نگاهی گذرا به عملکرد کارگروه مد و لباس در ۶ سال گذشته

کارگروه مد و لباس کشور پس از ۳۰ سال وارد جریان گسترده صنعت پوشاک در کشور شد؛ اعطای مالکیت معنوی، حمایت از پارچه‌های ایرانی و اعطای نشان «با افتخار ساخت ایران» از جمله نقاط مثبت عملکرد۶ ساله دبیر پیشین این کارگروه است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد.

گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس: آبان ماه سال ۹۲ بود که «حمید قبادی» با حکمی از سوی علی مرادخانی سکان هدایت کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد را برعهده گرفت. نهادی که تا آن زمان کمتر کسی اسمی از آن شنیده بود و هنوز مشخص نبود دقیقا این کارگروه چه نقشی در صنعت مد و لباس کشور ایفا خواهد کرد.

متاسفانه تشکیل مرکزی که به طور تخصصی بتواند صنایع گسترده مد و لباس را پوشش دهد و به فعالیت‌های آنان نظم و ساختار بخشد، بسیار دیر در سیستم دولتی اتفاق افتاد و بالاخره ۳۰ سال پس از پیروزی انقلاب، نهادی سازمانی به وسیله وزارت ارشاد به وجود آمد تا وارد جریان گسترده صنعت پوشاک در کشور شود.

با اینکه کارگروه مد و لباس به لحاظ عمر سازمانی به یک نوزاد تازه متولد شده می‌ماند، اما توقعاتی که نهادهای نظارتی و قانون‌گذار مانند مجلس و یا حتی توده مردم از این نهاد داشتند بسیار بالا بود. توقعی که کار قبادی را در شروع فعالیت یک نهاد تازه متولد شده بسیار با چالش مواجه می‌کرد. او از طرفی هم باید یک نهاد را که پیش از او جز یک قانون نصف و نیمه که درباره مد و لباس بیشتر نداشت، راه اندازی و ریل‌گذاری می‌کرد، از طرفی با صنعت غول پیکر پوشاک که تقریبا هیچ متولی مشخصی نداشت، دست و پنجه نرم می‌کرد.

از همان آبان ماه ۹۲ کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی مصوب هیأت دولت وظیفه ترویج الگوهای بومی و ملی مد و لباس، هدایت بازار تولید و عرضه البسه و پوشاک براساس طرح‌ها و الگوهای داخلی و نیز ترغیب عموم مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و غیرمأنوس در توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی و اسلامی را برعهده گرفت و بر این اساس، کارگروه در سال‌های اخیر اقداماتی را به انجام رساند:

طراحی میانگین ۳ هزار الگو در سال

در راستای توسعه و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی، موضوع الگوسازی و ارائه نمونه‌های جدید منطبق بر شاخص‌های پیش‌بینی‌شده مانند زیبایی، کیفیت، ترکیب و تلفیق و مطابق با ضوابط تعیین‌ شده در کمیسیون ماده ۴ به‌طور میانگین در سال‌های گذشته سالانه سه هزار مدل جدید از سوی جامعه طراحان کشور ارائه و بسیاری از آنها به تولید انبوه رسیده و وارد جامعه شد.

برگزاری جشنواره‌های مد و لباس فجر

به‌دلیل اهمیت جشنواره‌های فجر، موضوع مد و لباس نیز به‌عنوان یکی از رویدادهای ملی در قالب جشنواره مد و لباس فجر طراحی و به اجرا درآمد. برپایی هشت دوره جشنواره بین‌المللی فجر در طول سالیان گذشته با هدف معرفی ظرفیت هنر طراحان لباس و خالقان آثار و برپایی رقابتی سخت و انتخاب هنرمندان شاخص و معرفی آن به جامعه از اقدامات تأثیرگذار در جهت توسعه سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی است.

 مشارکت صدها طراح و تولیدکننده و ارائه هزاران اثر با چارچوب‌های هنری و کاربردی و دینی از نکات بسیار مهمی است که در این جشنواره مورد توجه قرار گرفته است. بخش‌های مختلفی همچون مسابقه، نمایش، آثار برگزیده، علمی و دانشگاهی، اقوام و استان‌ها، فرهنگی و هنری، صنعت و پارچه‌سازی شکل‌دهنده مجموعه هنر صنعت مد و لباس در جشنواره مد و لباس فجر است.

