چرا برخورد بزرگان و مدیریت حوزه علمیه با انتقادها مناسب نیست؟/ نباید دلسوزان انقلاب را با برچسب «نفوذی و بی‌اطلاع» ساکت کرد

همانطور که حوزه علمیه در بیانیه خود اعلام کرده است که از گفتگو و نقد سازنده و ناصحانه استقبال می کند؛ اتفاقا باید از اینگونه مطالبه گری ها و نقد های محترمانه آن هم از سوی افرادی با سابقه حوزوی، علمی و انقلابیِ درخشان استقبال کند و آن را در راستای دلسوزی دلسوزان حوزه و نظام اسلامی تعبیر و تفسیر نماید و به نقد های موجود درباره حوزه ترتیب اثر دهد و به جای بیانیه علیه ناقدان دلسوز و خوش سابقه، از برچسب بی اطلاع و نفوذی خوردن افراد فاضل و دلسوز جلوگیری نماید.

گروه معارف – رجانیوز: هر قدر که انقلاب اسلامی بیشتر به سوی آرمان ها و اهداف خود گام میگذارد، بیشتر به مبانی تئوریک مبتنی بر اموزه های اسلامی و انقلابی نیاز پیدا می کند که اتفاقا باید مبنای تمامی عملکرد های جمهوری اسلامی قرار بگیرد. اصلی ترین متولیان مبانی تئوریک نظام اسلامی حوزه و دانشگاه است و به همین علت سالهاست رهبری معظم انقلاب مطالبات بسیار جدی نسبت به این دو نهاد مهم و کلیدی مطرح کرده اند.

 

با گسترش نیاز های جامعه اسلامی و افزایش سطح انتظار آن از حوزه و دانشگاه، برخی عقب ماندگی ها و کم کاری ها بیشتر به چشم می آید تا جایی که برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی احساس تکلیف کرده و در تریبون های عمومی به مطالبه گری از آن پرداخته اند.

 

اما همین مطالبه گری و بیان کاستی های حوزه علمیه که از طرف انسان های خوش سابقه و دلسوز جهت ارتقاء حوزه علمیه و نیل آن به حوزه مطلوب بیان شده است، بعضا مورد انتقاد برخی علما و فضلای حوزه علمیه قم قرار گرفته است.

 

در همین راستا آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید بارها نسبت به این سخنان موضع گرفتند. ایشان ضمنا پس از سخنرانی حسن رحیم پور ازغدی به عنوان سخنران قبل از خطبه های نماز جمعه تهران که در بخشی از سخنان خود به مطالبه گری از حوزه علمیه و علما پرداخته بود طی سخنرانی موضع گرفتند و فرمودند:

 

