“توانمندسازی زنان” پروژه ای برای نفوذ در زنان ایرانی

با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی از هم‌اکنون می‌توان صدای پای «آژانس توسعه ملی آمریکا» را در برنامه‌ریزی و جریان‌سازی پشت پرده انتخابات آن هم در جامعه زنان به وضوح مشاهده کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» (United States Agency for International Development( (USAID سازمانی آمریکایی که رسالت خود را در وبسایت مرکزی‌اش«پیشبرد اهداف آمریکا و در عین حال ارتقای سطح زندگی مردم در کشورهای درحال‌توسعه» معرفی می کند اما در عمل  فعالیت‌های این سازمان  نه تنها در جهت ارتقای سطح زندگی مردم در کشورهای در حال توسعه نبوده است بلکه به وسیله‌ای برای نفوذ و جاسوسی هر چه بیشتر در این کشورها تبدیل شده است. به عبارت دقیق‌تر هدف اصلی  «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» حمایت از فعالیت‌های گروه‌های مخالف دولت‌های دموکراتیک و انتخابی توسط مردم در کشورهای مختلف است.

چرا «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» بر زنان تمرکز کرده است؟

جدیدترین افشاگری‌ها درباره این سازمان حکایت از آن دارند که این آژانس با ایجاد یک شبکه رسانه‌ای اجتماعی به سبک توییتر در کشورهای هدف، دولت این کشور را تضعیف کرده و این‌که دولت «اوباما» در قالب یک سری برنامه تحت پوشش از جمله برنامه‌های «توانمندسازی زنان»، بهداشت و برنامه‌های مدنی قصد دارد به تغییرات سیاسی در آن کشورها دامن بزند. تلاشی مذبوحانه که با تمرکز هر چه بیشتر بر قشر زنان کشور و آن هم در بحبوحه های حساسی همچون انتخابات بیشتر و پر رنگ تر می‌شود. البته این پروژه “توانمندسازی زنان” فقط شامل ایران نبوده بلکه کشورهای هدف دیگر را نیز شامل می‌شود.

اما این‌که چرا ایالات متحده امریکا و در راس آن «آژانس توسعه بین المللی آمریکا» در میان اقشار و گروه‌های مختلف اجتماعی بر قشر زنان تمرکز نموده پرسش مهم و قابل تاملی است پاسخگویی به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. سال گذشته اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در حاشیه آغاز برنامه مشترک دولت و «آژانس توسعه ملی آمریکا – USAID- در این کشور با موضوع «توانمندسازی زنان» گفت: «تجربه نشان داده است سرمایه‌گذاری بر دختران می‌تواند پنج نسل را تغییر بدهد اما سرمایه‌گذاری بر پسران تنها می‌تواند یک نسل را تغییر بدهد. در سیزده سال گذشته شاهد تغییرات زیادی بوده‌ایم، اما باید بگوییم که مشارکت زنان کافی نبوده است.»

«آژانس توسعه بین المللی آمریکا» در سال گذشته بزرگترین طرح حمایتی آمریکا از زنان افغانستان را به اجرا در آورده است. این آژانس با اجرای این طرح ۷۵ هزار زن ۱۸ تا ۳۰ ساله را بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، و حقوقی آموزش می‌دهد. باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در پیامی که برای مراسم افتتاحیه این برنامه در کابل فرستاد، گفت که آینده‌ی افغانستان بستگی به رشد توانایی‌های زنان در این کشور دارد.»

اوباما در این پیام ویدئویی خود که در این مراسم پخش شد، گفت:«این پیشرفت آزمونی برای تقویت خوش‌بینی افغان‌ها به ویژه زنان در این کشور است. مردم آمریکا، نظامیان و غیرنظامیان ما، در افغانستان به همکاری با شما افتخار می‌کنند. این فقط یک آغاز است. هنوز صدها هزار زن در افغانستان آماده یادگیری و کار و آماده کمک به ساختن آینده کشور خود هستند.»

رئیس جمهوری آمریکا تاکید کرد:«همانطوری که ایالات متحده، متعهد به ادامه همکاری با افغانستان است، ما متعهدیم که به زنان در افغانستان کمک کنیم تا به سوی آینده‌ای که برای خود برگزیده‌اند، گام بردارند.»

جامعه زنان ایرانی هدف «آژانس توسعه بین المللی آمریکا»  

بعد از تعطیلی سفارت آمریکا در ایران در تاریخ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ این کشور دست از تلاش برای دخالت در ایران برنداشت و به عناوین مختلف سعی کرد پروژه نفوذ خود در کشور ما را تحقق ببخشد

پروژه نفوذ امریکا در ایران از مجمو‌عه‌ای از مدارس تحت مدیریت واحد بنیادی وابسته به «آژانس توسعه ملی آمریکا» در تهران و برخی شهرستان‌ها کلید خورد. بنیادی که در سایه غفلت مسئولان و متولیان امر آزادانه فعالیت خود را تا هم‌اکنون ادامه می‌دهد. مدارسی چون مدرسه” کارآفرینی خورشید”، مدرسه “کارآفرینی اجتماعی پرتو” و مدرسه “افروز “ویژه معلمان، با انگیزه شبکه‌سازی و مهندسی اجتماعی جوامع زنان از سال ۱۳۸۸ با به کارگیری مجموعه‌ای از نیروهای بومی با مدیریت رسمی آمریکایی در ایران آغاز به کار کرده است.این مدارس با فعالیت زیاد و در خور توجه در ایران توانسته است طرفداران زیادی هم جلب نماید.