برگزاری ۲۰۰ نمایشگاه عفاف و حجاب

در جهت تحقق مفهوم بلند و ارزشمند عفاف و حجاب تا کنون بیش از ۲۰۰ نمایشگاه عفاف و حجاب در تهران و استان‌ها با حضور صدها مشارکت‌کننده و هزاران بازدیدکننده به مناسبت‌های مختلف برپا شده است.  تمام فعالیت‌های اجرایی حوزه عفاف و حجاب در سطح کشور با منشأ فعالیت‌های کارگروه ساماندهی مد و لباس آمیخته بوده یا از این خاستگاه برخوردار است. تا جایی که در دوره‌های متاخر نمایشگاه قرآن کریم در سالیان جاری در محل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، یکی از مهم‌ترین و شاید پر بازدیدکننده‌ترین بخش‌ها، عفاف و حجاب بوده و هزاران بازدیدکننده را در خود جا داده است.

راه‌اندازی مؤسسات هنری مد و لباس

با هدف رسمیت بخشی به فعالیت‌ها و هویت‌سازی فعالان و هنرمندان طراح و خالقان ایده‌های مؤثر و دارندگان طرح‌های اجرایی و همچنین به استناد آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی مد و لباس موضوع راه‌اندازی موسسات مد و لباس در دستور کار قرار گرفته و طی سالیان گذشته، ۲۰۰ موسسه هنری مد و لباس راه‌اندازی و در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه طراحی و ارائه مجموعه‌های جدید تبلیغ و ترویج، لباس ایرانی و اسلامی، عفاف و حجاب و برپایی رویدادهای موضوعی به فعالیت می‌پردازند.

اعطای مالکیت معنوی

به منظور حفظ و صیانت از هنر طراحان و به استناد قانون ساماندهی مد و لباس اسلامی و ایرانی و با همکاری دفتر حقوقی و مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا کنون هزاران اثر از میان آثار رسیده برای ثبت در بخش مالکیت معنوی موفق به احراز شرایط لازم شده و توانسته‌اند نشان مالکیت معنوی در بخش طراحی لباس را دریافت کنند. براساس قانون ساماندهی مد و لباس آثار طراحان که دارای ضوابط لازم باشند مشمول قانون حمایت از حقوق مولفان و پدیدآورندگان می‌شوند.

معرفی مراکز عرضه مد و لباس اسلامی ایرانی

یکی از مشکلات عمده خانواده‌ها نداشتن دسترسی مناسب به اطلاعات مراکز عرضه و فروش کالای با کیفیت ایرانی و منطبق با الگوهای اسلامی است. کارگروه مد و لباس کشور با هدف آشنایی مردم با ظرفیت‌های موجود، اقدام به راه‌اندازی بخش معرفی مراکز عرضه لباس‌های ایرانی و اسلامی کرده است. تا کنون مشخصات سه هزار مرکز عرضه در پایگاه بنیاد ملی مد و لباس اسلامی و ایرانی درج شده است. از این طریق خانواده‌ها می‌توانند با مراجعه به این پایگاه و جستجوی موضوع درخواستی خود از محل عرضه آگاهی پیدا کنند.

مشارکت اتحادیه‌ها، انجمن‌ها و تشکلات غیردولتی

با هدف ثمربخشی و ایجاد انسجام در فعالیت‌ها و مشارکت تمام دست‌اندرکاران حوزه مد و لباس، تا کنون بیش از ۳۰  اتحادیه، انجمن و تشکل صنفی و غیردولتی، با کارگروه ساماندهی مد و لباس همکاری داشته و در هر یک از برنامه‌ها نقش جدی ایفا کرده‌اند.  انجمن طراحان پارچه و لباس در جهت بهره‌مندی از ظرفیت طراحان لباس و پارچه، اتحادیه پوشاک تهران که از ابتدا و بدو تأسیس کارگروه در جهت موضوع عرضه و تولید همکاری و فعالیت مستمر داشته، اتحادیه صادرکنندگان نساجی پوشاک، اتحادیه سراجان، اتحادیه خیاطان، انجمن متخصصین چرم، انجمن تولیدکنندگان عفاف و حجاب، انجمن موسسات مد و لباس، انجمن صنایع پوشاک ایران، انجمن صنایع نساجی ایران، نمونه‌هایی از این همکاری و مشارکت است.

حمایت از پارچه‌های ایرانی

از آنجا که یکی از فاکتورهای اساسی در اقتصاد مقاومتی اتکا به ظرفیت‌های داخلی و درون‌زا بودن اقدامات است، بخش صنعت این کارگروه اقدام به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های حوزه نساجی کشور کرد و زمینه ارتباط بین نساجان و تولیدکنندگان لباس و همچنین فرهنگ سازی برای استفاده و بهره‌مندی از پارچه‌های ایرانی منطبق با فرهنگ و هویت داخلی را فراهم ساخت. به‌طوری که با اطمینان می‌توان گفت که آثار موجود در تعداد زیادی از محصولات از پارچه‌های ایرانی بهره جسته‌اند. در جشنواره‌های مد و لباس نیز بخش ویژه‌ای به پارچه‌های ایرانی اختصاص یافته است.

