حج آغاز انقلابی معنوی در وجود انسان است

یک استاد دانشگاه و کارشناس امور مذهبی گفت: حاجی باید پس از این سفر معنوی دقت نموده و شأنیت الهی خود را حفظ کند و در جهت آبرویی که نزد خداوند به دست آورده است، بکوشد.

حجت الاسلام صدیق، کارشناس امور مذهبی و استاد دانشگاه در خصوص حج و آمادگی فکری برای این سفر معنوی خاطر نشان کرد: حج آغاز انقلابی معنوی در وجود انسان است و می‌بایست این انقلاب را در وجود حاجی ایجاد شود چرا که منظور از حج بهانه‌ای برای بخشش انسان‌ها از جانب پروردگار متعال است .

وی ادامه داد: در طول مناسک حج خصوصا رمی جمرات خداوند تمامی رفتارهای غیر اخلاقی و غیر شرعی را می‌بخشد و بنده همانند طفل تازه متولد شده پاک می‌گردد.

این استاد دانشگاه گفت: حاجی باید پس از این سفر معنوی دقت نموده و شأنیت الهی خود را حفظ کند و در جهت آبرویی که نزد خداوند به دست آورده است، بکوشد.

این کارشناس مسائل مذهبی: هیچ کس حق ندارد خود را بی‌آبرو کند حتی اگر هیچ کس متوجه آن نشود خصوصا حاجی که دیگر بعد از حج جایگاه ویژه ای نزد خداوند یافته است .

وی در ادامه اظهار کرد: کسانی که شأنیت حج را نمی‌دانند به غیر از اینکه خسارت‌های  اجتماعی برای خود ایجاد می‌کنند نزد خداوند نیز می‌بایست پاسخگو باشند چرا که بعد از خطاهای متعددی که انجام داده اند تنها یک بار این فرصت را می‌یابند تا پاک گردنند، حتی اگر حج‌های متعددی را انجام داده باشند .

حجت الاسلام صدیق تصریح کرد: حاجی می‌بایست به این تحول اساسی که در فرصت حج ایجاد می‌شود توجه ویژه داشته باشند و از آن پاسداری کنند .

وی ادامه داد: در مناسک حج برای هر عمل غیر شرعی جریمه‌ای به عنوان دیه در نظر گرفته شده است و ظرافت‌های زیادی در آن وجود ارد که توجه به همه این نکات از جنبه‌های تربیتی زیادی برخوردار است .

حجت الاسلام صدیق گفت: حاجی در زمان قبل از اعزام زائران می‌بایست آمادگی فکری و روحی برای حج را داشته باشد و در طول سفر حج نیز با دقت نظر در اعمالی که انجام می‌دهد بر معنویت خود بیافزاید .

این کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان کرد: حاجی از زمانی که وارد عربستان می‌شود باید بداند که نماینده‌ای از طرف مردم بزرگ ایران است و هر گونه عمل غیر اخلاقی به پای تمام مردم ایران نوشته می شودو نام ایرانی برای آنان به یدک کشیده می‌شود  و  از این رو در کلیه رفتارها می‌بایست دقت نظر داشته باشد .

حجت الاسلام صدیق ادامه داد: پس از مراسم حج نیز حاجی باید بداند که به لطفی عظیم دست یافته و می‌بایست علی الدوام از آن مراقبت به عمل آورد تا همه مناسکی که به جا آورده است و فرصت عباداتی که داشته است به عنوان توشه این سفر معنوی تا آخر عمر به همراه او باشد .

وی در پایان در خصوص سوغات و هدیه دادن بعد از سفر تأکید کرد: درست است که این عمل سفارش شده است اما با شرایط فعلی عربستان و وهابیت و …حاجیان بهتر است سوغات خود را از داخل ایران تهیه کنند و در خصوص خریداری از آنجا هوشیارانه تر عمل نمایند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.