لزوم تقویت جایگاه خانواده و اعتماد به آن در سیاست‌گذاری فرهنگی

با یک نگاه خانواده‌محور و توصیف و تعبیری بر محور جایگاه خانواده و اصالت خانواده از امور گوناگون است که می‌توانیم هم فرهنگ را ایمن‌تر و مستحکم‌تر شکل بدهیم و هم به تعبیری زایش فرهنگی داشته باشیم و بتوانیم در توسعه فرهنگ و توسعه فرهنگی به توفیق دست پیدا کنیم.
مدیر شبکه دو سیما گفت: اگر بناست گفتمان‌سازی فرهنگی در زندگی روزمره مردم صورت بگیرد، نهایتاً این اتفاق می‌تواند از طریق خانواده‌ها رخ دهد.
به نقل از مهر، مهندس محمدرضا جعفری جلوه، مدیر شبکه دو سیما در گفتگو با مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره مشارکت فرهنگی و سرمایه اجتماعی کشور در حوزه فرهنگ، ضمن معرفی خانواده به عنوان یک سرمایه اجتماعی در حوزه فرهنگ، گفت: بهترین کار فرهنگی و فعالیت فرهنگی در کارکرد طبیعی خانواده رخ می‌دهد.
جعفری جلوه در این رابطه اظهار کرد: اگر بناست گفتمان‌سازی فرهنگی در زندگی روزمره مردم صورت بگیرد، نهایتاً این اتفاق می‌تواند از طریق خانواده‌ها و ایفای نقش آنها روی دهد و به اعتقاد بنده خاستگاه اصلی این گفتمان‌سازی خانواده‌های یک جامعه هستند.
وی با تأکید بر لزوم پیشبرد امور در حیطه فرهنگ به نحوی ایمن‌تر و مستحکم‌تر، گفت: با یک نگاه خانواده‌محور و توصیف و تعبیری بر محور جایگاه خانواده و اصالت خانواده از امور گوناگون است که می‌توانیم هم فرهنگ را ایمن‌تر و مستحکم‌تر شکل بدهیم و هم به تعبیری زایش فرهنگی داشته باشیم و بتوانیم در توسعه فرهنگ و توسعه فرهنگی به توفیق دست پیدا کنیم.
مدیر شبکه دو سیما در این خصوص که چه پیشنهاد و ملاحظه خاصی در مورد سیاست‌گذاری فرهنگی بر این اساس دارد، عنوان کرد: آن چه بر آن تأکید دارم اعتماد حقیقی به خانواده‌هاست و باور واقعی به آنها بیش از آن چه که تا امروز مطرح بوده است.
خانواده برترین نهاد برای شکل‌دهی به شخصیت فرهنگی اقشار جامعه
جعفری جلوه بیان کرد: ما در مقاطعی بر این باور بودیم که نهادهایی بیرون از خانواده می‌توانند بر شکل‌دهی بهتر شخصیت فرهنگی اقشار جامعه مؤثر باشند، اما امروز همه به این نتیجه رسیده‌ایم که باید به خانواده و خانه‌ها برگردیم و از انجا آغاز کنیم و اجازه دهیم که کارکرد طبیعی خانواده بروز و نمود پیدا کند.
وی با بیان این که ما باید خانواده‌های مسئول را در صحنه ببینیم، اظهار کرد: احساس مسئولیت یک خانواده برای اثرگذاری بر اقشار جامعه کوچکی که در چتر آن قرار می‌گیرند بهترین شیوه و بهترین روش و سیاست برای یک تأثیرگذاری فراگیر در سطح کلیت جامعه است.
فرهنگ پویا از خانواده‌های خلاق، اصیل و پویا در عرصه فرهنگ شکل می‌گیرد
مدیر شبکه دو سیما با اشاره به جایگاه بنیادین خانواده در عرصه‌های گوناگون، گفت: اساساً یک جامعه مولّد مجموعه‌ایست از خانواده‌های مولّد در همه ابعاد؛ و بر این اساس همچنان که در یک اقتصاد مولّد این خانواده‌ها هستند که مولّدند، یک فرهنگ پویا در یک جامعه اصیل و خلاق نیز از خانواده‌های خلاق، اصیل و پویا در عرصه فرهنگ شکل می‌گیرد و صورت می‌بندد.
جعفری جلوه افزود: من جان کلام را در بازگشت به خانواده و توجه محوری‌تر به خانه و نهاد خانواده می‌بینم و این که بگذاریم همه چیز از آنجا آغاز شود و با نگاهی مؤکد سیاست‌ها را نیز در همین راستا تنظیم کنیم.
وی در پایان بر اساس همین الگو پیشنهادی نیز برای حوزه اقتصاد مطرح کرد و گفت: به نظر من راه حل اقتصاد مقاوم و اقتصاد مولّد هم در جامعه ما خانه‌ها و خانواده‌های مولد است و ما باید طرحی برای این امر در دستور کار داشته باشیم و باید به مشاغل خانگی و به مجموعه فعالیت‌های ریز و درشت قابل انجام در درون خانه و توسط آحاد خانواده باید اندیشید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.