اعطای نشان «با افتخار ساخت ایران»

به منظور تشویق و ترویج آحاد مردم ایران و ترغیب طراحان و تولیدکنندگان داخلی و با همکاری اتاق اصناف ایران، اتحادیه‌های صنفی، بویژه اتحادیه پوشاک تهران نشان «با افتخار ساخت ایران» طراحی و با تصویب کمیسیون ویژه به تولیدکنندگان و فروشندگان اعطا شده است.  این نشان در راستای معرفی توانمندی‌های داخلی، توجه مردم به کالای ایرانی، تولید با کیفیت ایرانی، قطع وابستگی به خارج از کشور، فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی طراحی و به اجرا درمی‌آید. تا کنون بیش از هزار مرکز تولیدی حوزه مد و لباس در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

راه‌اندازی اماکن عرضه لباس ایرانی ـ اسلامی

موضوع عرضه محصولات ایرانی و استانی از نکات بسیار حائز اهمیت است. راه‌اندازی مجتمع‌های عرضه مد و لباس ایرانی اسلامی از مهم‌ترین اولویت‌های این کارگروه در طی سالیان گذشته بود. اولین مجتمع در غرب تهران با عنوان «یاس» راه‌اندازی و در ادامه چند مرکز دیگر نیز با این هدف مشغول به فعالیت شدند.

فرهنگ‌سازی در موضوع مقابله با قاچاق

یکی از مهم‌ترین اقدامات این کارگروه فرهنگ‌سازی در جهت مقابله با پدیده شوم قاچاق بوده است. اجرای برنامه‌های مختلف تلویزیونی، تولید یادداشت‌های متعدد، تقویت ظرفیت‌های داخلی با تأکید بر ارتقای کیفیت کالای ایرانی، توجه دادن مسؤولان ذی‌ربط به عوارض ناشی از قاچاق از جمله اقدامات این کارگروه است.

حمایت از راه‌اندازی برندهای ایرانی اسلامی

با هدف ساماندهی فعالیت‌ها و با همکاری ارزشمند اداره کل ثبت اختراعات، علائم و نشانه‌های تجاری قوه قضائیه زمینه تسهیل و حمایت از راه‌اندازی برندهای ایرانی اسلامی در کشور فراهم و امروز متقاضیان می‌توانند پس از ثبت در درگاه الکترونیکی این سازمان درخواست خود را به کارگروه ساماندهی مد و لباس ارائه و پس از بررسی‌های اولیه و انطباق با شرایط جاری از امکان ثبت برند خود بهره‌مند شوند. این حمایت و هماهنگی در قانون ساماندهی مد و لباس پیش‌بینی شده است.

کناره‌گیری با برکناری؟ موفقیت یا شکست؟

بی تردید باید این نکته را در نظر داشت که این نهاد هنوز بسیار جوان است و مدت زیادی از آغاز فعالیت‌های آن نگذشته است. با این‌همه این نهاد کوچک با بودجه‌ای بسیار اندک توانسته است تا حدودی مقابل بمباران فرهنگی و جنگ نرمی که در حوزه مد و لباس و همینطور عفاف و حجاب به طور جدی در جریان است، قد علم کند. به واسطه فعالیت‌های کارگروه در این سال‌ها این نهاد امروز دارای یک ساختار مشخص و استاندارد است و توانسته منطبق با اهدافی که مجلس و دولت برای آن مشخص کرده، ریل گذاری کند و گام‌های سخت آغازین دراین راستا را بردارد.

با توجه با تازگی و جوان بودن پدیده ساماندهی مد و لباس، انتخاب مدیری کارکشته که بتواند از پس این نهاد کوچک با بودجه‌ای بسیار اندک و در عین حال توقعات پرشماری که نهادهای حکومتی مختلف از آن دارند، کاری بسیار دشوار خواهد بود. شاید تعویض حمید قبادی و کنار رفتن او از این سمت به ضرر صنعت مد و لباس کشور تمام شود و گامی رو به عقب در این حوزه باشد. چرا که او در این سالیان علی رغم وجود نقطعه ضعف هایی، توانسته بود تعامل خوبی با این صنعت برقرار کند و دراین عرصه صاحب نظر و تجربه شود و اقداماتی عملیاتی مناسبی انجام دهد؛ اگرچه حضور قبادی به عنوان مشاوراجرایی معاونت هنری می‌تواند باعث شود تجارب او به سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری انتقال یابد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.