Farshbaf-950430-A1 (22)_578f6b3e8c26d

گزارشی از همایش سراسری عفاف, عزت, عشق

حجاب اجباری یا اختیاری؛ راهکار شما برای ترویج حجاب چیست!؟ / همایشی با سخنرانی حجت الاسلام رئیسی،سردار جعفری، رحیم پور، جلیلی و …

«ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است؛ ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است»؛ این بیت شعر یکی از قدیمی ترین آموخته های دختران ایران زمین است، دخترانی که امروز «حجاب» یکی از دغدغه های بزرگ آنان است و برای حفظش هزینه ها می پردازند. دخترانی که همراه پسران و مردان عفیف کشور دست به دست هم داده اند تا در برابر هجمه های بی امان دشمن به مساله حجاب جبهه ای بسازند

مریم نجیمی -رجانیوز: «ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است؛ ارزنده ترین زینت زن حفظ حجاب است»؛ این بیت شعر یکی از قدیمی ترین آموخته های دختران ایران زمین است، دخترانی که امروز «حجاب» یکی از دغدغه های بزرگ آنان است و برای حفظش هزینه ها می پردازند. دخترانی که همراه پسران و مردان عفیف کشور دست به دست هم داده اند تا در برابر  هجمه های بی امان دشمن به مساله حجاب جبهه ای بسازند و در سومین سال تشکیل این جبهه مردمی از نرم افزاری رونمایی کنند که ثمره دو سال و نیم تلاش شبانه روزی دغدغه مندان عفاف و حجاب کشور است؛ نرم افزاری که ۱۷ هزار محصول فرهنگی را شناسایی کرده و به مخاطبان خود معرفی می کند و نامش بر همایشی که این روزها در مشهد برگزار شد می درخشید؛ همایش «ع».

به گزارش رجانیوز روزهای پایانی تیرماه و در گرمای شدید هوا در مشهد ستاد خبری همایش را بر عهده گرفتیم تا با اطلاع رسانی سریع و دقیق، جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور را در بخشی از مسیر آرمان انقلابی اش همراهی کنیم.

اولین خبر از نشست خبری اجلاس سراسری «ع» مخابره شد؛ نشستی که با حضور فعال نمایندگان ۱۵ رسانه مشهد برگزار شد و دبیرکل جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور در آن خبر رونمایی از رصد نمای «ع» و بیانات مقام معظم رهبری در تایید فعالیتهای این جبهه را اعلام کرد و بشارت داد در این همایش بیش از ۶۰۰ نفر از نمایندگان ۲۶۲ تشکل مردمی از سراسر کشور گرد هم می آیند تا در یک کارگاه آموزشی دو روزه وضع موجود حجاب را بررسی و درباره راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب هم اندیشی کنند.

اولین ساعات صبح روز همایش در محل برگزاری اجلاس در دانشگاه فرهنگیان که سابقا دانشگاه تربیت معلم شهید بهشتی نامیده می شد حضور یافتیم. فضای سبز دانشگاه فرهنگیان فضای اردوهای گلمکان را در خاطرات نوجوانی ام زنده می کند. آوای خوش پرندگان و شمیم لطیف صبح گاهان انرژی مضاعفی برای شروع کاری مقدس به انسان تزریق می کند.

جاده نسبتا طولانی را می گذرانیم. از مقابل تالار ابن هیثم که محل برگزاری افتتاحیه است و چند غرفه موقت که محصولات فرهنگی ارائه می کنند، عبور می کنیم. قرار است محل استقرار ستاد خبری همایش در ساختمان زیرین مسجد شهید تدین دانشگاه، جنب محل پذیرش و ثبت نام مدعوین باشد. از ۵ پلکان ورودی پایین می رویم؛ با اعضای ستاد اجرایی همایش که از همکاران جبهه فرهنگی حجاب و عفاف کشور اصفهان هستند سلام و علیک می کنیم و مستقر می شویم. همچنین با خانم زارعی مسئول رسانه ای ستاد هماهنگ می شویم تا چهره های شاخص حاضر در همایش را به ما معرفی کند. چند دقیقه بعد برای پوشش مراسم افتتاحیه به تالار ابن هیثم می رویم و مراسم با قرائت آیاتی از کلام الله مجید، سرود جمهوری اسلامی و سلام خاصه به حضرت رضا(ع) رسما آغاز می شود. رسم نیکویی که در آغاز همه برنامه ها جان تازه ای به حاضران می دهد و جلای روحشان می شود.

