بررسی واکنش رسانه‌های اصلاح‌طلب به بازداشت مرضیه هاشمی؛

سکوت رسانه‌های داخلی حافظ منافع آمریکا در برابر بازداشت بانوی مسلمان در خاک آمریکا/ از همدردی با کاریکاتوریست توهین کننده به پیامبر اسلام تا سکوت در برابر دستگیری مرضیه هاشمی

بعد از منتشر شدن این خبر موج توییتری و رسانه‌ای در دفاع از مرضیه هاشمی به راه افتاد. تعداد زیادی از کاربران فعال در فضای مجازی با نوشتن متن و ایجاد هشتگ خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این خبرنگار مسلمان شدند. اما در این بین گویا رسانه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب هیچ واکنشی نسبت به این خبر داغ و مهم نداشتند و صلاح دیدند که آن را بایکوت کنند.

گروه سیاسی-رجانیوز: روز چهارشنبه خبری ناگوار از سمت شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی منتشر شد. به اعلام این شبکه پلیس آمریکا یکی از خبرنگاران این شبکه را بدون هیچ دلیل و اتهامی بازداشت کرده و او را مورد هتک حرمت قرار داده بود. اتفاقی که از طرف رسانه‌های جناح اصلاح‌طلب در ایران به صورت کامل بایکوت شد.

