کارآفرینی برای زنان روستایی با محوریت مسجد

با همت یک فعال فرهنگی تاکنون بیش از ۱۷ نفر از زنان روستای اسفیدان به طور مستقیم و غیرمستقیم به عرصه فعالیت‌های اقتصادی در زمینه صنایع دستی و گلیم بافی وارد شده‌اند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، عصمت رجبی در کانون فرهنگی و هنری شهدای اسفیدان مسجد روستای اسفیدان از توابع شهرستان بجنورد استان خراسان شمالی فعالیت می‌کند و در چهارمین جشنواره ملی تقدیر از مروجان کتابخوانی به عنوان یکی از برگزیدگان این جشنواره معرفی و تقدیر شد. عصمت رجبی کارشناسی ارشد ادبیات فارسی دارد و با ارائه طرح بافت گلیم و نقش‌اندازی شعار کتاب مایه حیات است و تلاش بی وقفه در این راستا، به عنوان یکی از مروجان برتر امر کتابخوانی انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه اولین فعالیت فرهنگی من در مسجد با برگزاری دوره‌های آموزش قرآن در روستا بود، گفت: بعد از آن طرح سواد آموزی اولیای بی‌سواد را با همکاری سازمان نهضت سواد آموزی را پیش بردم.

رجبی ادامه داد: در کلاس‌های سوادآموزی و مسجد متوجه مشکلات اقتصادی خانوارهای روستا شدم و برای اینکه هم فعالیت‌های فرهنگی و هم کلاس‌های سوادآموزی تقویت شوند موضوع اشتغال خانگی در مسجد را مطرح کردیم.

وی اضافه کرد: تصمیم گرفتیم با برگزاری دوره‌های آموزش گلیم بافی برای بانوان روستایی زمینه فعالیت اقتصادی زنان را فراهم کنیم که در نخستین دوره آن ۱۰ نفر از زنان روستا آموزش دیدند و مهارت‌های لازم را در زمینه گلیم بافی کسب کردند در ابتدا توسط یکی از کارآفرینان استان مواد اولیه مورد نیاز به صورت امانت به هنرآموزان داده شد و کار را آغاز کردند.

 این فعال فرهنگی خاطر نشان کرد: استقبال زنان روستا مخصوصاً در فصل‌های سرد سال که کارهای کشاورزی کمتر است زیاد بود، خوشبختانه با این آموزش‌ها کمک زیادی به زنان سرپرست خانوار، زنان بد سرپرست و دختران جوان روستا کرد.

رجبی ادامه داد: بعد از این دوره، فضایی را فراهم کردیم تا صنایع دستی و گلیم‌های بافته شده توسط زنان روستا به بازار عرضه شود و خوشبختانه این اتفاق نیز در خود روستا محقق شد و مکانی کنار مسجد برای فروش محصولات آماده شد که به مرور زمان تولیدات بیشتری از زنان و جوانان روستایی در این فروشگاه عرضه می‌شد.

وی با بیان اینکه باید مهارت‌های زنان روستایی را تبدیل به فرصت اقتصادی کنیم، گفت: صنایع دستی خلاق عامل گسترش فرهنگ و هنر است، مثلا ما در کانون فرهنگی هنری مسجد شهدای اسفیدان توانستیم با ارائه طرح بافت گلیم و نقش اندازی شعار کتاب مایه حیات است در آن، هم هنر زنان روستا را معرفی کنیم و هم مردم را به فرهنگ مطالعه و کتابخوانی تشویق کنیم.

به گفته وی مهم ترین دلیل وجود آسیب‌های اجتماعی در روستاها بیکاری است.

رجبی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در این عرصه با آن مواجه شده است، گفت: متاسفانه هنوز زیرساخت‌های لازم برای اینکه روستا به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود فراهم نیست لذا در بحث حضور در نمایشگاه‌ و فروش تولیدات با موانعی مواجه هستیم که امیداورم با همکاری مسؤولان بتوانیم زنان روستایی را در زمینه تولیدات صنایع دستی خودکفا کنیم.

این بانوی کارآفرین با درخواست از مسؤولان برای توجه به حوزه‌های فرهنگی مساجد و حمایت ویژه از اشتغال‌زایی حول این محور، گفت: قصد داریم با افزایش تولید در کنار کیفیت بهتر تولیدات بانوان روستا را نه تنها در ایران بلکه به سایر کشورها نیز صادر کنیم که برای این کار نیاز به حمایت و  هدایت مسؤولان داریم.

این فعال فرهنگی بیان کرد: تاکنون بیش از ۱۷ نفر از زنان روستایی به طور مستقیم و غیر مستقیم به عرصه فعالیت‌های اقتصادی در زمینه صنایع دستی و گلیم بافی وارد شده و اقتصاد خانواده خود را پویا کرده‌اند.

رجبی کسب مقام نخست در جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب، تولید کیف چرم، تولید سفال نقش برجسته وطراحی روی سفال، ساخت عروسک، احیای هنر قالی بافی در روستا، توریست کتابخوان، مسابقه کتابخوانی کتاب انسان ٢۵٠ساله، طرح شب شعر کتاب، معرفی کتاب و نقد و بررسی آن، عصر مطالعه و عصر شعر، تاسیس و راه اندازی پاتوق کتاب، تاسیس ایستگاه مطالعه در دو مسجد و یک حسینیه فاقد کتابخانه و جلسه هم اندیشی دوستدار کتاب و چاپ و انتشار اشعار شاعر روستا  را از مهم‌ترین فعالیت های این کانون عنوان کرد.

این فعال فرهنگی، استقرار ایستگاه مطالعه در پنج روستای همجوار، اجرای مسابقه کتابخوانی امام حسین و نهضت عاشورا که به دو صورت حضوری و مجازی صورت گرفت، نامگذاری یکی از کوچه‌های روستای اسفیدان به نام کتاب، ایجاد کافه کتاب، تشکیل حلقه کتابخوانی بانوان،  اهدای کتاب توسط نویسندگان اسفیدانی، را از دیگر طرح های اجرا شده در این کانون بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه یک کتابخانه عمومی و یک کتابخانه مسجد در روستای اسفیدان فعال است، به استقرار ١۴ ایستگاه مطالعه اشاره و تعداد کتاب های موجود را بیش از سه هزار جلد کتاب اعلام کرد و ادامه داد: بیشترین نیاز مطالعاتی این منطقه، کتاب‌های حوزه سبک زندگی ایرانی اسلامی، طب اسلامی و گیاهان دارویی، کار آفرینی و تولید به خصوص کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.