همانطور که پیشتر نیز اعلام شده بود میهمانان برجسته ای در این همایش سخن خواهند گفت. سخنران مراسم افتتاحیه تولیت آستان قدس رضوی است که با خیر مقدم به مدعوین برای حضور در حریم امن رضوی درباره تعریف قرآن از انسان سخن می گوید و حجاب و عفاف را بازگشت به نگاه قرآن به انسان توصیف و تصریح می کند: انسان حق ندارد حیثیت خود را به تاراج بگذارد چرا که امانتی است از جانب خدا و باید در حفظ آن بکوشد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی میان حجاب و عفاف تفاوت قائل شده و عفت را حاجب نوری می‌داند که انسان را از لغزیدن در برابر گناه باز می دارد و تاکید می کند: چادر نمادی است از جنگ اراده ها و انسانیت و اسلامیت و عفاف در جامعه.

در بخش دیگری از افتتاحیه همایش سید صولت مرتضوی، شهردار مشهد به عنوان یکی از حامیان جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور پشت تریبون قرار می‌گیرد و با تاکید بر اینکه گفتمان غالب در جامعه امروز گفتمان عفت و عزت اسلامی است، جبهه فرهنگی را نخستین جبهه سازندگی در کشور می داند که باید توجه بیشتری به آن معطوف شود تا زمینه ظهور حضرت حجت فراهم شود.

همچنین حجت الاسلام و المسلمین سید محسن دعایی، دبیرکل جبهه فرهنگی عفاف و حجاب کشور در سخنانش در این مراسم از برگزاری دوره «ترنم حیات» ویژه تربیت دو هزار کارشناس مربی مهارت محور از شهریور ماه امسال خبر می دهد و با تبیین اهداف جبهه و چشم انداز مد نظر آن، بیانات مقام معظم رهبری در تایید و حمایت از جبهه را قرائت می کند؛ بیاناتی که موکدا به استفاده از ابزار هنر در تبیین مساله حجاب و عفاف اشاره کرده و رعایت حجاب را به واسطه آنکه امری شرعی است الزامی و وظیفه حکومت را در قبال این الزام تشریح می کند؛ هرچند رسانه های مغرض از این بیانات آنگونه که خود می خواستند بهره برداری کردند و با کنار هم قرار دادن نادرست مساله حجاب و مثال مقام معظم رهبری نیات شوم خود را آشکار کردند.

عقربه های ساعت به ظهر نزدیک می شوند که امیر حسین بانکی پور، دبیر علمی همایش سراسری «ع» برای تشریح و تبیین نرم افزار رصدنمای «ع» در جایگاه حاضر می شود و با بیان اینکه رصد نما واژه ای ابداعی برای این حرکت نوین فرهنگی است، به تبیین اصول رصد نما، اهداف و مخاطبین آن می پردازد و می گوید: محصول، گونه شناسی، مخاطب شناسی و تولید آثار فاخر چهار اصل رعایت شده در رصدنماست و فرهیختگان، مروجان حجاب، عموم مردم و مسئولان مخاطبان این نرم افزار هستند که با هدف معرفی آثار فاخر فرهنگی در حوزه حجاب و عفاف و معرفی تجهیزات برای فعالان فرهنگی در راه مبارزه با دشمن فعالیت می کند.

در پایان بخش صبح گاهی مراسم افتتاحیه میهمانان به کارگاههای ۱۲ گانه همایش در موضوعات متنوعی همچون فضای مجازی، داستان، شعر، فیلم، عکس، گرافیک، مطبوعات، پژوهش، پوشش اسلامی، کتاب، محصولات فرهنگی و آموزش و تبلیغ می روند تا از فاز نظری همایش به فاز عملی آن ورود کنند.

