چه کسی داعش را در سوریه شکست داد؟/ آمریکا یا جبهه مقاومت؛ نگاهی به ادعای دروغ ترامپ به استناد واقعیت‌های تاریخی

در حالی که بخش های زیادی از نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در جبهه حلب حضور داشتند، تروریست های داعش با کمک آمریکایی ها موفق شدند شهر تدمر را دوباره به اشغال دربیاورند و قدرت نمایی کنند.
گروه بین الملل-رجانیوز: رئیس جمهور آمریکا اواخر هفته گذشته از خروج نیروهای ارتش این کشور از سوریه تا ۱۰۰ روز آینده خبر داد و اعلام کرد که پس از شکست کامل داعش دلیلی برای ماندن نداریم و پایگاه های نظامی خود را تخلیه می کنیم.
در روزهای گذشته تحلیل های مختلفی درخصوص تصمیم رئیس جمهور آمریکا در رسانه های مختلف جهان منتشر شد و کارشناسان از زوایای گوناگون به این مسئله پرداختند اما به نظر می رسد با گذشت زمان جزئیات بیشتری آشکار شود چرا که پیشتر ترامپ در اوایل امسال و سال گذشته از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه خبر داده بود اما این مسئله به واقعیت نپیوست.
ترامپ در توئیت خود، شکست داعش را به نیروهای آمریکایی نسبت داد و گفت: ما برای نابودی تروریست ها به سوریه آمدیم و حالا که پیروز شده ایم باید نیروهای خود را به کشورمان بازگردانیم تا به صورت غیر مستقیم از اجرایی شدن وعده های انتخاباتی خود بگوید.
رئیس جمهور آمریکا در حالی ادعا می کند که شکست گروه تروریستی داعش نتیجه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه است که واقعیت های میدانی صحبت های وی را تایید نمی کند و بیشتر به یک شوخی سیاسی شباهت دارد.
برای این که بیشتر به دروغ واضح رئیس آمریکا پی ببریم باید به سال های گذشته باز گردیم و تحولات میدانی سوریه را مرور کنیم تا برای افکار عمومی به صورت کامل مشخص شود که این جبهه مقاومت بوده که در شکست گروه تروریستی داعش نقش اساسی را ایفا کرده است.
نباید فراموش شود گروه تروریستی داعش زمانی که بخش اعظمی از خاک سوریه و عراق را در اشغال داعش داشت، روزانه صدها کامیون نفت کش را با سازماندهی خاص به مرزهای ترکیه ارسال می کرد و درآمدهای قابل توجهی را کسب می کرد.
در آن مقطع زمانی، نیروها و جنگنده های آمریکایی و ائتلاف غربی به صورت کامل بر روند فروش نفت گروه تروریستی داعش از عراق و سوریه به ترکیه اشراف کامل داشتند اما هیچ واکنشی به این مسئله نشان نمی دادند تا زمانی که جنگنده های روسی وارد میدان شدند.
زمانی که جنگنده های روسی فضا را برای گروه تروریستی داعش ناامن کردند و کاروان های تانکر نفتی آنان را هدف قرار دادند و این مسئله را رسانه ای کردند، آمریکایی ها ناچار شدند برای حفظ ژست مبارزه با تروریسم وارد عمل شوند و به صورت محدود نفت کش های داعش را هدف قرار دهند.
این مسئله فقط نمونه ای کوچک از ادعاهای متناقض آمریکایی ها در خصوص مبارزه با گروه تروریستی داعش در سوریه بود و حتی ردپای آنان در کمک به تروریست ها در بازه های زمانی مختلف دیده شده است اما مقامات کشورمان فعلا ترجیح داده اند تا اسناد همکاری آمریکایی ها با داعش را رسانه ای نکنند.
اگر فقط در یک مورد تحولات میدانی سوریه را در آذرماه ۹۵ مرور کنیم بیشتر به نقش مخرب آمریکایی ها در حمایت داعش پی خواهیم برد، درست زمانی که شهر حلب پس از ۵ سال به طور کامل پاکسازی شد اما همزمان شهر راهبردی تدمر سقوط کرد.
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، وقتی که مردم و نیروهای سوری آزادی شهر حلب را جشن گرفته بودند و از پیروزی در نبرد « اُم المعارک» غرق در خوشحالی بودند خبری در رسانه ها منتشر شد که کام همه را تلخ کرد و آن سقوط شهر تدمر برای دومین بار متوالی بود.
