653

آقای ظریف! در روز روشن دروغ نگویید، دروغ هم می گویید دروغ به این بزرگی نگویید!

تیم مذاکره کننده نه تنها به هشدارهای رهبر معظم انقلاب عمل نکرده اند بلکه حتی بخاطر اعتماد به آمریکا متن برجام را به گونه‌ای نوشته‌اند که بیشتر منافع این کشور را تامین می‌کند. همین مسئله منجر به آن شده که ایران برای دومین بار در طی جلسات کمیسیون مشترک از حق خود برای شکایت از آمریکا چشم پوشی کند.
گروه سیاست‌خارجی-رجانیوز: ۲۳۶ رای موافق مجلس شورای اسلامی به ظریف و انتخاب مجدد وی به عنوان وزیر خارجه دولت دوازدهم حکایت از سنگینی هرچه بیشتر مسئولیت وزیر خارجه برای احقاق حقوق مردم دارد و اولین گام برای تحقق این امر اصلاح اشتباهات گذشته است.نگاهی به صحبت‌های این روزهای ظریف اما نشانه‌های خوبی به دنبال ندارد چرا که نشان می‌دهد وزیر خارجه هم‌چنان قصد دیدن اشتباهات و ایرادات گذشته خود را ندارد.
به گزارش رجانیوز محمد جواد ظریف در نطق خود در جلسه رای اعتماد- ۲۵ مرداد- در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برجام را سندی می‌خواند که برمبنای بی‌اعتمادی نوشته شده و می‌گوید: برجام که تمامی آن از آغاز تا واپسین روزهای مذاکرات و حتی پس از توافق بر اساس بی اعتمادی به آمریکا تدوین و اجرا شده است، زمینه‌های کافی برای پاسخگویی فراهم کرده و همانگونه که ریاست محترم جمهوری اعلام کردند در مدتی کوتاهی قابل بازگشت به شرایط پیشرفته‌تر است.
همچنین شب گذشته نیز وزیر خارجه در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو صدا و سیما حاضر شد و این سخن را مجدداً تکرار کرد و گفت: خود برجام سندی است که بر مبنای این واقعیت تدوین شده که هیچ کدام از طرف‌ها به یکدیگر اعتماد نداشته باشند مخصوصا ما به آمریکایی‌ها اعتماد نداشتیم و به همین خاطر سند برجام براساس بی اعتمادی نوشته شده است.
هر چند که نگارنده علاقه‌مند است این سخنان دکتر ظریف را بلااشکال بداند اما شواهد و قرائن خلاف این مسئله را نشان می‌دهند. در همین راستا اگر به ایام مذاکرات هسته‌ای بازگردیم مشاهده خواهیم که رهبر معظم انقلاب بارها و بارها با درک وجود نوعی خوش‌بینی و اعتماد به آمریکا در بین مذاکره کنندگان کشورمان، به آن‌ها هشدار می‌دهند تا به آمریکا اعتماد نکنند. موارد این هشدارها فراوان است اما برای نمونه فقط به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:
۱۲ آبان ۹۲ در دیدار با دانشجویان و دانش‌آموزان
توصیه من به مسئولین عرصه دیپلماسی و مذاکره این است که مراقب باشید، لبخند فریب گرانه دشمن، شما را دچار اشتباه و خطا نکند.
۱۷/۱۰/۹۳ دیدار با مردم قم
وقتی در مقابل دشمن دچار غفلت شدید و به او اعتماد کردید دشمن فرصت می کند مقاصد خود را در کشور پیگیری کند اما اگر قوی، آماده و دشمن شناس بودید استکبار، به ناچار از خصومت ورزی دست می کشد.
۲۰/۱/۹۴ دیدار با جمعی از مداحان
گفتیم به طرف مقابل اعتماد نکنید، به لبخند او فریب نخورید، به وعده‌ی نقد که میدهد ــ وعده‌ی نقد، نه عمل نقد ــ اعتماد نکنید، [چون] وقتی خرش از پل گذشت، برمیگردد و به ریش شما میخندد!
نکته جالب توجه این است که اشاره مکرر رهبر انقلاب به مسئله عدم اعتماد به آمریکا در حالی بوده است که برخی در کشور حاضر به پذیرش این مسئله نبودند چنان‌که مقام معظم رهبری با اشاره به همین  مسئله در دیدار با اقشار مختلف مردم در مرداد ماه سال گذشته می‌گوید: البته چندین سال است موضوع بی اعتمادی به امریکایی ها را تکرار می کنیم اما برخی، سختشان بود این واقعیت را قبول کنند.
اما متاسفانه تیم مذاکره کننده کشورمان به این هشدارها توجه لازم را نداشتند و همین مسئله منجر به انعقاد توافقی شد که امروز با وجود نقض عهد پیاپی آمریکا، وزارت خارجه قادر به اقدام متقابل متوازن نمی‌باشد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار  خرداد ماه امسال با سران نظام نیز به ماجرای همین اعتماد اشاره کرده و می‌گویند:
یک موضوع دیگر که این هم جزو تجربه‌های اساسی ما است و بایستی شماها در مدیریّت کشور -در هر بخشی که هستید- به آن توجّه داشته باشید، مسئله‌ی اعتماد نکردن به دشمن و به وعده‌های دشمن است؛ این حرف، جدّی است؛ این مسئله، جدّی است؛ ما یک جاهایی اعتماد کردیم به دشمن، ضربه خوردیم؛ با اینکه میتوانستیم اعتماد نکنیم، با اینکه گمان نمیکردیم اعتماد کنیم، امّا کردیم. این اعتماد کردن به دشمن و به وعده‌ی دشمن، به ما ضربه میزند؛ اینکه ما استبعاد(۱۲) کنیم که «نه، بعید است اینکه گفته‌اند عمل نشود»، این درست نیست.
لذا مشخص است که برخلاف صحبت‌های ظریف متاسفانه تیم مذاکره کننده کشورمان بدون توجه به هشدارهای رهبر انقلاب در انعقاد توافق هسته‌ای به طرف مقابل که همان آمریکا باشد اعتماد کرده است.
برای اثبات این مسئله علاوه بر صحبت‌های رهبر انقلاب می‌توان به متن خود برجام نیز رجوع کرد. یعنی اگر تیم مذاکره کننده کشورمان به آمریکا اعتماد نداشت باید این عدم اعتماد به نوعی در متن توافق خود را نشان می‌داد. اما وجود سازوکار حل اختلاف ذلت بار در برجام  که در حقوق بین‌الملل سابقه نداشته خلاف این مسئله را نشان می‌دهد چرا که به موجب بند ۳۶ و ۳۷ برجام در صورت شکایت ایران به نقض عهد طرف مقابل در کمیسیون مشترک برجام تمامی تحریم‌های شورای امنیت دوباره بازمی‌گردد. یعنی بجای رسیدگی به شکایت شاکی، طرف شاکی از طرف ناقض توافق مجازات خواهد شد!
لذا مشخص است که تیم مذاکره کننده نه تنها به هشدارهای رهبر معظم انقلاب عمل نکرده اند بلکه حتی بخاطر اعتماد به آمریکا  متن برجام را به گونه‌ای نوشته‌اند که بیشتر منافع این کشور را تامین می‌کند. همین مسئله منجر به آن شده که ایران برای دومین بار در طی جلسات کمیسیون مشترک  از حق خود برای شکایت از آمریکا چشم پوشی کند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>