حجت الاسلام هدایت نیا : سخت شدن فرایند تشکیل خانواده، یکی از مهم ترین آسیب های رسانه های نوظهور

حجت الاسلام هدایت نیا گفت: رسانه‌های نوظهور الگوهای نامناسبی از روابط ارائه می‌دهند که این باعث شده است آمار ازدواج کم شود و از سویی بر کیفیت روابط زناشویی تأثیر گذاشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس حجت الاسلام و المسلمین فرج الله هدایت نیا ،عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حاشیه دومین نشست سرمربیان حلقه های شجره طیبه صالحین خواهران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عوامل طلاق های امروز نسبت به دوران های قبل بنا به موقعیت های کشور و شهرها تغییر کرده است.

عدم مهارت در حفظ مودت یکی از  مهم ترین عوامل طلاق

وی افزود: چند آسیب مهم و برجسته، در میزان بالابردن آمار طلاق تأثیر داشته است، نخست بحث های مهارتی است، جوانانی که زندگی مشترک خود را شروع می کنند باید یک سری مهارت هایی را که موجب تقویت مودت بین زن و شوهر می شود تا بتوانند مودت را به عنوان ودیعه خدادادی حفظ کنند،  کسب کنند.

این کارشناس مسائل خانواده ادامه داد: اگر جوانان در زندگی مشترک فنون مهارت مودت را نداند سطح رضایتشان در روابط زناشویی بدخواهد شد و می بینیم که زوج اوایل ازدواج از نشاط و مودت خوبی برخوردار هستند اما به مرور زمان به دلیل همان فنون نیاموخته کم رنگ می شود.

ره آورد تلخ، الگوهای غلط غربی در روابط زن و مرد

حجت الاسلام و المسلمین هدایت نیا، الگو برداری از روابط زن و مرد، دختر و پسر که عموما از غرب شکل گرفته است را یکی دیگر از عوامل طلاق در جامعه دانست و گفت: این مسئله در آمار ازدواج و پیوند میان زن و شوهر تأثیر جدی گذاشته است.

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، با بیان اینکه الگوهای غربی روابط زن و مرد در آمار تزلزل بینان خانواده کشورهای صاحب این الگوها تأثیرات منفی داشته است، گفت: این الگوها منجر به روسپی گری، روابط صیغه ای، رابطه دوستانه و هم‌خانگی یا همان ازدواج سفید، شده است که البته در کشور ما روسپی گری کم است.

رابطه های دوستانه قبل از ازدواج انگیزه های ازدواج را کم می کند

این کار شناس مسائل خانواده ادامه داد: در رابطه ی دوستانه اگر انگیزه نیاز به ازدواج در یکی از طرفین از بین برود یا اگر منجر به ازدواج شود، سایه سنگین این رابطه بر رابطه زناشویی تأثیر می گذارد.

وی به مسئله هم‌خانگی یا همان ازدواج سفید اشاره کرد و گفت: در این رابطه دو فرد بدون اینکه عقد کنند و تعهدی را قبول کنند زیر یک سقف با هم زندگی می کنند، شاید این مسئله به این خاطر باشد که ازدواج سفید سختی های ازدواج های دائم را ندارد از این رو دسترسی به حرام آسان تر می شود.

رسانه ها گناه را تسهیل کرده اند!

حجت الاسلام و المسلمین هدایت نیا، در ادامه این مطلب تصریح کرد: متأسفانه امروز رسانه ها گناه را تسهیل کرده اند و الگوهای قبل از ازدواج و پس از آن را نیز آسان بیان می کند و تکنولوژی نیز این فرایند را برای افراد راحت کرده است؛ امروز فرایند تشکیل خانواده سخت شده است و رسانه های نوظهور الگوهای نامناسبی از روابط ارائه می دهندکه این باعث شده است آمار ازدواج کم شود و از سویی بر کیفیت روابط زناشویی تأثیر گذاشته است.

  استفاده نادرست از تکنولوژی باعث ایجاد مشکل در عفت جامعه شده است

وی تصریح کرد: استفاده ناآگاهانه و نادرست از تکنولوژی های روز و عدم آموختن مهارت ها باعث شده مشکلاتی در بحث عفت در جامعه به وجود آید که این مسئله آمار ازدواج را دچار تنزل کرده است تا جایی که بسیاری از زوجین تمایلی به فرزندآوری ندارند و به قول خودشان هنوز در برزخ به سر می برند.

در استفاده هوشمند از تکنولوژی‌های نوین  و مصون سازی کوتاهی کرده ایم

عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، افزود: متأسفانه امروز الگوهای نامناسب دیگری جای ازدواج را گرفته است و این الگوها باعث به وجود آمندن رابطه  عاشقانه و حتی غیرعاشقانه زن و مرد  شده است که صورت شرعی ندارد؛ رابطه های پیش از ازدواج تهدید جدی برای خانواده است که این مشکلات بخشی از ره آورد رسانه های نوظهور است.

حجت الاسلام و المسلمین هدایت نیا، خاطر نشان کرد: ما در خصوص استفاده هوشمند از تکنولوژی های نوین  و مصون سازی کوتاهی و منفعل عمل کرده ایم، امروز جوانان ایران اسلامی، توانایی های بسیار بالایی دارند و جای سوال است که چرا ما تا کنون نتوانسته ایم نرم افزار ارتباطی سالم تولید کنیم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.