نمایندگان زن مجلس گزارش عملکرد خود را ارائه دهند/ زنان توانمند برای حضور در مجلس کاندیدا شوند

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه با توجه به مشکلات حوزه زنان افزایش تعداد نمایندگان زن مجلس بسیار خوب است، گفت: در سهمیه‌بندی جنسیتی به شایستگی افراد توجه نمی‌شود و زنانی باید حضور داشته باشند که توانمندی آن را دارند.

فرشته‌ روح‌افزا با اشاره به طرح مباحثی در خصوص افزایش حضور زنان در مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بحثی که مطرح می‌شود هم‌ راستا با سهمیه‌بندی جنسیتی باشد به گونه‌ای که از هر ۱۰ یا ۱۵ نفری که به عنوان نمایندگان ملت وارد مجلس می‌شوند، یک نفر از انها حتما خانم باشد این به نوعی توهین به زنان است.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلفی که سهمیه‌بندی انجام شده است با این توجیه این کار را انجام داده‌اند که کسانی که به نوعی عدم توانمندی در آنها وجود دارد اما باید در مجلس حاضر شوند نماینده‌ای در مجلس داشته باشند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان ادامه داد: از میان انواع الگوهای سهمیه‌بندی یکی از الگوهای تعریف شده سهمیه‌بندی زنان است مثلاً هم اکنون کشور افغانستان در این زمینه سهمیه‌بندی انجام داده است به گونه‌ای که تعداد مشخصی از زنان باید در مجلس حاضر شوند و همین باعث شده است که تعدادی از نماینده زن آنها بی‌سواد باشند آنها رای ندارند و فقط به عنوان یک ابزار در کنار سایر گروه‌ها قرار می‌گیرند بنابراین بحث سهمیه‌بندی معقول نیست و تا جایی که تا کنون آن را اجرا کرده‌اند موفق نبودند.

روح‌افزا با بیان اینکه ما این مساله را نداریم گفت: در سهمیه‌بندی جنسیتی به شایستگی افراد توجه نمی‌شود اما بحثی که مورد تاکید ماست این است که زنانی باید حضور داشته باشند و رای بیشتری را کسب کنند که شایستگی و توانمندی آن را دارند. مخالف حضور بیشتر زنان نیستیم چرا که در حوزه زنان و خانواده‌ مساله و مشکل کم نداریم.

وی تصریح کرد: در بحث بین‌المللی، بحث قوانین داخلی و بحث نظارتی مجلس افزایش حضور زنان بسیار خوب است اما چگونگی افزایش این حضور باید مورد بررسی قرار گیرد، باید زنانی که شایستگی خود را نشان داده‌اند کاندیدا شوند و مردم نیز به آنها رای دهند.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: باید توجه کنیم که نیمی از رای دهندگان را زنان تشکیل می‌دهند و باید زنانی کاندیدا شوند که مردم به آنها اطمینان داشته باشند و در خط و خطوط بازی‌های سیاسی قرار نگیرند و افرادی باشند که دلسوز این حوزه باشند و تحت تاثیر گروه‌ها و افراد خاص قرار نگیرند و توانمندی خود را در کارهای اجرایی و قانونی نشان داده باشند اگر این افراد کاندیدا شوند توسط مردم نیز حمایت می‌شوند.

روح‌افزا ادامه داد: پیشنهاد ما این است که مردم به زنانی که شایسته و توانمند هستند رای دهند اما اگر قرار باشد فقط به زنان بدون توجه به شایستگی‌ها رای دهیم در حقیقت یکی از کرسی های مجلس را بی‌دلیل اشغال کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از انتقادهایی که به فعالیت نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی تا حدی وارد است این است که تعدادی از آنها فعالیت خوب و قابل قبولی در مجلس ندارند و تنها تعداد انگشت‌شماری از آنها برای رضای خدا موضع‌گیری می‌کنند و در بازی‌های سیاسی خاص شرکت نمی‌کنند.

 معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با انتقاد از این موضوع که در چهار سال گذشته نطق‌های پیش از دستوری که زنان در مجلس داشتند بسیار اندک بوده است گفت: ما چند نطق‌ پیش از دستور در طی ۴ سال گذشته توسط نماینده زن داشتیم و بهتر است نمایندگان یک خروجی از عملکرد ۴ سال اخیر خود ارایه دهند که در این ۴ سال چه کارهایی را انجام دادند البته ممکن است این ایراد به آقایان نیز وارد باشد ما آقایانی نیز در مجلس داریم که کار خاصی انجام نداده‌اند.

روح‌افزا گفت: بحث در این است که هنوز خود جامعه زنان نیز در این رابطه متقاعد نشده‌اند چون خروجی فعالیت و حضور زنان در مجلس در طی چند سال گذشته قابل توجه نبوده است البته دوره گذشته یکی از بهترین دوران‌ها بود، اما در برخی دوره‌ها نه‌ تنها خیری به زنان نرسانده‌اند بلکه برخلاف امنیت خانواده نیز طرح‌هایی را به مجلس برده‌اند حتی ما نماینده‌ای داشتیم که پس از مدتی به آمریکا پناهنده شده‌اند. بنابراین تأکید و اصرار بر روی تعداد نمایندگان زن بدون توجه به شایستگی‌های و توانمندی‌های آنان نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی ادامه داد: افزایش تعداد نمایندگان زن در مجلس بسیار خوب است چون ما به آن نیاز داریم چرا که می‌توانند در جوامع بین‌المللی حضور پیدا کنند و در داخل نیز مسایل حوزه زنان زیاد است شاید نتوان تمام آنها را با نماینده آقا مطرح کرد، موضوعاتی مانند دادگاه‌ها، بالا رفتن سن ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق، بحث خانواده‌های معتادان و مباحث زیاد دیگری که نمایندگان مجلس می‌توانند با قانونمند کردن آنها در جهت حل آنها گام بردارند اما تا کنون تا چه حد این دغدغه وجود داشته است.

معاون شورای فرهنگی اجتماعی زنان با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مجلس باید همواره موضوعات حوزه زنان را مد نظر خود قرار دهند گفت: این موارد مسایل مهمی است که متاسفانه جایگاه اصلی خود را هنوز به دست نیاورده است و ما با حضور شایسته زنان در مجلس موافق هستیم اما اگر قرار است شایسته سالاری نباشد و سناریوهای سال‌های گذشته تکرار شود افزایش تعداد زنان به نفع جامعه زنان کشور نخواهد بود.

روح‌افزا ادامه داد: پیشنهاد بنده این است که زنان توانمند ما که زنان فرهیخته‌ای نیز هستند و تعداد آنها کم نیست و از توانمندی بالایی برخوردارند برای انتخابات مجلس کاندیدا شوند و حضور پررنگ داشته باشند چرا که در بحث نظارتی شورای نگهبان و تأیید صلاحیت کاندیداها مشکلات کمتری داریم چون زنان در محیط‌های سالم‌تر سیاسی وارد می‌شوند و در بحث‌های سالم ورود پیدا می‌کنند.

وی اظهار داشت: خانم‌ها باید به پشتوانه خانواده‌ها در مجلس حاضر شوند چرا که در خانواده منفعت فقط به زنان نمی‌رسد بلکه کودک و مرد نیز بهره‌مند می‌شوند باید زنانی را در مجلس شورای اسلامی داشته باشیم که بتوانند بحث خانواده و اشتغال را با هم در مجلس پیش ببرند.

منبع : فارس

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.