خبرنگاران فعال ستاد هم که توانسته اند چهره های شاخصی را در همایش شناسایی کرده و گفتگوهای غنی و پرمحتوایی تهیه کنند در ستاد همچنان به فعالیت مشغولند. گفتگوهایی که وجه مشترک غالب آنها نبود امکانات و بودجه برای تولید محصولات فرهنگی فاخر است و از بی تفاوتی مسوولان فرهنگی جامعه نسبت به امر حجاب و عفاف پرده بر می دارد.

پس از اقامه نماز و صرف ناهار که به سرعت انجام می شود ساعت کم کم به آغاز بخش عصرگاهی همایش و سخنرانی سردار عزیز جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک می شود؛ میهمانان فرهنگی جبهه در گروه های چند نفره به تالار ابن هیثم باز می گردند و مراسم اندک اندک آغاز می شود. از همهمه و هیاهوی عکاس ها متوجه ورود سردار جعفری به سالن می شوم و با اینکه در انتهای سالن در قسمت خبرنگاران نشسته ام برای دیدنش نیم خیز می شوم. سردار با دعوت جناب دعایی پشت تریبون قرار می گیرد و سخنش را با یادی از حاج حسین یکتا و روایت گری های دلبرانه اش آغاز می کند و می گوید: در حوزه حجاب و عفاف و جنگ فرهنگی نیز باید روایتگری کرد.

وی ایستادگی و مقاومت امت و امام امت در جریان انقلاب و دفاع مقدس را رمز پیروزی و رسیدن به جایگاه کنونی نظام می داند و تاکید می کند: در عرصه جنگ فرهنگی نیز حضور فعال مردم موثر است و مردم باید با انجام عملیاتهای موثر در این حوزه اقدام کنند و با رعایت اخلاص، تلاش شبانه روزی و سخت کوشی با حضور مخالف درونی و بیرونی در این عرصه گام بردارند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عملیات کربلای ۵ و غیرممکن بودن رسیدن به نتیجه در این عملیات بر اساس محاسبات رسمی نظامی اشاره و تصریح می کند: عملیات کربلای ۵ با توجه به احتمال قوی شهادت همه رزمنده ها صرفا بر اساس اینکه تکلیفی بر ما بود با اخلاص تمام انجام شد و با پیروزی در این عملیات توانستیم انقلاب را ماندگار کنیم.

پس از سردار جعفری که واقعیتی ملموس از فضای دوران دفاع مقدس و فضای کنونی کشور را برایمان ترسیم می کند، سردار علیرضا افشار، قائم مقام قرارگاه جنگ نرم نیروهای مسلح کشور در جایگاه سخنران حاضر می شود و بر لزوم باور به وجود جنگ نرم در مردم و مسوولین تاکید و نتیجه این باور را استفاده درست از امکانات و برقراری وحدت در میان مردم و مسوولان در عرصه این جنگ عنوان می کند.

در این بخش از همایش باز هم نوبت به برگزاری کارگاه های تخصصی می رسد و میهمانان پس از صرف شربت و بستنی برای بحث و تبادل نظر و هم اندیشی تا اذان مغرب در کارگاهها گفتگو می کنند و اقامه نماز و صرف شام و استراحت در فضای سرسبز دانشگاه فرهنگیان یادگاری خوبی از یک روز تلاش خستگی ناپذیر برایمان به ارمغان می گذارد. البته خبرنگاران ستاد و بچه های باصفای جبهه عفاف و حجاب مشهد که انصافا زحمات قابل تقدیری کشیدند تا پاسی از شب بیدار بودند و از آرامش بعد از طوفان همایش لذت می بردند.

از حاشیه های برگزاری همایش که بگذریم در دومین روز از اجلاس با حضور حاج حسین یکتا در ستاد غافلگیر و مفتخر شدیم دقایق کوتاهی میزبانشان باشیم تا تلنگری بخورد بر بعد دیگری از وظایفمان که در حوزه عفاف و حجاب از آن غفلت کرده ایم و این بعد چیزی نبود جز «آموزش».

