe’
این رسانه نوشته بود: «کمیسیون اروپا اعلام کرد که پرونده پول‌شویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در شعبه استونی بزرگترین بانک دانمارک، بزرگترین کلاهبرداری در اروپاست.»
ورا ژورووا، عضو بخش عدالت کمیسیون اروپا به خبرنگاران گفت: این بزرگترین کلاهبرداری‌ایست که در حال حاضر در اروپا با آن مواجه هستیم و همچنین درسی ناخوشایند برای همه ماست که نشان می‌دهد باید با هوشیاری و احتیاط بیشتری عمل کنیم.
کشور استونی یکی از مراکز مالی مطرح در عرصه جهانی شناخته می شود. این کشور حدود ۱.۳ میلیون نفر جمعیت دارد و تولید ناخالص داخلی آن از ۳۰ میلیارد دلار تجاوز نمی کند و از این منظر با کشورهایی همچون اوگاندا و نپال قابل مقایسه است.
اما بر اساس آمارهایی که به تازگی از سوی بانک مرکزی استونی منتشر شده است، در طول ۱۰ سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷، بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار پولشویی در بانک های این کشور صورت گرفته است.
حجم پولشویی آنقدر زیاد بود که رویترز در گزارشی به آن پرداخت. بر اساس آمارها در طول این ۱۰ سال بیش از ۱۲۷۰ میلیارد دلار پول در قالب تراکنش های مالی به بانک های استونی وارد و از آن ها خارج شده است که از این میان بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار آن سهم افرادی بوده است که ساکن این کشور نیستند. این درحالیست که مجموع صادرات و واردات استونی در طول این ۱۰ سال تنها ۲۳۲ میلیارد دلار بوده است.
جالب آنکه استونی حتی جزو ۳۷ کشور عضو FATF قرار ندارد و این گروه استونی را در لیست کشورهای پرریسک قرار نداده است!
آیا FATF با این بانک اروپایی و کشورهای دخیل در پولشویی یعنی دانمارک و کانادا و استونی برخورد کرد؟
درست یک ماه بعد از انتشار این اخبار، FATF در تاریخ ۱۹ اکتبر نشستی را برگزار کرد. با منظق موافقان پیوستن ایران به FATF، باید این گروه برخورد سختی با بزرگترین پولشویی اروپا وآمریکای شمالی انجام می داد.  گروه اقدام مالی براساس سازوکار خود باید دانمارک و کانادا را در لیست سیاه خود قرار داده و او را متعهد به انجام اصلاحات ساختاری می کرد.
گزارش FATF از دانمارک اما همان چیزی بود که منتقدان این گروه استعماری انتظار داشتند، هیچ اشاره ای به این پولشویی عظیم در اروپا آمریکای شمالی نشده و حتی از روند رو به پیشرفت دانمارک و سایر کشورها تشکر کرده بود.
در این گزارش آمده است: «هر سه کشور اتریش، دانمارک و مالزی از زمان انتشار گزارش در ارزیابی متقابل خود پیشرفت کرده اند!»
The Plenary discussed the progress that Austria, Denmark and Malaysia have made since their mutual evaluation reports were adopted (in 2015 for Austria and Malaysia, and in 2017 for Denmark). All three countries have made progress since the publication of their mutual evaluation report
البته دولتی‌ها که امروز تنها راه را پیوستن به این گروه سیاسی معرفی می کنند و زیرکانه از قانون گذاری های موثر داخلی فرار می کنند قبلا به پولشویی گسترده در غرب اعتراف کرده اند
یک مدیر بلندپایه دولتی در این خصوص قبلا گفته بود که آمریکا سهم ۴۷ درصدی و اروپا سهم ۲۳ درصدی از پولشویی در جهان را به خود اختصاص داده اند.
مدیر کل مقررات، مجوزها و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی دولت روحانی در مصاحبه ای که در سال ۹۴ انجام داده بود گفته بود: اگر بخواهیم بر اساس این برآورد قضاوت کنیم و به این موضوع هم توجه داشته باشیم که در آن ۳۰ درصد باقیمانده مراکز مالی مهمی همچون دوبی، سنگاپور، هنگ کنگ، توکیو و … وجود دارند؛ بنابراین اساسا سهم قابل توجهی را در این زمینه نمی‌توان به کشوری همچون ایران منتسب کرد. باید به این موضوع توجه داشت که پولشویان معمولاً در کشورها و مناطق جغرافیایی‌ای که بازارهای مالی در آن ها از عمق بیشتری برخوردار هستند، فعالیت دارند و این بازارهای عمیق مالی یکی از بهترین بسترها و محیط ها برای فعالیت پولشویان است.
جای تاسف است که با وجود خبرهای رسانه های مطرح دنیا و حتی مدیران دولت روحانی در خصوص آمارهای سرسام آور پولشویی در کشورهای اروپایی و غربی و عدم برخورد کارگروه FATF با آنها بازهم غرب گرایان و لیبرال های داخلی اصرار دارند تا با پیوستن به گروه اقدام مالی زنجیرهای خودتحریمی را به پای کشور بپیچند. این درحالی است که مکانیزم های داخلی موثر و دقیق تری در داخل می تواند وجود داشته باشد تا تخلفات احتمالی در این حوزه را پیگیری کند و پای دشمنان کشور را به سری‌ترین اطلاعات کشور باز نکند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.