نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب مهمترین رسالت خواهران مبلغه/نگرانی در حوزه عفاف و حجاب باید به دغدغه همگانی تبدیل شود

نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب مهمترین رسالت خواهران مبلغه/نگرانی در حوزه عفاف و حجاب باید به دغدغه همگانی تبدیل شود

یک مدرس حوزه علمیه گفت: نگرانی در حوزه عفاف و حجاب باید به دغدغه همگانی تبدیل شود؛ از این‌رو فرهنگ سازی یکی از مقوله‌های مهم در این مسئله است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس – صدیقه زمانی، مدرس حوزه علمیه الزهرا(س) و فعال فرهنگی در استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به نقش عمده مبلغین در ترویج آثار تربیتی حجاب گفت: یکی از برکات مهم انقلاب اسلامی، فعالیت حوزه‌های علمیه خواهران است؛ نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب هم مهمترین رسالت حوزه‌های علمیه و خواهران مبلغه است.
وی با بیان اینکه حجاب و عفاف یک دستور دینی و از مسائل مهم و کلیدی جامعه است، افزود: مسئله بی حجابی در جامعه امروز به عنوان آسیبی کاملاً مشهود در جامعه است و متاسفانه آثار آن خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.
این فعال فرهنگی با اشاره به ارتباط امنیت با بحث حجاب، تاکید کرد: وقتی زنان نحوه خاصی از پوشش را رعایت می‌کنند باعث تأمین امنیت روانی، جنسی و اجتماعی می‌شود که قطعا بر امنیت نظامی، سیاسی، اقتصادی و ابعاد دیگر امنیت تأثیرگذار است.
زمانی تصریح مسئله حجاب در آیات متعدد قرآن کریم را نشانه اهمیت موضوع برشمرد و گفت: روح عفت و پرواپیشگی از بدو خلقت آدمی تاکنون بر انسان حاکم بوده، هر چند شکل، اندازه و کیفیت بُروز آن در دوره‌های مختلف، متفاوت است اما این خصلت همیشه بروز و ظهور داشته، چنانچه قرآن کریم در داستان آفرینش آدم و حوا از این خصلت فطری یاد می‌کند.
این مدرس حوزه علمیه به کارکردها و آثار تربیتی حجاب اشاره و اظهار کرد: یکی از کارکردهای مهم حجاب در حوزه اجتماعی است؛ حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو ارزش دارند که تأمین کننده سعادت آدمی و منشأ قرب الهی هستند.
وی ادامه داد: اسلام بر خلاف غرب، جایگاه زن را والا و ارزشمند می‌داند و به همین منظور در قرآن کریم بر مصونیت زن از نگاه‌های نامحرم تاکید و توصیه‌های فراوان شده است؛ لذا توجه به مسئله حجاب بر تحکیم نظام خانواده افزوده و از انحلال کانون محکم زناشویی جلوگیری و امنیت اجتماعی را فراهم می‌کند.
زمانی نقش زنان را در تربیت و آموزش نسل آینده مهم خواند و گفت: حجاب برای زن ایرانی دارای چهارچوب و دستورالعمل است که هر یک از بانوان که نقش مادری و همسری در کانون خانواده را بر عهده دارند باید به آن اهمیت دهند.
این فعال فرهنگی تاکید کرد: بانوان باید منزلت خود را در چارچوب حجاب و عفاف، اخلاق و رفتار مناسب حفظ کنند تا سلامت فردی و اجتماعی در جامعه اسلامی ایران که دارای ارزش‌های دینی و ملی است، ارتقا پیدا کند.
وی درباره راهکارهای عملی برای فرهنگسازی حجاب و عفاف در جامعه، اظهار داشت: نگرانی در حوزه عفاف و حجاب باید به دغدغه همگانی تبدیل شود؛ از این‌رو فرهنگ سازی یکی از مقوله‌های مهم در این مسئله است که هم حوزه‌های علمیه و هم سایر ادارت، دستگاه‌ها، نهادها و رسانه‌های می‌توانند در این امر نقش بسزایی داشته باشند.
زمانی با تاکید بر اینکه زن بودن مانع فعالیت اجتماعی نیست، گفت: چنانچه اولویت‌های خود را در زندگی مشخص و براساس برنامه‌ریزی آن‌ها را دنبال کنیم می‌توانیم در کنار مقوله و مسئولیت مادری و همسر بودن مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهیم.
وی خاطرنشان کرد: رسیدن زنان به سطوح بالا، بسیار حائز اهمیت است چراکه حضور آنان در جایگاه‌ها و مناسب مهم می‌تواند تبلیغات دشمنان در این مورد را که اسلام زنان را از انجام وظایف اجتماعی محروم کرده است، خنثی کند.
انتهای پیام/
خبرنگار رضایی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.