یکی از اساسی ترین دستاوردهای انقلاب خودباوری نخبگان علمی بود

زهره طبیب‌زاده نوری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی طنین یاس؛ با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه آموزش و تعلیم اظهار داشت: انقلاب در عرصه‌های مختلف میدان رشد و پیشرفت را برای آحاد جامعه مهیا کرده که درگذشته فرصت‌های برابر آموزشی و تحصیلی و رسیدن به مناصب دولتی و خدمتگزاری در پست‌های کلیدی کشور در اختیار افرادی خاص قرار داشت.

وی در ادامه بیان کرد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب این بود که عرصه حضور به خدمت‌رسانی به کشور را در عرصه‌های کلان بسیار وسیع کرده و به تمام آحاد جامعه به ویژه افراد از طبقه مستضعفین و فقیر جامعه در صورت صلاحیت اجازه داد تا مسندهای کلان نظام خدمت رسانی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: این دستاوردها می‌تواند بسیار مهم باشد زیرا انتظار خدمت‌گذاری در عرصه‌های دولتی و کشوری را از دست افراد خاص خارج نموده و برای تمام افراد جامعه بدون انتصاب به فرد خاصی خدمتگذاری در مجلس و مشاغل مهم دولتی را ایجاد کرد.

طیب زاده افزود: ظرفیت‌های آموزش عالی ما چند صد برابر شده است و آمار دانشجویان و دانش آموزان نسبت به قبل از انقلاب سیر نجومی داشته و اکنون ما شاهد جوانان و نوجوانانی هستیم که در اکثر صحنه‌های علمی حرفی برای گفتن دارند.

وی با بیان اینکه در دوران انقلاب کشور ما بسیار پیشرفت وسیعی داشته است، گفت: خدماتی از قبیل ساخت کارخانه‌ها، پل‌ها، مراکز آموزشی و بهداشتی، سدها و بسیاری از خدمات دیگر برای مردم بناشده و مردم با دسترسی آسان به این مراکز و تسهیلات از امکانات وسیعی در جای‌جای ایران اسلامی بهره‌مند شده‌اند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین پدیده‌هایی که به وجود آمده اتکا به توان علمی داخلی است در حالیکه در زمان طاغوت اگر کشتی و هواپیما و امکانات دیگر توسط کشورهای قدرتمند به ایران وارد می‌شد، در صورت خرابی متخصصان داخلی حق تعمیر نداشتند؛ حتی اگر خلبان و یا ناخدا و متخصصین ماهری داشتیم حق دخالت در امور خود را نداشتیم و باید افراد بیگانه و مستشار خارجی با در اختیار داشتن امور فنی خود وارد عمل می‌شدند.

طبیب‌زاده همچنین بیان کرد: با پیشرفت و ترقی که در زمینه علمی داشته‌ایم تمام تأسیسات نظامی و صنعتی عمدتاً توسط متخصصان داخلی اداره می‌شود و دیگر مستشاری در ایران نداریم که تحت سلطه او باشیم و اگر هم افراد خارجی در امور تأسیساتی و منابع دیگر حضور دارند و سرمایه گذاری مشترک دارند به‌ صورت برابر با پیمانکاران داخلی ما در کنار آنان حضور دارند.

وی ادامه داد: در زمینه نانو در ردیف هفتمین کشورها هستیم و این همه دستاورد در زمان انقلاب به وجود آمده و اگر نگاهی به تاریخ انقلاب‌های دنیا داشته باشیم می‌بینیم که در دوره انقلاب سی و چند ساله که کمتر از نیم قرن است، چنین شتابی در رشد تکنولوژی که در کشور ما اتفاق افتاده اگر نگوییم بی سابقه که حداقل بسیار کم سابقه است که با آن همه فشارهای سیاسی و اقتصادی و نظامی که دشمن در طی این سالیان برای ما ایجاد کرده، چنین رشدی در تمام زمینه‌ها برای ما به وجود آمده باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به‌طور خاص باید دو محور را اساسی‌ترین تحولات و دستاوردهای انقلاب اسلامی دانست که کشور را متحول کرد، یکی این‌که نخبگان علمی به خودباوری برسند و خودشان بتوانند در جهت استقلال علمی و تکنولوژیکی کشور قدم بردارند و دیگر این که نخبگان سیاسی و اندیشمندان داخلی از فقیرترین آحاد جامعه و یا اقشاری که منتصب به خاندان و افراد خاصی نیستند با توانایی خود بتوانند فرصت خدمت در عرصه‌های کلان مدیریتی را پیدا کنند و این دو امتیاز مهم‌ترین دستاوردی است که نظام ما به ثبت رسانده است.

 

تاریخ انتشار: ۲۰/۱۱/۹۳ – ۹:۲۸

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.