حاج حسین یکتا در سخنانش با تاکید بر اینکه برای رصد اوضاع دشمن باید روی دکل انقلاب رفت،‌ می گوید: اردوگاه دشمن به هم ریخته است و حضرت آقا و حتی دشمنان به شکست و نابودی اعتقاد کامل دارند و ما باید با استفاده از ۴ راهکاری که مقام معظم رهبری در این حوزه ارائه کرده است پیروز میدان باشیم.

وی نبرد عزم ها و اراده ها، قرار داشتن در پیچ مهم تاریخی و انتخاب میزان حرکت متناسب با آن، همچون رزمندگان جنگ بدر عمل کردن و در دست گرفتن ابتکار عمل را راهکارهای رهبری در این حوزه اعلام می کند و از فعالان عفاف و حجاب می خواهد متواضعانه به درگاه خداوند گریه انقطاع بکنند تا خداوند مسیر درست را نشان دهد.

در این بخش از همایش الهام زهرایی(چرخنده)، بازیگر سینما که اخیرا به عرصه دغدغه مندان حجاب پیوسته و هاشم تفکری بافقی، تهیه کننده برنامه تلویزیونی «از لاک جیغ تا خدا» مختصری برای مهمانان صحبت می کنند که البته برخی از صحبتها واکنشهایی هم در پی داشت.

حسن ختام سخنرانان همایش سراسری «ع» هم استاد حسن رحیم پور ازغدی است با بیاناتی از جنس دغدغه و گلایه و راهکار در حوزه عفاف و حجاب. دغدغه نسبت به فلج شدن عقل عملی و اینکه جبهه پاسخی است به خاموشی و خواب مسوولان در این حوزه؛ انتقاد از نگاه سطحی نهادهای دولتی و غیردولتی به برخی مسائل نظیر فرهنگ و حجاب؛ و راهکار تسهیل امر ازدواج و نهادینه شدن همسریابی به عنوان عامل پیشگیری از رواج بی حجابی در جامعه.

خورشید همایش کم‌کم به غروب نزدیک می شود و ما نیز همچون مدعوین برای حضور در تالار قدس حرم مطهر رضوی که اختتامیه همایش در آن برگزار می شود آماده می شویم. ترافیک در ستاد اجرایی همایش برای آماده سازی بسته های فرهنگی پایان همایش و انتقال تجهیزات نمایشگاه به حرم بالاست. ما نیز در میانه میدان به امر تنظیم و ارسال اخبار مشغولیم و گهگاه پاسخگوی افرادی می شویم که در آن شلوغی کسی را برای پاسخگویی پیدا نمی کنند.

ساعت ۱۶ عازم حرم مطهر می شویم تا در ابتدا بازدیدی از نمایشگاه جنبی همایش در محل دائمی نمایشگاه های آستان قدس رضوی داشته باشیم و پس از آن همایش را در سالن قدس بدرقه کنیم. نمایشگاه با بخشهای متعددی به ارائه محصولات فرهنگی تولیدکنندگان عضو جبهه عفاف و حجاب می پردازد؛ تولیدکنندگانی که ۱۱۰ نفر از آنها در مراسم اختتامیه با حضور سعید بیابانکی شاعر و حجت الاسلام نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم مشهد تقدیر می شوند.

همچنین در مراسم اختتامیه علی رغم اینکه قرار بود حجت الاسلام رضا غلامی، دبیر شورای فرهنگی بیت رهبری و آیت الله علم الهدی،‌ نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ایراد سخن کنند، دبیر علمی همایش و دبیر کل جبهه به جمع بندی این همایش دو روزه پرداختند و روسای کارگروه های ۱۲ گانه نیز گزارشی از کارگروه مربوطه ارائه کردند.

همایش با نوای ملکوتی اذان حرم به پایان خود نزدیک شد تا این پایان آغازی باشد بر شروعی دیگر.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>