LI_6831_resize

دولت چه آشی برای سهام عدالت پخته است؟/آیا سهام‎ها را از چنگ مردم در می‎آورند؟

وقتی دولت نتوانست بنگاه‎ها را پس بگیرد، می‎کوشد تا با فراهم آوردن امکان نقل و انتقال سهام و تعیین تکلیف مالکیت، بستر کاهش پراکندگی سهامداران را فراهم کند. در چنین شرایطی این امکان پیش می‎آید که عده‎ای خاص با وعده و وعید، سهام مردم را از دستشان خارج کنند و خود در جایگاه سهام‎دار بنشینند.
رجانیوز – گروه اقتصادی: دولتی که به سهام عدالت اعتقاد نداشته باشد، با آن چه می‎تواند بکند؟ این پرسشی است که اقتصادانان دولت از همان آغاز دولت یازدهم با آن مواجه بودند. دولت البته از واریز سود سهام در نیمه دوم امسال سخن گفته. با این همه اما نگرانی‎ها در خصوص سیاست اصلی دولت همچنان پابرجاست؛ نگرانی‎هایی که بیش از همه به واسطه اظهارنظرهای مسئولین تشدید می‎شود.
به گزارش رجانیوز اگر چه در سال‎های دولت نهم آنان که سهام عدالت دریافت کرده بودند، از سود آن نیز بهره‎مند شدند اما لزوم تسویه اقساط این سهام از سوی مردم موجب شد از سال ۸۷ به بعد سود سهام در عوض مطالبات دولت از محل واگذاری سهام به حساب خزانه واریز شود. اکنون اما این مطالبات نیز تسویه شده و مردم منتظر دریافت سود خود هستند.
در اینکه دولت اساساً باوری به سهام عدالت نداشته تردیدی نیست. مسعود نیلی که چندی پیش از سوی حسن روحانی به عنوان دستیار ویژه رییس‎جمهور در امور اقتصادی و دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی منصوب شد، در کتاب “اقتصاد ایران به کدام سو می‎رود؟”، به صراحت سهام عدالت را نوعی انحراف از خصوصی‎سازی معرفی می‎کند.
او می‎نویسد:«وجود نگاه عدالت اجتماعی به صورت جدی باعث انحراف سیاست گسترش فعالیت بخش خصوصی شد و واگذاری بنگاه‎های دولتی با محوریت توزیع سهام عدالت پیگیری شده است.» نیلی تصریح می‎کند:«اصولا خصوصی‎سازی هدفی برای افزایش رفاه و وجود ملاحظات عدالت اجتماعی نیست.»
اقتصاددانان همسو با دولت در همان سال‎ها که بحث سهام عدالت مطرح شد نیز با صراحت هر چه تمام‎تر به آن تاختند. این در حالی بود که جریان عدالتخواه در کشور خصوصی‎سازی را به منزله مردمی‎سازی اقتصاد می‎دید و خصوصی‎سازی یک‎طرفه را منجر به افزایش فاصله‎های طبقاتی تلقی می‎کرد.
نیلی در کتاب خود در پاسخ به اینکه در این شرایط بالاخره با سهام عدالت چه باید کرد، دو حالت را برمی‎شمرد. حالت نخست حالتی است که امکان بازپس‎گیری سهام عدالت وجود داشته باشد. حالت دوم نیز حالتی است که چنین امکانی وجود نداشته باشد.
او می‎نویسد:«در صورتی که این عزم و امکان وجود داشته باشد، دولت می‎تواند با ملغی اعلام کردن این طرح، بنگاه‎های واگذار شده‎ی خود را مجدداً در اختیار گیرد و با بنگاه‎های بازپس گرفته شده، رفتاری شبیه به الگوی بنگاه‎های واگذار نشده داشته باشد.»
او می‎افزاید:«در خصوص تضمین حقوق مالکیت در صورت اجرای چنین طرحی باید به این نکته توجه شود که در حال حاضر عملاً افراد مالکیتی را خریداری نکرده‎اند و با توجه به روند طی شده امیدی به انتقال مالکیت به آها وجود ندارد. در نتیجه در چنین فضایی نمی‎توان چنین رویکردی به مسئله سهام عدالت را نقش حقوق مالکیت دانست.»
به نظر می‎رسد دولت یازدهم مبتنی بر همین توصیه بود که تلاش کرد جای بنگاه‎های سودده را با زیان‎ده عوض کند و زیان‎ده‎ها را به مردم تحمیل نماید. مسئله‎ای که همان زمان با مخالفت مواجه شد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:«با پیگیری کمیسیون و اصرار اعضا بر غیرقانونی بودن مصوبه دولت در خروج شرکت‎های سودده از سهام عدالت، هیات تطبیق مصوبات با قوانین، این مصوبه را لغو کرد.» او افزود:«هیات وزیران مصوبه‎ای داشت که بر اساس آن ۷ پالایشگاه سودده از فهرست شرکت‌های مشمول سهام عدالت خارج و شرکت‎های زیان‌ده جایگزین آن شوند. طبق قانون دولت نمی‎تواند، به صورت یک طرفه چنین مصوباتی داشته باشد. در نامه‎ای به آقای لاریجانی رئیس مجلس اعتراض کمیسیون اقتصادی و لغو مصوبه هیات وزیران را اعلام کردیم.»