هفته گذشته در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه تهران، ضد حوزه های علمیه صحبت کردند، عجیب است نمازجمعه ای که ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پایگاهی برضد حوزه شود. چطور می شود شما به فردی اجازه دهید ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید. شما می دانید که در دروس حوزه، مرتب حرف های تازه و مطابق نیازهای روز زده می شود،اما این فرد عنوان می کند ۴۰ سال است حرف های تازه در حوزه زده نشده است، اینجا برخی گمان پیدا کردند که درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه هستند.
در همین راستا، شورای عالی حوزه های علمیه هم طی بیانیه ای ضمن استقبال از گفتگو و نقد سازنده به دفاع از کیان حوزه و مرجعیت پرداخته است. در بخشی از این بیانیه آمده است:
حوزه و روحانیت در طول تاریخ پر افتخار خود همواره حافظ اسلام و ارزش‌های دینی، معنوی، اخلاقی و در کنار مردم و محرومان و مهد پیدایش و پشتیبان انقلاب و نظام اسلامی بوده و خواهد بود و در مسیر دفاع از اسلام عزیز و مردم شریف همواره خطرها و سختی‌ها را تحمّل نموده است و همچنان بر این عهد استوار خواهد بود؛ حوزه‌های علمیه پس از انقلاب شکوهمند اسلامی برای پاسخ به نیازهای دنیای معاصر و نظام اسلامی گام‌های بلندی برداشته است، از یکسو در قلمرو فقه معاصر و مسائل نوپدید، درس‌های خارج متعدد از سوی مراجع عظام و اساتید عالی‌مقام شکل گرفته است و نگارش صدها کتاب، مجله، مقالات و تحقیقات گسترده در این زمینه شاهد این رشد و تعالی است، از سوی دیگر در زمینه علوم عقلی و کلام، حوزه‌های علمیه تجربه گرانباری انباشته و در بررسی مسائل و پرسش‌های جدید و پاسخ‌گویی به نیازها، تولیدات انبوهی به وجود آورده است؛ همین‌طور در عرصه قرآن و تفسیر و علوم قرآن، دستاوردهای عظیمی به جامعه علمی و نسل جدید تقدیم کرده است و در قلمرو علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی گام‌های مهمی برداشته، چند هزار اثر در این زمینه تولید کرده است و تربیت خیل عظیم مُبلغّان و نیروهای شایسته برای تأمین نیاز فرهنگی و دینی جامعه اسلامی و عرصه بین‌الملل و نیز نهادهای گوناگون نظام اسلامی برگی دیگر از این کتاب قطور است، و به فضل الهی این مسیر را با هوشمندی و قوّت ادامه خواهد داد. نهاد مرجعیت، رکن استوار حوزه‌های علمیه و تکیه‌گاه همه این تحولات است و این نهاد الهی همواره در کنار ملّت شریف و غمخوار محرومان و مستضعفان بوده است و امام راحل(قدّس‌سرّه) و رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی بر عظمت و اهمیّت این نهاد عظیم تأکید داشته‌اند و اینک وظیفه همه حوزویان و نخبگان و عموم جامعه، صیانت از این جایگاه رفیع است.
اما کماکان و بعد از اظهارات برخی مراجع تقلید و فضلای حوزه علمیه قم در واکنش به سخنان مطالبه گرایانه برخی نخبگان حوزوی و دانشگاهی عده ای معتقدند حوزه امروز با حوزه مطلوب و تراز انقلاب اسلامی فاصله دارد. البته این سخنان به این معنا نیست که پیشرفت فوق العاده حوزه علمیه و ورود آن در مسائل مستحدثه و اجتماعی دیده نمی شود و یا مغرضانه سانسور می شود بلکه به این معناست که دلسوزان نظام اسلامی و حوزه های علمیه، وظیفه خود را مطالبه گری از این نهاد مقدس می دانند تا حوزه علمیه هر روز بیش از پیش ارتقاء و تحول یافته و به سمت نقطه مطلوب و آرمانی خود حرکت کند.
اما برخی از علما و بزرگان حوزه علمیه مستمرا در واکنش به این مطالبه گری ها برچسب بی اطلاعی و نفوذ در حوزه های علمیه را مطرح می کنند و بیان می دارند که این افراد از ورود حوزه علمیه در مسائل روز و مستحدثه بی اطلاع اند در حالیکه ارتقاء و رشد حوزه های علمیه پس از انقلاب اسلامی و ورود آن در مسائل مستحدثه بر کسی پوشیده نیست و هدف این مطالبه گری ها  ضمن علم  به آن رشد های بی نظیر که به برکت انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، مطالبه گری برای ارتقاء حوزه علمیه و نیل این نهاد مقدس به نهاد تراز انقلاب اسلامی است. شاید فحوای کلام مطالبه گران را بتوان در یک جمله خلاصه نمود و آن هم این است که حوزه علمیه ضمن رشد و ارتقاء قابل توجه هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد و هنوز نمی تواند پاسخگوی همه نیاز های جامعه اسلامی باشد.
در بخشی از بیانیه شورای عالی حوزه های علمیه آمده است :
آنچه برشمرده شد، برخی از برکات مراجع عظام و حوزه‌های علمیه است و البته این همه به معنای نادیده گرفتن برخی از کاستی‌ها یا چشم پوشیدن از نقد‌ها نیست، چرا که حوزه‌های علمیه مهد نقد و مباحثه و پرسش و پاسخ و گفت وگوی علمی بوده است و اکنون نیز شنوای نقد ناصحان است.
همانطور که حوزه علمیه در بیانیه خود اعلام کرده است که از گفتگو و نقد سازنده و ناصحانه استقبال می کند؛ اتفاقا باید از اینگونه مطالبه گری ها و نقد های محترمانه آن هم از سوی افرادی با سابقه حوزوی، علمی و انقلابیِ درخشان استقبال کند و آن را در راستای دلسوزی دلسوزان حوزه و نظام اسلامی تعبیر و تفسیر نماید و به نقد های موجود درباره حوزه ترتیب اثر دهد و به جای بیانیه علیه ناقدان دلسوز و خوش سابقه، از برچسب بی اطلاع و نفوذی خوردن افراد فاضل و دلسوز جلوگیری نماید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.