رئیس پژوهشکده عفاف : برنامه های ماهواره ای در جهت تغییر سبک زندگی اسلامی ساخته می شوند

عاطفه سمایی گفت: گسترش استفاده از ماهواره همواره جزو یکی از تهدیدات ملموس در حوزه های اخلاقی و اعتقادی مردم است چراکه ماهیت برنامه های ماهواره ای در جهت تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی است.
عاطفه سمایی در گفت وگو با خبرنگار طنین یاس با اشاره به نقش برنامه های ماهواره ای در زندگی افراد، گفت: یکی از تهدیدات کاملا ملموس و قابل مشاهده در سطح جامعه، حضور پر رنگ استفاده از ماهواره توسط تعداد زیادی از مردم کشور است، به طور قطع دیدن و شنیدن برنامه های گوناگون شبکه های ماهواره ای تاثیرات مختلفی بر اخلاق، اعتقادات، رفتارها و آداب مردم کشور ما داشته است چراکه ماهیت طرح ریزی و بودجه ریزی برای این برنامه ها در جهت تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانیان هدف گذاری شده است
وی ادامه داد: به عنوان مثال تعداد زیادی از مردم جامعه ما، انواع سریال های ترکیه ای، کلمبیایی، عربی و فارسی را دیده اند برنامه هایی که ساخته و پرداخته سیاستگذاران و برنامه ریزان ملحد و یا مشرکی است که به طور قطع به اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) اعتقاد و التزامی ندارند حتی به صراحت علیه این مکتب سعادت بخش نیز برنامه تولید می کنند.
سماعی در ادامه سخنان خود به تبیین انواع نقش های برنامه های ماهواره ای در حوزه اخلاق و اعتقادات پرداخت و «نقش استراتژیک شبکه های ماهواره ای در ایمان زدایی» را اولین مورد این موضوع دانست و ادامه داد: ایمان اولین حلقه وصل یک مسلمان به عالم معنا در سبک زندگی اسلامی محسوب می گردد به همین جهت نابودی، مخدوش ساختن، تشکیک،کم اهمیت جلوه دادن، تمسخر و انحراف ایمان از جمله اقداماتی است که شبکه های مخرب ماهواره ای در خصوص متعلقات هفتگانه ایمان (یعنی ایمان به خدا، به غیب، به انبیاء، به ملائکه، به کتاب، به آیات الهی و ایمان به آخرت) مرتکب می شوند.
این کارشناس حوزه زنان «نقش عملیاتی شبکه های ماهواره ای در حدود زدایی» را دومین عنوان از این موضوع دانست و گفت: در مولفه های سبک زندگی اسلامی که در قرآن آمده مسأله حدود الهی بسیار پر رنگ است، حدود الله باید درک، دانسته و سپس حفظ شوند. نقش عملیاتی شبکه های ماهواره ای این است که حدود الهی را بر نتافته و اعتقاد به آن را در جامعه امروز امری فناتیک و عقب مانده جلوه دهند و در آخر نیز در صورت شکستن حریم حدود یاد شده آن را کم اهمیت و بدون اشکال جلوه دهند نظیر به تصویر کشیدن ارتباط تنگاتنگ محرم و نامحرم.
عاطفه سمایی با معرفی نمودن «نقش تاکتیکی شبکه های ماهواره ای در قباحت زدایی» بعنوان سومین اثر این شبکه ها در زندگی افراد، ادامه داد: قبح یعنی بدانگاری. وقتی از نظر کسی قباحت امری از بین رفت عمل به آن یا عمل نکردن آن علی السویه می شود. افراد با دیدن برنامه های مخرب ماهواره ای دیگر نسبت به مسأله ی گناه حساسیت نداشته و آن را امری عادی قلمداد می کنند.
وی در نهایت «نقش تکنیکی شبکه های ماهواره ای در الگوسازی از سبک زندگی آمریکایی» را بعنوان تاثیر و نقش نهایی این شبکه ها دانست و گفت: پس از طی سه مرحله قبلی که فرد مسلمان ایرانی تمام داشته های اعتقادی اش نابود می شود به دنبال الگوی جایگزین می گردد پس بهترین زمان برای القای باورها، آداب، الگوها و … در سبک زندگی آمریکایی به عنوان سبک زندگی شاخص غربی است.
وی تاکید کرد: در اینجا ذکر این نکته الزامی است که روند بالا در صورتی مؤثر است که جامعه واکسیناسیون نشده باشد. عفاف واکسن هر بیماری روحی است و تا عفاف باشد روند بالا خنثی می شود بنابراین دشمنان به خوبی آگاهند که از بین بردن عفاف یک راه ساده بیشتر ندارد و آن هم آلوده ساختن لقمه های مردم به حرام است و برای این آلایش چه راهی بهتر از گسترش شبکه های بانکی آلوده به ربا
رئیس پژوهشکده عفاف در بخش دوم سخنان خود به ارائه راه حل هایی برای بهبود وضع موجود عفاف و حجاب در جامعه پرداخت و این راه حل ها را نیز به دو دسته «غیرمستقیم» و «مستقیم» تقسیم کرد و ادامه داد: در بخش راه حل های غیر مستقیم یکی از موضوعات مطروحه همین بحث اقتصاد است، چراکه در اقتصاد کشور هنوز انقلاب اسلامی رخ نداده است آیت الله جوادی آملی به عنوان یکی از نظریه پردازان مطرح، معتقد اند که حدود ۸۰ درصد کل اقتصاد کشور ما ربوی است.
وی ادامه داد: هر چقدر میزان نفوذ این بانکها در جامعه گسترش یابد عفاف و بقیه پارامترهای سبک زندگی دینی کمرنگ تر خواهد شد زیرا تنها منکری که در قرآن به عنوان جنگ با خدا ذکر شده رباست و قطعا بازنده جنگ با خدا ما هستیم. فقری که در میان مردم روز افزون است، رکودها و تورم های شدید، خشکسالی ها، زلزله، خشک شدن آب رودخانه ها، شیوع بی حیایی در میان مردم و …. همگی از آثار بازندگی ماست.
سمایی با تاکید براینکه اقدامات غیر مستقیم، زمینه را برای تعمیق عفاف آماده می کند ولی اقدامات مستقیم بیشتر به جنبه های فرهنگی نظارت دارند، به ارائه بخش دوم راه حل ها(مستقیم) پرداخت و گفت: از جمله این اقدامات می توان به بصیرت افزایی در خصوص عفاف و حجاب و عدم اختصاص به قشری خاص و عمومی جلوه دادن آن، پایین آوردن سن ازدواج و تسهیل آن برای جوانان، فرهنگسازی در خصوص آیات مربوط به حجاب و عفاف اشاره کرد.
وی افزود: آموزش همگانی در خصوص عفت شکم، گوش، چشم، کلام، عفت دامن و سایر موارد، الگوسازی مناسب، کمرنگ کردن فوتبال و الگوهای فوتبالی در میان جامعه، کمرنگ کردن و کنترل کردن بازیگران و خوانندگان به عنوان الگوهای عفاف و حجاب، برنامه ریزی و بودجه ریزی کلان در خصوص عفاف و حجاب، جامع نگری در قوانین مربوط به این مسئله در همه حوزه ها از دیگر موارد این عنوان هستند که می تواند در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.