با توجه به نزدیک شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی از هم‌اکنون می‌توان صدای پای «آژانس توسعه ملی آمریکا» را در برنامه‌ریزی و جریان‌سازی پشت پرده انتخابات آن هم در جامعه زنان به وضوح مشاهده کرد.

جذب رای زنان و به کل زنانه شدن انتخابات در کشورهای هدف در پروژه نفوذ، سال‌هاست به عنوان عامل محرک جلب نظر موافق مدیران غربگرای جوامع مختلف برای تن دادن به اجرای داوطلبانه پروسه «توانمندسازی زنان» توسط آژانس‌های امنیتی به کار می‌رود. به این شکل که تیم‌های فکری وابسته به دستگاه‌های امنیتی غربی، ذیل ارتباط‌گیری با سیاستمداران مشتاق دوپینگ اطلاعاتی برای باقی ماندن در عرصه قدرت، دوام آنها را به شرط اجرای پروسه به اصطلاح «توانمندسازی زنان» تضمین می‌کنند و به این ترتیب «نظر مثبت» دست کم یک طیف را برای شبکه‌سازی اجتماعی جدی جلب می‌کنند.

در ایران نیز این پرژه با نهایت تاسف در زیر خواب غفلت مسئولان امر و در وضعیت تمام و کمال در حال اجراست. شاید باور نکنید اما آژانس توسعه ملی آمریکا، آژانس توسعه انگلیس و وزارت خارجه آلمان و چند کشور دیگر در کنار نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل همچون یونسکو و یونیسف هم اکنون به صورت رسمی مدیریت اجرای طرح غربی «توانمندسازی زنان» در کشورمان را در دست دارند. USAID با واسطه بنیاد اوراسیا، دست کم سه مدرسه زنانه و صدها سازمان مردم نهاد را از سال ۸۸ در ایران اداره می‌کند. انگلیس و اتحادیه اروپا نیز با راه‌اندازی شبکه «توانا» با استفاده از عضوگیری اینترنتی و ماهواره‌ای، آموزش‌های ویژه به زبان فارسی با مدیریت همان اساتیدی که پیش از این برای کمک انتخاباتی به تیم «ه.ر» در یکی از مراکز استراتژیک نظام حاضر شده بودند، اجرایی کرده‌اند.

بر اساس آمارهای رسمی بیش از ۹۵۰ سازمان مردم نهاد، کاملا مستقل از نظام، برنامه «توانمندسازی زنان» سازمان ملل را در ایران پیش می‌برند و به گفته مسئولان ۴۵۰ سازمان دیگر نیز در صف دریافت مجوز با همین عنوان قرار دارند!  این در حالی است که هنوز آیین نامه اصلاح وضعیت قانونی ثبت سمن‌های ایرانی میان مجلس و دولت و وزارت کشور سرگردان است و مدیران دولتی حتی از محل تامین بودجه این شبکه گسترده اطلاع ندارند! با این حال در حوزه زنان، معلمان، کارگران، اقتصاد، محیط زیست، جمعیت، بهداشت، آموزش و پرورش و مهدهای کودک ردپای فعالیت‌های اجتماعی گسترده آنها دیده می‌شود بی‌آن که تحقیقی از برآیند و تاثیر این حرکت‌های وسیع موجود باشد.

حمایت حقیقی از زنان ایرانی

رمزگشایی از پرونده مذکور به این معنا نیست که «حقوق زنان» در جامعه ایرانی کاملا منطبق بر اصول اسلامی است و بر همان مبنای الهی نیز در حال اجراست. هیچ عالم و عاقلی نیست که مسیر «توانمندسازی حقیقی زنان» با هدف شکوفا شدن استعدادهای نیمی از اعضای جامعه اسلامی را منفی ارزیابی کند. اما مشکل زمانی بروز می‌کند که پروسه مذکور را در جامعه اسلامی، بر اساس «اصول لیبرالیسم» تعریف و اجرا نماییم! در چنین برنامه هرمی، یا نظام اسلامی ناچار به شکست از درون خواهد شد و یا حاکمیت به منظور حفظ خود در مسیر حذف آموزه‌های اسلامی حقیقی قدم خواهد گذاشت و فرضا رای به اجرای اسلام آمریکایی یا اسلام لندنی رحمانی خواهد داد!

 پس مهم است که در مسیر حرکت بالنده جامعه به سمت افق «عدالت جنسیتی» در جامعه اسلامی، راه را از بیراهه تشخیص دهیم و گرفتار اغلاط چند دهه پیش غربی تحت عنوان فمنیسم نوسازی شده با اسمی جدید نشویم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.