چرا سفر شبانه ترامپ به عراق از روی ضعف بوده است؟/ واکنش‌ جریان‌های مختلف عراقی به رفتار مستکبرانه آمریکا: آمریکایی‌ها را مجبور به خروج می‌کنیم

ترامپ برای برطرف شدن اتهامات فراوان بعد از اعلام خروج نظامیان کشورش از سوریه سفری عجولانه را ترتیب داد تا فشارهای داخلی را از خودش دور کند و اعلام دارد که رفقای صهیونیست خود در منطقه را تنها نگذاشته است.
گروه بین الملل-رجانیوز: جورج بوش ماه نوامبر سال ۲۰۰۳ حدود هشت ماه پس از آغاز جنگ، از عراق دیدن کرد و باراک اوباما ماه آوریل سال ۲۰۰۹ در نخستین سال مسئولیت خود به این کشور سفر کرد اما ترامپ با هجمه انتقادها روبه رو بود که چرا تاکنون با نظامیان خود که در مناطق دور افتاده و ناامن مشغول هستند دیدار نداشته است. اما فقط این مساله نبود که رئیس جمهور آمریکا را به عراق کشانده است.
به گزارش رجانیوز: هواپیمای حامل رئیس جمهور آمریکا شبانه و بدون اطلاع دولت عراق چهارسنبه شب وارد «پایگاه هوایی عین‌الاسد» در استان الانبار در غرب بغداد شد. این سفر بازتاب های داخلی و خارجی بسیاری داشت.
بعد از اعلام خروج آمریکا از سوریه ترامپ به شدت تحت فشار جمهوری خواه ها و دمکرات ها و صهیونیست ها قرار گرفت. انتقادات تحت این عنوان بود که رئیس جمهور آمریکا پشت هم پیمان خود در منطقه(رژیم صهیونیستی) را خالی کرده و عملا سوریه را تحویل ایران داده است بگیرد.(برای اطلاعات بیشتر در این خصوص اینجا را بخوانید)
کارشناسان معتقدند این وضعیت منجر به این شد که ترامپ برای برطرف شدن این اتهامات به خود سفری عجولانه را ترتیب بدهد تا فشارهای داخلی را از خودش دور کند و اعلام دارد که رفقای صهیونیست خود در منطقه را تنها نگذاشته است. صحبت های وی در پایگاه نظامیان خود در عراق نیز همین را ثابت می کند. ترامپ در این سخنرانی گفته است: «برای عقب نشینی از عراق برنامه ای نداریم . اما خروج از سوریه انجام خواهد شد» او حتی اعلام کرد از عراق هم می تواند سوریه را مورد هدف قراردهد که این جمله به خوبی نشان دهنده اطمینان دادن به لابی های صهیونیستی است.
ترامپ از طرفی بارفتار خود در سفر سرزده به عراق به حاکمان عراق توهین کرد و از طرفی اعتراف کرد که آمریکا دیگر نمی تواند ژاندارم دنیا باشد. همه اینها یک مرحله گذار را نشان میدهد و آن ناتوانی در هژمون بودن این کشور هست. آمریکایی‌ها این رخداد را دوست ندارند اما چاره ای هم ندارند و ترامپ به خوبی این افول هژمونی آمریکا را فهمیده است اما باید منتقدان خود را هم راضی نگه دارد.
رفتار مستکبرانه ترامپ
در این سفر ترامپ که سرزده وارد عراق شده بود حاضر نشد به دیدار رئیس جمهور عراق برود و از مسئولان عراقی خواست تا به دیدار ترامپ در یک پایگاه آمریکایی شرفیاب شوند(!) اما عراقی ها نپذیرفتند و همین باعث شد تا ترامپ بدون دیدار دولتمردان عراق پس از سه ساعت این کشور را ترک کند. همین احساسات ضدآمریکایی در عراق را تشدید کرده و منجر به مواضع قاطعانه مردم و مسئولان این کشور علیه آمریکا شده است.
اولین واکنش عراقی ها را غایب العمیری وابسته به گروه سائرون به رهبری سید مقتدی صدر نشان داد و سفر ترامپ به عراق را محکوم و نقش این کشور را در عراق مخرب توصیف کرد. این ائتلاف خواستار تصویب هرچه سریعتر قانون اخراج نظامیان آمریکایی از عراق شد.
النجباءعراق گفت: اقدام «ترامپ» بدون مجازات نخواهد ماند. هاشم الموسوی، سخنگوی جنبش نجباء عراق اعلام کرد: «رئیس جمهور احمق آمریکا باید بداند حاکمیت عراق با خون حاصل شده است. دولت عراق اکنون باید نیروهای آمریکایی را از کشور اخراج کند زیرا حضور آنها نقض حاکمیت عراق است. ترامپ می‌خواهد از پایگاه «عین الاسد»، حاکمیت عراق را کمرنگ کند اما ما به هیچ قیمتی اجازه این کار را نمی‌دهیم. اهانت به حاکمیت عراق از سوی ترامپ بی‌پاسخ نخواهد ماند.»
«حسن الکعبی» معاون اول رئیس پارلمان عراق، امروز (پنجشنبه ۲۷ دسامبر) از قصد پارلمان این کشور برای برگزاری یک نشست فوق‌العاده به منظور بررسی اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در نقض حاکمیت عراق خبر داد.
سخنگوی «گردان‌های حزب الله عراق» اعلام کرد که مقاومت اسلامی، آمریکا را مجبور خواهد کرد که نیروهای خود را از عراق خارج کند.
وی با بیان این مطلب افزود: «فرماندهان مقاومت عراق وعده داده‌اند که دست‌هایی را که به سمت کشورهای همسایه از جمله سوریه دراز شود، قطع کنند».
سخنگوی گردان‌های حزب الله عراق در پایان تأکید کرد که تصمیم خروج نیروهای آمریکایی به اراده ملت و پارلمان مربوط است.
ائتلاف «اصلاح و سازندگی» در واکنش به  سفر ترامپ به عراق بیانیه تندی را صادر کرد.
 دیروز «صباح الساعدی رئیس فراکسیون الاصلاح و البناء» پارلمان عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: رئیس‌جمهور آمریکا با ورود به پایگاه عین الاسد در الانبار، صراحتا، حاکمیت عراق را نقض کرد و به گونه‌ای رفتار می کند که گویی عراق ایالتی از ایالتهای آمریکا و بدون حاکمیتی مستقل است.
به نظر می رسد عراق در چند روز آینده محل نزاع داخلی است تا مسئول بی احترامی وحضور سرزنده ترامپ را مشخص کنند. کارشناسان معتقدند دولت عراق در روزهای آینده کار سختی درپیش دارد. هم باید منتقدان را آرام کند هم باید آمریکایی ها را راضی نگه دارد و کم کم اسباب یک دیدار با رئیس جمهور آمریکا را هم فراهم کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.