روحانی: دستهبندی علوم به «دینی و ضددینی» درست نیست!/ واکنش رحیمپور ازغدی: نظر شما درست، بگویید چه کار اجرایی کردید؟
روحانی: دستهبندی علوم به «دینی و ضددینی» درست نیست!/ واکنش رحیمپور ازغدی: نظر شما درست، بگویید چه کار اجرایی کردید؟ قبل و بعد مسئولیت حرف علمی ندارند، زمان مسئولیت متفکر میشوند که به سوالات مردم جواب ندهند
بزرگ ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور که چندماه پیش با وعده های اقتصادی خود کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کرده برای چندمین بار با طرح مباحث حاشیه ساز و بی ارتباط با امور اجرایی کشور فرافکنی را به پاسخ گویی ترجیح داد.
گروه سیاسی – رجانیوز: بزرگ ترین مقام اجرایی کشور یعنی رئیس جمهور که چندماه پیش با وعده های اقتصادی خود کرسی ریاست جمهوری را تصاحب کرده برای چندمین بار با طرح مباحث حاشیه ساز و بی ارتباط با امور اجرایی کشور فرافکنی را به پاسخ گویی ترجیح داد.
به گزارش رجانیوز، حسن روحانی امروز در سی و یکمین جشنواره بینالمللی خوارزمی به صحبت هایی پرداخت که هیچ ارتباطی با مسئولیت مهم کنونی وی ندارد. او در اظهارات جدید خود با زیر سوال بردن تقسیم بندی علوم دینی و غیردینی گفت: « علم و دانش و هنر علم مرزی را نمیشناسد. آنها دورهای را میخواستند علم سوسیالیستی درست کنند معلوم شد که ناموفق بودند. علم به نوع تفکر و ایدوئولوژی وصل نمیشود. در کشور جناحبندی داریم اما نمیتوانیم بگوییم علم ریاضی اصوگرایان و علم ریاضی اصلاحطلبان. علم مرز نمیشناسد عدهای در کشور سالها فیزیک و شیمی اسلامی درست کردند، مقصود چیست؟ پولهای زیادی خرج شده است و وقت زیادی صرف شده است. جبر، جبر است. ریاضی هم ریاضی است. چه فرقی میکند مگر ایدئولوژی و تفکر اسلامی اثر میگذارد؟»
هر چند این اولین بار نیست که روحانی با ورود به مباحث نظری و اندیشه ای سعی در طرح مباحث فرعی برای از یاد رفتن مطالبات اصلی مردم می کند اما هر بار با واکنش ها اساتید و کارشناسان رو به رو شده است.
روز ۲۲بهمن ماه بود که صحبت های جناحی و سیاسی رئیس جمهور در روز ملی پیروزی انقلاب اسلامی، عصبانیت مردم حاظر در خیابان ها و واکنش نخبگان را در پی داشت. کارشناسان این اقدامات روحانی را تاکتیکی برای فرار از پاسخ گویی به مطالبات مردمی ارزیابی می کنند.
استاد رحیم پور ازغدی نظریه پرداز مطرح حوزه انقلاب اسلامی در واکنش به این حاشیه سازی های رئیس جمهور گفت: «میگویید ولایت معصوم باید بررسی شود که انتخاب بوده یا انتصاب، این به شما چه؟ این مسئله در حوزه و دانشگاه بحث میشود. شما اگر میخواستید به اینها جواب دهید چرا آمدید مسئولیت اجرایی گرفتید؟
وی افزود: اولا این سوالی نیست که شما طرح کنید و در ثانی شما نباید سوال طرح کنید بلکه باید پاسخگو باشید. با اینحال به نظر من در این یکی دو سال هرچه گفتند باید بگوییم “هر چه شما میگویید درست است.” حتی اگر گفت قرآن نازل نشده بگوییم بله نازل نشده است. اگر گفتند ولایت فقیه از اساس مشکل دارد بگوییم چشم بعد از دوره شما کلا کنار میگذاریم، البته بعد از دوره شما! چون شما با این قانون اساسی سر کار آمدید و باید جواب دهید. یا نظر امام درباره قطعنامه و منتظری را اگر گفتند باید بررسی کنیم، بگوییم چشم. نظر شما هرچه هست درست است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه متأسفانه نظرشان را هم شفاف نمیگویند و به اصطلاح وسط دو صندلی مینشنیند گفت: معلوم نیست طرف امام هستند یا منافقین،. طرف امام هستند یا آمریکا و … اما در یکی دو سال آینده هرچه نظر فلسفی، معرفت شناسی، تاریخ انقلاب، فقه سیاسی گفتند باید بگوییم شما درست میگویید اما جواب بدهید برای کشور چه کار کردهاید؟»
البته این سبک سخنرانی رئیس جمهور مسبوق به سابقه است. روحانی پیش از این هم در اظهاراتی که هیچ حجت عقلی و شرعی نیز نداشت با طرح مباحث انحرافی همچون اسلام رحمانی، درس مذاکره گرفتن از عاشورا و یا زیر سوال بردن عصمت معصومین و مطرح کردن موضوع انتقاد کردن به معصوم و… را مطرح کرده بود.
