نوزدهمین نشست مجمع زنان فرهیخته انقلاب اسلامی

میزگرد تجرد قطعی دختران و راههای برون رفت از آن/ بانکی‌پور: یک به یک شدن نسبت ازدواج و طلاق بحران است/نیلچی زاده: مستقل بودن زنان امروز تکبر اجتماعی همراه با تحقیر اجتماعی را به دنبال دارد

تحسین های اجتماعی، فرهنگی برای تأخیر سن ازدواج، تحقیر تقلیل سن ازدواج، نفوذ فرهنگ غربی، معرفی رفتارهای ضد اخلاقی، آموزش و ترویج روابط نامشروع بین دختر و پسر از علت های دیگر تجرد دختران است. ایشان در ادامه به مهاجرت دختران از محیط های کوچک به محیط های بزرگ به جهت تحصیل و یافتن شغل اشاره کرده و گفتند استقلال و موفقیت دختران یک امتیاز قلمداد می شود
گروه اجتماعی- رجانیوز:  نوزدهمین نشست مجمع با موضوع تجرد قطعی دختران و راههای برون رفت از آن با حضور آقایان دکتر بانکی پور(عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان)، دکتر کرمی(عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی) و خانم دکتر نیلچی زاده(استاد حوزه و دانشگاه) برگزار شد.
بحث جلسه با تحلیل و بررسی وضعیت موجود آغاز شد ، با تبیین علت های به وجود آمدن این مسئله ادامه پیدا کرد و در آخر با اشاره مختصری به چند راهکار پیشنهادی جلسه پایان پذیرفت. بحث در مورد راهکارها به جلسه بعدی موکول شد.
به گزارش رجانیوز، آقای بانکی پور دلیل بالا رفتن آمار خانم های مجرد بالای ۳۰ سال را از لحاظ جمعیت شناختی مورد بررسی قرار دادند و گفتند اگر به جمعیت سال ۵۵ تا ۶۰ نگاه کنیم دختران آماده به ازدواج این دهه تعدادشان به مراتب بیشتر از پسران است، تمایل دختران به ازدواج با پسران بزرگتر از خود، تمایل پسران به ازدواج با دختران کوچک تر، نابرابری تعداد پسران و دختران باعث کاهش ازدواج نسل دهه شصت و به وجود آمدن بحران شده است.
در دو دهه اخیر تعادل جمعیتی برگشته و تعداد دختران زیر ۲۵ سال با پسرانی که ۵سال بزرگ تر هستند برابر است؛ پس در حال حاضر نگرانی مربوط به نسل دهه شصت، فراهم کردن امکان ازدواج و حل مسائل اقتصادی، عاطفی، زیستی این افراد است. وی در ادامه گفت: عدم امکان ازدواج فقط دلیل ازدواج نکردن دختران نیست، غلبه رویکرد تحصیلی هم چنین خو کردن به تنها زیستی، زندگی با پدر یا مادر تصمیم برخی دختران برای ازدواج نکردن است. ایشان به غیر نرمال بودن منحنی فاصله سنی ازدواج اشاره کردند و گفتند بیشترین طلاق ها برای همسال هاست و بهترین شاخص برای مقایسه سن و ازدواج مقایسه نسبت ازدواج با طلاق است آمارها در سال های اخیر بالا رفتن طلاق ها را نشان می دهد به طوری که می توان پیش بینی کرد به زودی هر ازدواج منجر به طلاق شود یعنی یک به یک شدن نسبت و این مسئله بحران است. دکتر بانکی پور یکی از راهکارها را پایین آوردن سن ازدواج دانسته و گفتند در آمار سال ۹۴ علی رغم کم بودن ورود به ازدواج سن ازدواج پایین آمده است.