در حالی که بخش های زیادی از نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در جبهه حلب حضور داشتند، تروریست های داعش با کمک آمریکایی ها موفق شدند شهر تدمر را دوباره به اشغال دربیاورند و قدرت نمایی کنند.
البته قدرت نمایی تروریست های داعش با پشتیبانی آمریکایی ها در شهر تدمر خیلی زود به پایان رسید و نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت با تجدید قوا موفق شدند این شهر مهم را به کنترل دربیاورند.
آمریکایی ها خوب می دانستند که آزادسازی شهر حلب چه نتایجی در آینده خواهد داشت و کمک به داعش برای اشغال شهر تدمر فقط مرهمی برای التیمام درد آنان بود چرا که در ابعاد میدانی شکست سختی را متحمل شدند و وضعیت از کنترل شان خارج شده بود.
ترامپ به صورت مداوم از نقش آمریکا در شکست داعش می گوید و سعی می کند خود را پیروز اصلی در نبرد با تروریست ها نشان دهد اما اگر تحولات میدانی سوریه را پس از آزادی شهر حلب مرور کنیم، دروغ های او بیشتر آشکار می شود.
نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت پس از آزادی شهر حلب به پیشروی ها در محور شرقی ادامه دادند و در اوایل سال ۹۶ موفق شدند خود را به حومه شهر منبج  درشمال شرق استان حلب برسانند و یک پیروزی بزرگ دیگر را به ارمغان بیاورند.
رسیدن نیروهای سوری و مقاومت از حومه شرقی شهر حلب به شمال شرق استان حلب به معنای محاصره کامل و قطع درآمد گروه تروریستی داعش بود چرا که برای همیشه ارتباط آنان با مرزهای ترکیه مسدود شد و همین مسئله موضوعی که آمریکایی ها از وقوع آن در هراس بودند و مقدمه این مسئله با آزادسازی شهر حلب به وقوع پیوست.
به گزارش گروه بین الملل رجانیوز، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت به عملیات خود ادامه دادند و خود را به شهر راهبردی و مهم « دیرحافر» رساندند تا حلقه محاصره گروه تروریستی داعش در سوریه تنگ تر شود.
این پایان کار نبود و نیروهای سوری و مقاومت با پاکسازی فرودگاه « الجراح» و شهر « مسکنه» در شرق استان حلب موفق شدند وارد استان « رقه» شوند و منطقه بسیار مهم « الرصاف» را از اشغال تروریست های داعش خارج کنند و به کنترل خود دربیاورند.
همزمان با پیشروی های سریع و شکست های دومینوار داعش در شمال شرق و شرق استان حلب و جنوب استان رقه، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت، پیروزی ها را در حومه جنوبی شهرهای تدمر و القریتین تکمیل کردند و خود را به منطقه بسیار مهم السخنه رساندند.
زمانی که نیروهای ارتش سوریه در حدفاصل منطقه الرصاف در جنوب استان الرقه و السخنه در شمال شرق استان حمص موفق شدند یک هلی بُرن موفق انجام دهند، شمارش معکوس برای تروریست های داعش به صدا درآمد چرا که آنان در مساحت بزرگی در استان های حلب، حمص، حماه و رقه محاصره شدند.
با افزایش حلقه محاصره در نهایت تروریست ها مجبور شدند از معبر پیش بینی شده برای آنان خارج شوند و آخرین میخ بر تابوت آنان کوبیده شد و استان های حلب، حمص، حماه و رقه پس از ۶ سال از لوث وجود داعش پاکسازی شدند.
پاکسازی این ۴ استان از گروه تروریستی داعش در بهار و تابستان سال ۹۶ یکی از بزرگترین پیروزی های ارتش سوریه و جبهه مقاومت پس از ۶ سال نبرد با تروریست های تکفیری بود و حالا این سوال را باید آمریکایی ها پاسخ دهند که در زمان انجام این عملیات ها چه نقشی را در مبارزه به داعش ایفا کردند؟
 بدون شک حافظه تاریخی ملت های آزاده و دولت های مستقل، رسانه های منصف و بی طرف بین المللی، جنایت های آمریکایی ها و متحدانش را در سوریه فراموش نخواهند که چگونه از گروه های تروریستی حمایت کردند؛ گروه بین الملل رجانیوز در بخش دوم این گزارش به پیروزی های ارتش سوریه و جبهه مقاومت در آخرین نبرد با گروه تروریستی داعش و نقش خنثی و مخرب آمریکایی خواهد پرداخت.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.