منشأ قوانین ازدواج؛ نگاه فقهی یا بین‌المللی

رئیس بسیج جامعه زنان کشور : گاهی از قوانین کنوانسیون های از کار افتاده بی هویت بین الملل بدون توجه به شرایط داخلی کشورمان تبعیت می کنیم
مینو اصلانی، رئیس بسیج جامعه زنان کشور، در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به مصوبه تعیین سن ازدواج برای دختران، گفت: این موضوع پیچیده و دارای ابعادی همچون نگاه فقهی، عرفی و اجتماعی است و اگر تنها از یک بعد به آن بنگریم و بر مبنای آن قانون تدوین کنیم امری غیرمنطقی است.
وی با تأکید بر اینکه تعیین قانون ازدواج باید بر مبنای شرایط دختران ایران اسلامی باشد، گفت: ایران اسلامی از لحاظ جغرافیایی و فرهنگی دارای شاخصه هایی است و نگاه فقهی در آن جریان دارد؛ پس نمی توان با نگاه صرف به سایر کشورها از قوانین آنان تبعیت کرد.
اصلانی با انتقاد از اینکه گاهی از قوانین کنوانسیون های از کار افتاده بی هویت بین الملل بدون توجه به شرایط داخلی کشورمان تبعیت می کنیم و شرایط و روند تربیتی و سبک زندگی را واگذار می کنیم، اظهار کرد: سند ۲۰۳۰ موضوع تساوی جنسیتی را دنبال می کند و در حال القای این مطالب است.
رئیس بسیج جامعه زنان با بیان اینکه در کنوانسوین حقوق کودک زیر سن ۱۸ سال را کودک محسوب می کنند، تصریح کرد: کنوانسیونی که روند طبیعی رشد یک انسان را نادیده می گیرد و از سن یک تا ۱۸ سال را کودک می داند چرا باید الگوی ما برای تصویب قوانین باشد؛ در حالی که خود کارشناسان غربی بر این کنوانسیون به خاطر نادیده گرفتن فرآیند رشد جسمی، روحی، روانی و جنسی انسان انتقاد دارند.
وی ادامه داد: در تعالیم اسلامی برای هفت سال ابتدایی و هفت ساله دوم زندگی افراد برنامه متعالی وجود دارد اما ما با نادیده گرفتن این دستورات دینی، تسلیم فشار یک نهاد بین المللی صهیونییسم می شویم.
اصلانی تصریح کرد: اگر سن ازدواج ۳۰ سالگی هم تعیین شود از نظر ما اشکالی ندارد به شرط آنکه نگاه کارشناسی بر مبنای فرهنگ، عرف، فقه و نظرات روانشناسان داخلی پشت آن باشد. اگر با تکیه به دانش، فرهنگ و مسائل بومی خود پیش رویم و در این زمینه قانون تصویب کنیم برای تمام دلسوزان جامعه قابل قبول خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه امروز سن بلوغ پایین آمده است و قصد دارند در مهدهای کودک آموزش جنسی را ارائه دهند، عنوان کرد: این دو امر با هم سنخیت ندارد؛ از سویی سن بلوغ را پایین می آورند و از سویی سن ازدواج را بالا می برند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.