گیلان و مازندران دارای بالاترین سرانه درآمد ملی و پایین‌ترین نرخ باروری +نمودار

یک جمعیت شناس گفت: اصلی‌ترین متغیر مؤثر در رفتار فرزندآوری خانواده‌های کنونی مسائل اقتصاد نیست، به عنوان مثال گیلان و مازندران با بالاترین سرانه درآمد ملی از پایین‌ترین نرخ باروری در کشور برخوردارند.

صالح قاسمی جمعیت پژوه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه زنان و جوانان خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه عموم مردم قائل هستند اصلی‌ترین مانع فرزندآوری مسأله اقتصادی است، گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته با وجود اینکه اقتصاد یکی از متغیرهای فرزندآوری شناخته می‌شود اما ثابت شده است این متغیر در رتبه اول و دوم قرار ندارد.

قاسمی اظهار داشت: کارشناسان جمعیت پژوه اذعان دارند با وجود اینکه شرایط اقتصادی نقش مهمی در الگوی فرزندآوری خانواده ها دارد، اما اصلی ترین متغیر موثر در رفتار فرزندآوری خانواده‌های کنونی نیست.

وی  ابراز داشت: اگر بپذیریم اقتصاد اصلی‌ترین متغیر در فرزندآوری است بنابراین جوامع و خانواده‌های برخوردارتر باید فرزندآوری بیشتری داشته باشند.

این جمعیت پژوه خاطرنشان کرد: این درحالی است که این گزاره حتی در کشورمان هم صدق نمی‌کند و طبقات برخوردار نرخ باروری، پایین‌تری نسبت به کل جامعه دارند.

قاسمی با اشاره به اینکه در الگوی فرزندآوری دگرگونی سبک زندگی و تغییر نوع نگرش به زندگی مطلوب است گفت: ثبت همزمان دو رکورد، بالاترین سرانه درآمد بین المللی و پایین ترین نرخ باروری در جهان برای کشورهای حوزه اسکاندیناوی موید این دیدگاه است.

به گفته این پژوهشگر در ایران نیز استان‌های گیلان و مازندران بالاترین سرانه درآمد ملی و پایین‌ترین نرخ باروری را به خود اختصاص داده اند، ضمن اینکه تفاوت معنادار الگوی فرزندآوری در مناطق متوسط و برخوردار در شهرهای کشور نیز حاکی از این است که سبک زندگی نخستین عامل موثر بر الگوی فرزندآوری بوده و شرایط اقتصادی با وجود موثر بودن، مانع اصلی تعدد فرزندان نیست.

13971004000359_Test_NewPhotoFree.jpg

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.