رحماندوست : ملاک‌های ازدواج به سبک قرآنی/ ازدواج به هر قیمتی غلط است .

یک مشاور خانواده با اشاره به راهکارهای انتخاب درست و پیامدهای انتخاب نادرست در ازدواج گفت: یک انسان با انتخاب صحیح می‌تواند در نهایت به سکون و آرامش مورد نظر قرآن دست پیدا کند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس به نقل از خبرگزاری ایکنا، کارگاه «ازدواج به سبک قرآن» در بخش خانواده بیست‌ و سومین نمایشگاه قرآن برگزار ‌شد. در این کارگاه منصوره رحماندوست مشاور خانواده و کارشناس برنامه صبحی دیگر، با اشاره به آیاتی که در قرآن با موضوع خانواده آمده است گفت: در قرآن کریم ۷۱ آیه به موضوع خانواده اشاره کرده است.
وی افزود: مسئله مهمی که در این آیات بسیار مورد تاکید است مودت و رحمتی است که در خانه و درون آن باید بروز داده شود. باتوجه به اینکه قرآن ۵۰ بار به مودت و محل سکون و آرامش در خانه اشاره کرده است باید بدانیم که چگونه به آن تحکیم ببخشیم.

رحماندوست در ادامه با بیان اینکه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که معیار‌های انتخاب همسر مخصوص خود فرد است، گفت: برای اینکه بدانیم چگونه باید زندگی کنیم باید راه‌کار‌های خاصی را انجام دهیم که یکی از آنها چگونگی انتخاب همسر و اصول این انتخاب است.
فرد خودش را بشناسد
این مشاور خانواده تصریح کرد: زن و مرد دو جنس متفاوت هستند که مقابل هم زندگی می‌کنند نه اینکه مخالف هم؛ پس اولین موردی که برای انتخاب همسر باید مد نظر قرار گرفته شود این است که فرد خودش را بشناسد و حقیقت خودش را جست‌وجو کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مرحله بعد برای انتخاب همسر شناخت حقیقت وجودی خود است گفت: اینکه ما چه هستیم و شخصیت‌مان را بشناسیم یکی از مهمترین موارد در انتخاب همسر است.
ازدواج به هر قیمتی غلط است
رحماندوست تصریح کرد: ازدواج به هر قیمتی غلط است. اگرهایی که در زندگی، فرد برای خودش به وجود می‌ آورد، مانند اینکه سن من بالا رفته است، انتخاب برایم مشکل شده و امثال آن نباید در انتخاب همسر مانعی ایجاد کند و باید با مدیریت صحیح در این مواقع تصمیم‌گیری شود.
این روانشناس در ادامه افزود: اعتقاد به این داریم که فردیت یک انسان با انتخاب درستی که به وجود می‌آید می‌تواند در نهایت به سکون و آرامش از نظر قرآن دست پیدا کند. لذا اولین مرحله در انتخاب همسر شناخت خود است.

وی با اشاره به اینکه خانواده نیز یکی از موارد مهم در انتخاب همسر است، گفت: یکی از عواملی هم که باعث طلاق در جامعه شده است مداخله بیش از حد و بی مورد خانواده‌هاست. البته برای اینکه انتخاب درستی داشته باشیم باید در اولین مرحله خانواده را هم جدی بگیریم.
رحماندوست نقش خانواده را در انتخاب همسر بسیار پررنگ و تاثیرگذار دانست و افزود: این نقش بسیار مهم است و باید پررنگ‌تر هم شود.
۴ تغییر در جامعه ما
وی با بیان اینکه چهار چیز در جامعه ما تغییر کرده که باعث شده ملاک‌های انتخاب همسر تغییر کند، گفت: بالا رفتن سن دختران، تثبیت شدن شغل دختران، درآمد بالا و ثابت و درنهایت تحصیلات بالای دختران نسبت به پسران باعث جابه‌جایی هویت‌های اسلامی در انتخاب همسر شده است.
خانواده پله بعدی در انتخاب همسر است
این مشاور خانواده در ادامه بیان کرد: باید نقش خانواده‌ها را در ازدواج پذیرفت. خانواده پله بعدی در انتخاب همسر است. یکی از گام‌های مهم دیگر در انتخاب همسر این است که انتخاب فرد چه گزینه‌هایی را از نظر خانواده، سن و تحصیلات باید داشته باشد و ملاک‌های انتخاب مشخص شده باشد.
باید به فرهنگ‌های طرف مقابل هم احترام بگذاریم
وی در ادامه با اشاره به اینکه رتبه فرزندی هم در انتخاب همسر مهم است گفت: در انتخاب همسر باید ابتدا به خودمان احترام بگذاریم و این احترام به خود متقابلا در انتخاب همسر هم باید پیاده شود. باید به فرهنگ‌های طرف مقابل هم احترام بگذاریم.
حد‌اقل زمان آشنایی هم بین ۳ تا ۴ ماه باشد
رحماندوست در ادامه گفت: باید به زمان و مقدار آشنایی هم احترام گذاشت. حد‌اقل زمان آشنایی بدون هیچگونه وابستگی عاطفی باید بین ۳ تا ۴ ماه باشد. بحث مشاوره هم قبل و بعد از ازدواج یکی از مهمترین مسئله‌هاست. مشاوره راهکارها را ارائه می‌دهد و پیامد‌های انتخاب نادرست را نشان می‌دهد.
در خاتمه این نشست رحماندوست به سوالات دانشجویانی از دانشگاه‌های، تهران، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، شهید بهشتی دانشگاه مازندران و همدان پاسخ داد.

بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن در فضایی کاملا خانوادگی و مطابق با سلیقه‌های مختلف برگزار شده است که افراد با حضور در این فضا علاوه بر آشنایی با تازه‌ترین فعالیت‌های قرآنی و تهیه محصولات متنوع قرآنی می‌توانند اوقات خوب و خوشی را در کنار یکدیگر سپری کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.