واکنش کدخدایی به اظهارنظر اخیر علی لاریجانی

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارنظر علی لاریجانی درباره ایراد شورای نگهبان به لایحه برنامه‌ششم توضیحاتی را ارائه کرد.

عباسعلی کدخدایی در کانال تلگرامی خود درباره چرایی ایراد شورای‌نگهبان به لایحه برنامه ششم نوشت:

 ایراد به ایراد شورای نگهبان و یک انتظار مشروع!
هفته گذشته هنگام بررسی مجدد  لایحه برنامه ششم و رفع ایرادات  شورای نگهبان رئیس مجلس گفته بود: اینکه اساسنامه شورای اجتماعی به  شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برود، دستور آقا بوده است.  نمی‌دانم  شورای نگهبان چرا چنین می کند. با عنایت به طرح این موضوع در برخی از خبرگزاری‌ها لازم است مصوبه و ایراد این  شورا کمی بیشتر تبیین شود.

بند الف ماده ۹۵  لایحه برنامه ششم در مرحله اول این‌گونه تصویب شده بود:

الف- به‌منظور هماهنگی برنامه‌ها و نظارت بر عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرایی که در زمینـه آسیب‌های اجتماعی وظایفی بر عهده دارند شورای‌عالی اجتماعی کشور به ریاست رئیس‌جمهـور  و نائب‌رئیسی وزیر کشور تشکیل می‌گردد.  وظایف، اختیارات و ترکیب اعضاء شورا بـه پیشـنهاد  وزارت کشور حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قـانون بـه تصـویب  شـورای‌عالی انقلاب فرهنگی می رسد. نظارت بر حسن اجرا و پیگیری مصوبات شورای عـالی اجتمـاعی بر عهده سازمان امور اجتماعی خواهد بود.

و  شورای نگهبان بدین شرح آن را مغایر دانسته بود:

در ماده ۹۵، واگذاری تصویب وظایف، اختیارات و ترکیب اعضای شورای‌عالی اجتماعی به  شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی، مغایر اصل ۵۷ قانون اساسی شناخته شد. همچنین نظارت بر حسن اجرا و پیگیری مصوبات شورای‌عالی اجتماعی از سوی سازمان امور اجتماعی مبنیاً‌ بر ایراد مذکور اشکال دارد. سایر بندهای این ماده نیز مبنیاً بر ایراد مذکور واجد اشکال است.

در هنگام رسیدگی به لایحه، اعضای شورا با این اشکال مواجه شدند که در این بند  مجلس تکلیفی بر  شورای عالی انقلاب فرهنگی تحمیل کرده در حالی که چنین اختیاری برای  مجلس وجود ندارد.  شورای عالی انقلاب فرهنگی بنا به دستور حضرت امام(ره) تشکیل شده و از آنجا که این نهاد مستقل از سایر قوا می باشد قوای سه گانه نمی توانند بر اختیارات آن اضافه نموده و یا از وظایف آن بکاهند. به دلیل اینکه در این مصوبه تکلیف به تشکیل شورای اجتماعی تحمیل وظیفه ای جدید از سوی مجلس به  شورای عالی انقلاب فرهنگی محسوب می شود، مغایر اصل ۵۷ شناخته شده بود و به اصل تشکیل آن ایرادی وارد ندانسته بود. البته اعضای  شورای نگهبان از مراحل تشکیل این شورا در  شورای عالی انقلاب فرهنگی با خبر بودند، اما این سوال مطرح بود که اگر موضوع در دستور کار  شورای عالی انقلاب فرهنگی است، (که خود دلیلی است بر صحیح بودن نظر شورای نگهبان) در این صورت چه نیازی به ذکر آن در مصوبه  مجلس است.

تفوق  مجلس و مصوبه آن بر  شورای عالی انقلاب فرهنگی  در ذیل این بند نیز مورد تاکید قرار گرفته بود چون مقرر شده که مصوبات شورای اجتماعی جهت انطباق با قوانین باید وفق اصل ۱۳۸ برای  رئیس مجلس ارسال شود که خود خلاف این اصل و خلاف وظایف شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اکنون یکبار دیگر بر درستی ایراد  شورای نگهبان تاکید می شود و انتظار مشروع این است برخی خبرگزاری‌ها که با آب و تاب به این خبر پرداخته بودند، خبر خود را اصلاح نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>