او افزود:«بررسی مصوبه هیات وزیران در خصوص خروج شرکت های سودده از سهام عدالت و جایگزینی شرکت های زیان‌ده در دستور کار هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین قرار گرفت. رأی اولیه هیات تطبیق پذیرش نظر کمیسیون مبنی بر لغو مصوبه هیات وزیران در خصوص دخل و تصرف در سهام عدالت بود.»
پورابراهیمی افزود:«طبق قانون، این مصوبه باید به دولت اعلام شود اگر دولت اعتراض کرد باید مجددا مورد برسی قرار گیرد، دولت به این مصوبه هیات تطبیق اعتراض کرد و نامه‎ای را مبنی بر اعتراض و دفاع از اقدام هیات وزیران به هیات تطبیق ارسال کرد.»
وی ادامه داد:«مجددا هیات تطبیق نامه‎ای به کمیسیون اقتصادی نوشت و دفاعیات دولت را ارائه داد، کمیسیون اقتصادی نیز بر اساس محورهای نامه دولت ایرادات جدی خود را اعلام کرد.»
پورابراهیمی گفت:«هیات تطبیق مصوبات تشکیل جلسه داد و مجددا نظر کمیسیون اقتصادی مبنی بر ابطال مصوبه هیات وزیران در خصوص خروج شرکت‎های پربازده از سهام عدالت را تایید کرد.» وی تاکید کرد:«پس از لغو مصوبه هیات وزیران کلیه مصوباتی که در راستای دخل و تصرف در دارایی‎های سهام عدالت به تصویب دولت رسیده است غیرقانونی است و ابطال خواهد شد.»
هفت پالایشگاهی که پورابراهیمی از آن سخن گفت، عبارت بودند از پالایشگاه اصفهان، تبریز، لاوان، تهران، شیراز، کرمانشاه و بندرعباس که ۲۰ درصد سهام آن به سهام عدالت تخصیص داده شده بود اما هیئت وزیران در جلسه مورخ ۲۷ بهمن تلاش کرد آنها را از سبد سهام خارج و پالایشگاه‎های دیگری را جایگزین کند.
با شکست پروژه اول، به نظر می‎رسد اکنون نوبت اجرایی کردن پلان B است! مسعود نیلی در کتاب خود در خصوص حالتی که امکان بازپس‎گیری بنگاه‎ها وجود نداشته باشد، می‎نویسد:«اگر فرض عدم امکان بازپس‎گیری بنگاه‎های توزیع شده توسط سهام پذیرفته شود، باید مسیر حرکت را از تعیین تکلیف قطعی در خصوص مالکیت بنگاه‎ها و نام بنگاه تحت مالکیت آغاز کرد… در صورت تعیین تکلیف در این خصوص دو اتفاق مهم عملی می‎شود: ۱- امکان کاهش پراکندگی مالکیت. ۲- امکان ایجاد فرهنگ سهام‎داری در بین مالکین محدود جدید.»
به عبارت دیگر وقتی دولت نتوانست بنگاه‎ها را پس بگیرد، می‎کوشد تا با فراهم آوردن امکان نقل و انتقال سهام و تعیین تکلیف مالکیت، بستر کاهش پراکندگی سهامداران را فراهم کند. در چنین شرایطی این امکان پیش می‎آید که عده‎ای خاص با وعده و وعید، سهام مردم را از دستشان خارج کنند و خود در جایگاه سهام‎دار بنشینند. طبیعتاً چنین حالتی که دولت نه تنها انگیزه‎ای برای مواجه با آن ندارد بلکه آن را مطلوب نیز قلمداد می‎کند، سهام عدالت را از اصل اهداف آن تهی خواهد کرد و باز برخورداری‎ها را به قشری خاص اختصاص خواهد داد.
مسعود کرباسیان در حالی به مجلس معرفی شد که یکی از محورهای برنامه اقتصادی خود را تکمیل طرح ساماندهی سهام عدالت اعلام کرده بود.
او در جلسه کمیسیون صنایع و معادن در تاریخ ۹۶/۵/۲۳ یعنی پیش از اخذ رأی اعتماد با تاکید بر اینکه باید برای سهام عدالت فکری داشته باشیم، گفت:«به مردم سهام عدالت داده‎ایم ولی اجازه تصمیم‎گیری به آنها داده نشده است، بنده برای سهام عدالت برنامه‎هایی دارم که در آینده آنها را اعلام می‎کنم.»
کرباسیان همچنین در جریان رأی اعتماد تصریح کرد:«توزیع سهام عدالت یکی دیگر از جلوه‌های اقتصاد مردمی است. برای اصلاح و تکمیل این طرح برنامه دقیقی پیش‌بینی شده که مشمولان علاوه بر سود از حقوق مالکیت بهره‎مند خواهد شد.»
سخنان پرابهام کرباسیان در خصوص سهام عدالت که اعلام برنامه دولت در این خصوص را به آینده حواله می‎داد، در عین حال تأکید بر همان حق مالکیت داشت؛ مسئله‎ای که نگرانی‎ها را از پیشبرد پلان B در پروژه مسعود نیلی به عنوان دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشدید کرده است.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>