به گزارش رجانیوز چندی پیش شبکه تلویزیونی پرس‌تی‌وی اعلام کرد خانم «مرضیه هاشمی» که به‌عنوان روزنامه‌نگار و گوینده خبر برای این شبکه مشغول به کار است، هنگام سفر به آمریکا در فرودگاه بین‌المللی لمبرت در سن لوئیز بازداشت و توسط پلیس فدرال آمریکا (FBI) به‌صورت ویژه و تحت‌الحفظ به واشنگتن منتقل شده است.
اصل قضیه از این قرار است!
مرضیه هاشمی برای اهالی رسانه و دنبال کنندگانش نامی آشناست. مجری آمریکایی‌الاصل پرس‌تی‌وی که پس از مسلمان شدن، نامش را از «ملانی فرانکلین» به مرضیه هاشمی تغییر داد.او به واسطه ازدواج با یک مرد ایرانی اکنون شهروند ایران نیز محسوب می‌شود.
مرضیه هاشمی روز یکشنبه برای دیدن برادرش که گویا مبتلا به بیماری سرطان است، وارد خاک آمریکا می‌شود اما به محض ورود پلیس آمریکا او را دستگیر می‌کند. این البته نخستین‌باری نیست که پلیس آمریکا با مرضیه هاشمی رفتاری خشن داشته است. مرضیه هاشمی در مسافرت‌های متعددش به آمریکا همواره از سوی ماموران این کشور با بدرفتاری مواجه شده اما این‌بار سطح این بدرفتاری بسیار متفاوت از قبل بوده است. ماموران پلیس آمریکا به این خبرنگار آمریکایی‌الاصل تا شامگاه سه‌شنبه، اجازه تماس با خانواده را نمی‌دهند.
درنهایت شامگاه سه‌شنبه و پس از گذشت دو روز مرضیه هاشمی توانسته با خانواده تماس بگیرد و از آنچه در این مدت بر سرش آمده، بگوید. براساس اطلاعیه‌ای که خانواده او منتشر کرده‌اند، پلیس‌های آمریکایی دست و پای این خبرنگار هم‌وطن خود را همچون مجرمان سابقه‌دار با غل و زنجیر بسته‌اند و پس از انتقال به زندان، برخوردهای وحشیانه‌ای با او داشته‌اند. ماموران FBI در اولین مکان زندان، بر خلاف میل هاشمی، حجاب را از سر او برداشته و از وی عکس بدون حجاب گرفته‌اند. مرضیه هاشمی به خانواده خود اطلاع داده است که با وجود این که آن‌ها می‌دانستند او مسلمان است و از خوردن گوشت خوک منع شده است تنها برای او گوشت خوک آورده‌اند و او نیز در این دو روز تنها وعده غذایی‌اش بیسکوییت شده است.
پلیس آمریکا درحالی با خانم هاشمی برخورد وحشیانه داشته و از تماس وی با خانواده در دو روز ابتدایی ممانعت به عمل آورده که براساس قوانین ایالات متحده، اتهام افراد بازداشتی باید سریعا و ظرف ۴٨ ساعت مشخص شود. در این مدت بازداشت‌شدگان از حق دسترسی سریع به وکیل‌مدافع برخوردارند. اما خانم هاشمی نه‌تنها از حق دسترسی به وکیل و تماس با خانواده محروم بوده که او بدون ایراد هیچ اتهامی همچنان در بازداشت به سر می‌برد. آن‌گونه که گفته شده، قرار بود شامگاه چهارشنبه به وقت تهران، جلسه دادگاه خانم هاشمی برگزار شود اما تا لحظه ‌نگارش این گزارش، هیچ خبری در این باره منتشر نشده است. به نظر هم می‌رسد دولت آمریکا و پلیس این کشور هیچ سند و اتهامی علیه خبرنگار پرس‌تی‌وی ندارند و پس از دستگیری به دنبال یافتن اتهامی برای او هستند.
بر همین اساس هم آنها در برابر ارائه اطلاعات در این باره مقاومت می‌کنند. FBI نه‌تنها تاکنون درمورد بازداشت این روزنامه‌نگار اطلاعیه‌ای منتشر نکرده که حتی به درخواست مکتوب خبرگزاری آسوشیتدپرس برای اظهارنظر درمورد بازداشت هاشمی پاسخ نداده است. این خبرگزاری با چندین زندان در واشنگتن نیز که زندانیان فدرال را نگهداری می‌کنند، تماس گرفته اما مسئولان این زندان‌ها گفته‌اند که هاشمی در این زندان‌ها نیست.
رسانه‌های ایرانی آمریکایی‌الاصل، مرضیه هاشمی را بایکوت کردند!
بعد از منتشر شدن این خبر موج توییتری و رسانه‌ای در دفاع از مرضیه هاشمی به راه افتاد. تعداد زیادی از  کاربران فعال در فضای مجازی با نوشتن متن و ایجاد هشتگ خواستار آزادی هرچه سریع‌تر این خبرنگار مسلمان شدند. اما در این بین گویا رسانه‌ها و روزنامه‌های اصلاح‌طلب هیچ واکنشی نسبت به این خبر داغ و مهم نداشتند و صلاح دیدند که آن را بایکوت کنند.
این در صورتی است که قبل‌تر و طی ماجرای توهین مجله شارلی ابدو به ساحت مقدس نبی اکرم این روزنامه‌ها زنجیره‌ای از با تیتر من شارلی ابدو هستم از این مجله فرانسوی حمایت کرده بودند! این مسئله نشان می‌دهد که چرا اصولا مرضیه هاشمی باید بایکوت شود! رسانه‌هایی که از توهین کنندگان به پیامبر حمایت کرده و امریکا را بهشت معرفی می‌کنند باید هم در برابر ظلم امریکایی‌ها به مرضیه هاشمی بی‌توجه باشند و حتی آن را بایکوت کنند! البته روزنامه‌های اصلاح‌طلب احتمالا چشمشان به رسانه‎‌های آن‌ور آب است تا خط را برایشان مشخص کنند!
در آمریکا نیز ابتدا تارنمای «صدای آمریکا» که گمان می‌کرد این صرفا یک خبرسازی از سوی ایران است، در خبری با عنوان «پرس‌تی‌وی مدعی شد: خبرنگار این شبکه در آمریکا بازداشت شده است» آن را پوشش داد، اما دقایقی بعد و پس از افشای این موضوع که مرضیه هاشمی، دو روز بدون هیچ دلیل روشنی در بازداشت پلیس FBI قرار داشته‌، این خبر را از خروجی خود حذف کرد. تا به صورت غیر مستقیم خط را به روزنامه‌های امریکایی الاصل ایرانی بدهد!
بیشتر روزنامه ها مانند ایران، شرق، اعتماد، آرمان و … خبر دستگیری مجری شبکه پرس تی وی در آمریکا را در صفحه نخست خود پوشش ندادند.
بازداشت مرضیه هاشمی یک زن خبرنگار سیاه‌پوست، آن هم بدون هیچ دلیل و اتهامی از طرف پلیس فدرال امریکا نغض آشکار قوانین است. باید در نظرداشت که مرضیه هاشمی شهروند ایران محسوب می‌شود و برای همین این مسئله باید از طرف وزارت خارجه به صورت ویژه پیگیری شود. این رفتار قرون وسطایی امریکایی‌ها که شباهت زیادی به ماجرای خبرنگارکشی عربستانی‌ها دارد ورژن جدیدی از خباثت امریکایی‌ها به حساب می‌آید. خباثتی که گویا به نفع اصلاح‌طلبان نیست خیلی در جامعه مطرح شود!
از طرفی اگر یادتان باشد قرار بود حسن روحانی و دولتش عزت را به پاسپورت ایرانی برگردانند. این که این اتفاق نیافتاد و در این سال‌ها بارها شاهد هتک حرمت ایرانی‌ها در خارج از کشور بودیم قسمت ویژه ماجرا نیست؛ چراکه روشن بوده و هست که عزت را به بهای خم کردن سر به کسی نمی‌دهند. اما قسمت ویژه ماجرا آن است که باید ببینیم دولت دربرابر بازداشت مرضیه هاشمی چه واکنشی از خود نشان داده و چه اقدامی برای رهایی هرچه سریع‌تر او از بند انجام می‌دهد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.