سخنران دیگر جلسه، آقای کرمی در تحلیل وضعیت موجود گفتند؛ تجرد قطعی یک مفهوم آماری است. حدس ما نشان می دهد به دلیل افزایش طول عمر، مفهوم جوان، بالا بردن سن میانسالی و پیری سن تجرد قطعی افزایش پیدا می کند. فعلا ما در شرایطی هستیم که مشکلی به لحاظ جمعیتی نداریم ولی برای دهه ۱۴۰۰ تا ۱۴۱۰ انفجار جمعیتی(baby bomb) پیش بینی می شود. همان طور که در دهه ۱۳۴۰ این انفجار جمعیتی را داشتیم. الان متولدین دهه ۶۰ به مرحله تولید مثل آمدند و فرزندان این افراد قرار است ۲۰ سال دیگر ازدواج کنند که باز دوره مضیقه ازدواج است. ایشان اذعان داشتند فضایی که الان به دلیل بحث جنگ تحمیلی، مهاجرت پسران، عدم تمایل به ازدواج، بالا رفتن آمار طلاق و عدم امکان ازدواج دوم به وجود آمده با شیب ملایم تری در دوره های دیگر تکرار خواهد شد. هرم سن جمعیت در ایران بر خلاف شکل منطقی آن که باید از قاعده به بالا شیب ملایم داشته باشد به دلیل انفجار جمعیت کم و زیاد می شود و بایستی این انفجار جمعیت در ۶۰،۵۰ سال با مدیریت کنترل شود. آقای کرمی در ادامه بحث تکثر فرهنگی جامعه را پیش کشیدند و گفتند قبل از راهکار دادن بایستی این تکثر فرهنگی و مسائل اجتماعی فهمیده شود تا بتوان راه حل پیدا کرد.
خانم دکتر نیلچی زاده علت های تجرد دختران را این گونه برشمردند: تغییرات فرهنگی کشور در نوع نگاه و سبک زندگی تغییرات اساسی ایجاد کرده است. تنها زیستی (single life) امروزه یک افتخار و ارزش است و این دستاورد فرهنگ غرب است. تحسین های اجتماعی، فرهنگی برای تأخیر سن ازدواج، تحقیر تقلیل سن ازدواج، نفوذ فرهنگ غربی، معرفی رفتارهای ضد اخلاقی، آموزش و ترویج روابط نامشروع بین دختر و پسر از علت های دیگر تجرد دختران است. ایشان در ادامه به مهاجرت دختران از محیط های کوچک به محیط های بزرگ به جهت تحصیل و یافتن شغل اشاره کرده و گفتند استقلال و موفقیت دختران یک امتیاز قلمداد می شود در حالی که رشد فزاینده دختران در دانشگاه ها و در پی آن تجرد دختران تبدیل شدن موفقیت به بحران است و این مستقل بودن زنان امروز تکبر اجتماعی همراه با تحقیر اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.
استاد نیلچی زاده عامل فرهنگی را مهم ترین عامل وضعیت موجود دانستند و تغییر فضای فرهنگی را ضرورتی اجتناب ناپذیر عنوان کردند. وی در بررسی راهکارها توجه به بحث پایش و پویش را لازم دانسته و گفتند پایش مثل دیده بان تیزی است که کوچک ترین تغییر را بررسی و پویش فرهنگ های مثبت را تقویت می کند. پس باید در بعد روان شناسی رفتارسازی اساسی صورت گیرد. سخنران مذکور کم رنگ شدن احکام دین، کم رنگ شدن نقش خانواده در همسر گزینی را موانع مهمی برشمردند و توجه به تمام عوامل ازدواج، معرفی امن و سالم، نظارت و بازرسی الگوها و رفتارهای مجموعه های فرهنگی که در حوزه همسر یابی فعالیت دارند را امور مهمی تلقی کردند. هم چنین ایشان ارزیابی سه شناسنامه عقلی، نشاط و تقویمی برای تخمین فاصله سنی ازدواج دختر و پسر، تنظیم الگوی صحیح و کارشناسی شده  برای ازدواج فاصله سنی معکوس را لازم دانستند.
در پایان، بررسی راهکارها و راه حل های مناسب به جلسه آینده واگذار شد. شایان ذکر است از نویسندگان، متخصصان حوزه علوم اجتماعی، صاحب نظران، هنرمندان و… برای حضور در جلسه آینده (۱۸ آذر) دعوت به عمل می آید.
آدرس: خیابان شریعتی بعد از خیابان دکتر بهشتی نرسیده به پل سید خندان فرهنگسرای اندیشه تالار اجتماعات
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.