روحانی دو سال پیش در ایام عاشورای حسینی اینگونه سخنانی تحریف مآبانه در خصوص تاریخ اسلام مطرح کرد: «امام حسین(ع) خیمهای برپا کرد و عمر سعد را به مذاکره دعوت نمود؛ امامی که آگاه است که فردا او و یارانش توسط همین عمر بن سعد و یاران نادانش به شهادت خواهند رسید، اما خواست که با دنیا اتمام حجت کند و از همینرو در آن شب، ساعتها با عمر سعد مذاکره کرد، تا نتیجه رویارویی آنان به جنگ ختم نشود.»
رهبرانقلاب این آدرس غلط روحانی را عوامانه توصیف کرده واینگونه واکنش نشان دادند: «چنین تحلیلی درخصوص مسائل تاریخ اسلام و مسائل کشور، نهایت ساده اندیشی است زیرا حضرت علی علیه السلام با زبیر و حضرت امام حسین علیه السلام با عمر بن سعد، مذاکره به معنای امروز یعنی معامله نکردند بلکه هر دوی این بزرگواران به طرف مقابل خود نهیب زدند و آنها را نصیحت به خداترسی کردند…متأسفانه عده ای برای توجیه مذاکره جمهوری اسلامی ایران با شیطان بزرگ، با نگاهی عوامانه، اینگونه مسائل را در روزنامه ها، سخنرانی ها و فضای مجازی مطرح می کنند، که کاملاً اشتباه است.»
رهبرانقلاب حتی به پرتاب بدون عمق کلیدواژه «اسلام رحمانی» که بارها توسط روحانی در سخنرانی های خود به کار می برد هم پرداختند: «گاهی یک شعارهایی داده میشود، شعارهای بهظاهر اسلامی که باطناً اسلامی نیست؛ از جملهی چیزهایی که اخیراً خیلی رایج شده و انسان میشنود در نوشتهها و در گفتهها، «اسلام رحمانی» [است]؛ خب، کلمهی قشنگی است، هم اسلامش قشنگ است، هم رحمانیاش قشنگ است؛ امّا یعنی چه؟ تعریف اسلام رحمانی چیست؟ خب، خدای متعال، هم رحمان و رحیم است، هم «اشدّالمعاقبین» است؛ هم دارای بهشت است، هم دارای جهنّم است. خدای متعال، مؤمنین و غیر مؤمنین را یکجور به حساب نیاورده؛ اَفَمَن کانَ مُؤمِنًا کَمَن کانَ فاسِقًا لا یَستَوون.(۷) اسلام رحمانی که گفته میشود، قضاوتش در مورد مؤمن، در مورد غیر مؤمن، در مورد کافر، در مورد دشمن، در مورد کافرِ غیر دشمن چیست؟ همینطور پرتاب کردن یک کلمه بدون عمقیابی، کاری است غلط و احیاناً گمراهکننده. بعضیها که در حرفها و نوشتجات و اظهارات این تعبیر «اسلام رحمانی» را به کار میبرند، انسان مشاهده میکند و خوب احساس میکند که این اسلام رحمانی یک کلیدواژهای است برای معارف نشئتگرفتهی از لیبرالیسم، یعنی آن چیزی که در غرب به آن لیبرالیسم گفته میشود. البتّه تعبیر لیبرالیسم و عنوان لیبرالیسم برای تمدّن غربی و فرهنگ غربی و ایدئولوژی غربی هم تعبیر غلطی است؛ چون واقعاً آنها نه لیبرالند، نه اعتقاد به لیبرالیسم به معنای واقعی کلمه دارند؛ ولی خب حالا یک اصطلاحی است لیبرالیسم. اگر اسلام رحمانی اشارهی به این است، این، نه اسلام است، نه رحمانی است؛ مطلقا.»
از تعداد بالای اظهارات رئیس جمهور در خصوص مسائل تئوریک البته آن هم به صورت مبهم و محل اختلاف شاید بتوان علاقه ایشان به فعالیت های نظری را نتیجه گرفت، علاقه ای که نشان می دهد روحانی بیش از فعالیت اجرایی کشور به سخن رانی علاقه مند است.
دیدگاه خود را ثبت کنید