تفسیر عملی دولت یازدهم از اقتصاد مقاومتی
با مصوبه دولت راه ورود برندهای لوکس غربی به تهران باز شد / ایندپیندنت: ایرانیان در پسابرجام ۶ میلیارد پوند در املاک انگلیس سرمایه گذاری می کنند / تدبیر روحانی برای شکستن رکود اروپا
گروه اقتصادی – رجانیوز: به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مورگان استنلی یکی از بزرگ ترین موسسات مالی جهان و امریکا گفته است گشوده شدن بازار ایران یکی از بزرگ ترین تحولات برای اقتصاد جهان بعد از افتادن دیوار برلین است .
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، بر اساس برنامه امروز پیک بامدادی رادیو، نیویورک تایمز با رناتو سمراری مدیر شرکت ایتالیایی صاحب نشان (برند) مشهور کالاهای لوکس “کاوارلی” مصاحبه کرده است؛ شرکتی که توانست است نخستین شعبه خود را در زعفرانیه تهران افتتاح کند وی می گوید:
ما از مدتی قبل، علاقه مند به حضور در ایران بودیم اما وقتی تحریم ها برداشته شد ما فرآیند حضورمان در ایران را شدت بخشیدیم.
بعد از افتتاح این شرکت صاحب نشان (برند) کالاهای لوکس در تهران، خبرنگار شبکه ان پی ار امریکا گزارش داد که حاصل همه رفت و امدهای مکرر هیئت های اقتصادی تنها، گشایش دفتر این نشان (برند) کالای لوکس در تهران است.
به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، مدیر شرکت کالاهای لوکس “کاوارلی” می گوید:
ما می دانیم که رقیبان دیگر عرضه کننده کالاهای لوکس هم پشت سر ما در حال ورود به ایران هستند؛ البته این را هم می دانیم که ما در گرفتن ذهنیت مصرف کنندگان کالاهای لوکس ایرانی، سرعت عمل به خرج داده ایم.
روزنامه امریکایی از باز شدن فروشگاه های شرکت زنجیره ای لوازم ارایشی فرانسوی Sephora امسال هم خبر داده و نوشته مشکل ایران کمبود پرسنل اموزش دیده در فروشگاه های این کالاهای لوکس و همچنین ساختمان های متناسب برای عرضه این اقلام است که قرار است تا دو سه سال دیگر این مشکل هم رفع شود.
Claudia D’Arpizio از فعالان مطرح صنعت مد و کالاهای لوکس می گوید:
“برندهای Zegna یا Brioni ” هم در صف عرضه کالاهای لوکس و ارایشی خود در ایران هستند.
Madeleine Moda شرکت دیگر مد و لباس است که این شرکت هم بزودی تجارت خود را در ایران آغاز می کند.
نیویورک تایمز ابراز امیدواری می کند که به مدد اشنایی مردم با شرکت های لوکس و آرایشی تمایل آنها برای خرید این کالاها بیشتر شود .
در حالی که شرکت های کالاهای لوکس و مد برای گشایش دفتر در ایران بر یکدیگر سبقت می گیرند مصوبه اخیر دولت برای شرکت های دیگری که در ایران شعبه و نمایندگی ندارند هم چراغ سبز را روشن کرده است .
بر اساس این مصوبه که معاون رییس جمهور ان را ابلاغ کرده با افزایش تعرفه ورودی ، ممنوعیت ورود این کالاهای لوکس و غیر ضروری برداشته شده است؛ موضوعی که جدا از بحث اقتصادی پیامدهای فرهنگی ان قابل اغماض نخواهد بود.
دکتر آلبرت بغوزیان، اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این زمینه می گوید:
افراد مورد اثر وقتی بی آیند این کانال های لوکس را استفاده بکنند؛ وقتی ماشینی با قیمت چند صد میلیونی در خیابان بچرخد، آن موقع است که می گویند پورشه هست دو میلیارد تومان، پراید که ۲۰ میلیون تومان هست چیزی نیست؛ بشود ۲۵ میلیون تومان
افرادی هم که این اختلافات درآمدی و ریخت پاش ها و تضاد فرهنگی را می بینند موجب نارضایتی خواهد شد. ممکنه شما تعرفه را بالا ببرید بجای اینکه ممنوع کنید. شما تعرفه را بکنید ۳ برابر. ۳۰۰ درصد، ۴۰۰ درصد. فردی که این کالا را وارد می کند، آن را به ۳ برابر قیمت می فروشد. حالا اگر راهی وجود داشته باشد و در اینجا بتواند آن را تبدیل به یک انحصار بکند، از آن سود سرشاری خواهد برد.
همزمان با انتشار این مقاله روزنامه امریکایی نیویورک تایمز درباره صف شرکت های مد و لوکس برای ورود به ایران، یک روزنامه انگلیسی هم وجه دیگری از باز شدن مرزهای اقتصادی را بررسی کرده است.
روزنامه ایندپیندنت نتایج تحقیقی را منتشر کرده که نشان می دهد با برداشتن تحریم ها بازار املاک لندن تحرک قابل ملاحظه ای را تجربه خواهد کرد، به طوری که ایرانیان تقریبا شش میلیارد پوند در املاک لندن سرمایه گذاری خواهند کرد .
بر اساس این تحقیق که موسسه روک استون انجام داده پیش بینی شده است:
ایرانیان درلندن، دوشادوش قطری ها، کویتی ها و سعودی ها بازار لندن را از خمودی درآورند.
دیدگاه خود را ثبت کنید