220717_633

بعد از گذشت نزدیک به دو ماه از مرخصی آقازاده مفسد، پلیس آگاهی ناجا دست به کار شد/ لغو مرخصی مجرمین حرفه ای در ایام اسفند و نوروز

در شرایطی که نزدیک به دو ماه از مرخصی مهدی هاشمی می گذرد، در توافقی که میان قوه قضائیه و پلیس آگاهی ناجا منعقد شده است، مقرر شد که مرخصی مجرمین حرفه ای در اسفند و تا پایان تعطیلات ایام نوروز لغو گردد. با این وجود این طرح از مجرمین حرفه ای سخن می گوید. این در حالی است که مهدی هاشمی تاکنون تنها یک بار محکوم شده است ولی او حتی در زندان نیز از ارتکاب اعمال خلاف قانون دست بردارد نیست به نحوی که سال گذشته در بازرسی ای که از بند او به عمل آمده بود، تلفن همراه، سیم کارت و تعدادی سکه و نیم سکه کشف شده بود.

گروه سیاسی_رجانیوز: بعد از گذشت حدود به ۶۰ روز از مرخصی مهدی هاشمی از زندان اوین، حالا خبرهای خوبی به گوش می رسد. خبری که بر اساس آن می توان امیدوار بود که مهدی هاشمی، بعد از گذشت نزدیک به دوماه از مرخصی، بالاخره به اقامتگاه ده ساله‌اش بازگردد.

به گزارش رجانیوز ۱۹ دی ماه بود که مهدی هاشمی از زندان اوین خارج شد. یعنی درست ساعاتی بعد از فوت هاشمی رفسنجانی. اما حالا که دیگر اربعین رئیس فقید مجمع تشخیص مصلحت هم سپری شده است، عکس های یادگاری با پیکر مرحوم هاشمی از «آن گوشه‌ی آمبولانس» گرفته شده و احتمالا لباس های عزای خود را از تن بیرون آورده اند، با این وجود مهدی هاشمی همچنان بیرون از زندان اوین حضور دارد و خبری از بازگشتن او به زندان اوین -مکانی که قرار است به مدت ده سال میزبان این آقازاده مفسد باشد- در دست نیست.

این که مهدی هاشمی بالاخره چه زمانی قرار است به اوین بازگردد آن قدر مبهم شده است که حتی وکیل او هم در این باره اظهار بی اطلاعی کرده است. در همین راستا محمود علیزاده طباطبایی وکیل خاندان هاشمی چندی پیش اظهار داشته بود: «من هم از این موضوع اطلاع ندارم ولی اگر به آقای هاشمی ابلاغ شود حتما باز‌می‌گردند».

با این وجود محسنی اژه‌ای روز گذشته و در حاشیه مراسم بزرگداشت والده سردار نقدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مرخصی مهدی هاشمی چه زمانی به پایان می‌رسد اظهار داشت: «روز یکشنبه آخرین اخبار در این باره را اعلام خواهد کرد».آخرین اخباری که احتمالا بی ارتباط با توافق اخیر پلیس آگاهی ناجا و قوه قضائیه نباشد.

در همین راستا معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در آستانه عید نوروز خبری خوشحال کننده برای مردم داد. معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا گفت: «با توجه به توافقات انجام شده با قوه قضائیه به منظور ایجاد امنیت برای شهروندان در ایام اسفند و نوروز مرخصی مجرمین حرفه‌ای از اسفندماه تا پایان تعطیلات نوروزی لغو شد».

سرهنگ محمدرضا اکبری، معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا اظهار داشت: «طبق دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های ابلاغی به استان‌های سراسر کشور، یکی از برنامه‌های مهم ما در پایان سال در حوزه جعل و کلاهبرداری، کنترل مجرمان است. با توجه به اینکه ۸۵ درصد از مجرمان سابقه‌دار یا رها شده از زندان مرتکب جعل و کلاهبرداری شده‌اند، ادارات مبارزه با جعل و کلاهبرداری در سراسر کشور ضمن شناسایی و رصد مجرمان آن‌ها را به صورت محسوس و غیر محسوس تحت نظارت قرار می‌دهند».

توافقی میان پلیس آگاهی ناجا و قوه قضائیه که به نظر می رسد می تواند برای بازگشت مهدی هاشمی به زندان اثرات مثبتی با خود به دنبال داشته باشد. توافقی که از حضور مجرمین حرفه ای در ایام نوروز، یعنی روزهایی که مردم ایران، خود را برای آغاز سالی جدید آماده می کنند و باید ذهن جامعه از وجود مجرمین، اشرار و اراذل و اوباش آزاد باشد، ممانعت به عمل می آورد. مجرمینی که از هر فرصتی برای ارتکاب جرائم خود  صرف نظر نمی کنند و حتی حاضرند در ایام عید و شادی جامعه هم سوء استفاده نمایند و مرتکب جرائم علیه تمامیت جسمی، اقتصادی و امنیتی افراد و جامعه گردند. حضور این افراد در ندامتگاه ها و زندان ها می تواند از یک سو آسایش را به جامعه عرضه کند و از سوی دیگر زمینه ها را برای جامعه پذیری مجرمین را فراهم آورد.

اما در خصوص احتمال اجرای توافق اخیر قوه قضائیه و پلیس آگاهی در پرونده فرزند مرحوم هاشمی، باید دانست که اگرچه مهدی هاشمی اولین باری است که به خاطر ارتکاب جرائم محکوم شده است، ولی در شهریور سال گذشته و بعد از این که از حضور مهدی هاشمی در اوین چند ماهی نگذشته بود، در اولین بازرسی از بند مهدی هاشمی، از او «گوشی همراه و سیم کارت و تعدادی سکه و نیم سکه در حدود ۳۰ قطعه» کشف شده بود.

در آن مقطع سیدمحمود علیزاده طباطبایی در پاسخ به این سوال که مهدی هاشمی چرا این اشیاء ممنوعه را داخل زندان برده است گفت: «زمانی که مهدی هاشمی را به زندان تحویل دادیم مقداری پول و تعدادی سکه‌ گرمی همراهش بود که تمامی آنها صورت‌جلسه شد و زمانی که دلیل حمل آن را از مهدی جویا شدند گفت که می‌خواهم در اعیاد تحت عنوان عیدی به دیگران بدهم»!

آزاد بودن چنین شخصیتی که در زندان هم حاضر به اصلاح خود نیست و حتی در محیط بازپروری اجتماعی نیز به دنبال راه هایی برای ارتکاب اعمال خلاف قانون و مقررات می گردد،  قطعا می تواند خطرات جدیدی را برای امنیت روانی و آسایش اجتماعی به دنبال داشته باشد. به نظر می رسد که بازگشت مهدی هاشمی در آستانه عید نوروز می تواند هم برای جامعه و هم خود او مفید باشد. از طرفی حضور او در زندان می تواند علاقه او به عیدی دادن به دیگران را ارضا کند و شاید فضای زندان بر اصلاح او اثر گذار باشد و از سوی دیگر عدم وجود چنین شخصیتی در جامعه می تواند امنیت اجتماعی و اقتصادی را برای مردم تضمین نماید.

با این وجود اگرچه طبق گفته معاون جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا مرخصی مجرمین حرفه ای در اسفند و تا پایان تعطیلات نوروز لغو شده است، اما ده رو ز از اسفند ماه سپری شده است و مهدی هاشمی هنوز به زندان برنگشته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>