159-min

شرکت‌های اروپایی نیامده چمدان‌هایشان را بستند!

لیست فرار شرکت های خارجی از ایران و اظهارات ضدبرجامی اروپایی‌ها/ توهم ادامه برجام بدون آمریکا تا کجا ادامه پیدا می‌کند؟

ده روز چانه‌زنی دوباره تیم مذاکره کننده هسته ای با اروپایی‌ها اما نتیجه نداد و شرکت های خارجی یکی یکی اعلام کردند که با وجود تحریم های آمریکایی ها نمی توانند در ایران بمانند. نقض فتح الفتوح(!) دولت تدبیر حالا با خروج شرکت های اروپایی تکمیل شده است
گروه سیاسی-رجانیوز: ده روز از خروج آمریکا از برجام و نابودی عملی آن توسط این کشور می گذرد، اقدامی که موجب بازگشت تحریم ها و اضافه شدن تحریم های جدید علیه کشورمان شده و پایان افسانه پردازی رابطه با آمریکا توسط غرب گرایان را نشان می دهد.
اما حسن روحانی بعد از این اقدام و درحالی که انتظار می رفت موضعی محکم در قبال آمریکا اتخاذ کند، جلوی دوربین ها حاضر شد و اعلام کرد «برجام از این لحظه بین ایران و ۵کشور است!»
او به صراحت از ادامه یافتن برجام بدون آمریکا دفاع کرد و نگاه خود را به دستان اروپایی هایی دوخت که روزی خودش آنها را «آقااجازه» و دنباله‌رو سیاست های کدخدایشان یعنی امریکا معرفی کرده بود. این خوش بینی به اروپایی ها با وجود اقدامات خصمانه آنها قبل از توافقنامه و در حین اجرای آن تعجب بسیاری از کارشناسان مسائل بین الملل را در پی داشت. در پی همین سخنان بود که اتاق جنگ روانی غرب گرایان پروژه بزک کردن اروپایی ها را در دستور کار خود قرار دادند و هر روزه با انتشار اخباری در سایت ها و روزنامه های خود اروپا را حامی برجام نشان دادند و خروج آمریکا از برجام را مساله ای عادی و حتی مثبت برای برجام ترسیم کردند!
بدبینی بسیاری از کارشناسان به عدم همراهی اروپا با آمریکا در این چند روز ادامه برجام با اروپایی ها به خوبی نشان می دهد که برجامی که دیروز «تقریبا هیچ» دستاورد محسوسی را برای کشورمان به همراه نداشته امروز دیگر «حتما هیج» خاصیتی نخواهد داشت غیر از فلج ماندن پیشرفت هسته ای کشورمان!
در این گزارش در یک قسمت به واکنش شرکت های اروپایی و در قسمتی به واکنش مقامات و مسئولین قاره سبز به خروج آمریکا از برجام می پردازیم:
الف) اروپا به دنبال آمریکا: نه تضمین می دهیم نه در مقابل آمریکا می ایستیم، ایران نگرانی های آمریکا را رفع کند
وزارت خزانه داری آمریکا بلافاصله بعد از نابودی برجام اعلام کرد:  تحریم‌ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز می‌گردد. تحریم خرید نفت ایران بعد از ۱۸۰ روز و بقیه تحریم ها بعد از ۹۰ روز باز می‌گردد. آمریکا همچنین اعلام کرد به کسانی که در حال تجارت با ایران هستند فرصت می دهیم تا دست از معامله با ایران بردارند و اگر در مدت مشخص شده موفق نشوند، با تبعات آن روبرو می شوند.
چند ماه پیش «ریچارد نفیو» که از معماران اصلی شبکه تحریم‌های آمریکا علیه ایران است در یادداشتی فاش کرد چنانچه آمریکا از برجام خارج شود، ایران بعد از مدتی متوجه خواهد شد از «همکاری‌های نصفه و نیمه» شرکت‌های خارجی هیچ نفعی برایش حاصل نشده است.او نوشت: «نیمی از کشورهای اروپایی، چین، روسیه و چند کشور دیگر قادر نخواهند بود با کاهش تحریم‌ها به‌اندازه‌ای برای ایران مزیت [اقتصادی] ایجاد کنند که تهدیدهای ناشی از تحریم‌های ثانویه آمریکا را جبران کرده و ایرانی‌ها را راضی نگه دارند».
این صحبت ها به سرعت تحقق پیدا کرد، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا پس از آنکه دونالد ترامپ خروج این کشور از توافق هسته‌ای با ایران را اعلام کرد که مجوز دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.
پس از این خروج، سه کشور مهم اروپایی که دولتی ها انتظار حمایت آنها از برجام را داشتند در بیانیه ای مشترک به جای محکوم کردن اقدام غیرقانونی آمریکایی ها به خط و نشان کشیدن علیه کشورمان پرداختند.
اروپا همصدا با آمریکا از بازتعریف توافق هسته و گنجاندن مسائل منطقه ای، موشکی و گسترش برجام به حوزه هایی که امنیت ملی ایران را نشانه رفته است حمایت کرد. این بیانیه عملا می گوید ما خواستار باقی ماندن برجام هستیم اما باید دغذدغه های آمریکا و صهیونیست ها لحاظ شود و گفت و گو برای برجام های بعدی ادامه داشته باشد تا محدودیت ها بعد از سال ۲۰۲۵ هم از بین نرود
There must be no doubt: Iran’s nuclear program must always remain peaceful and civilian. While taking the JCPOA as a base, we also agree that other major issues of concern need to be addressed. A long-term framework for Iran’s nuclear programme after some of the provisions of the JCPOA expire, after 2025, will have to be defined. Because our commitment to the security of our allies and partners in the region is unwavering
ریچارد گرنل، سفیر آمریکا در آلمان اعلام کرد: شرکت های آلمانی که در ایران فعالیت می کنند باید فورا عملیات های خود را کاهش دهند.
پایگاه تحلیلی «پولتیکو» به نقل از موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت:از روحانی تضمین گرفته‌ام که علیرغم خروج امریکا و تحریم جدید در برجام بماند! تنها ایران قدرت خراب کردن یک‌جانبه برجام را دارد! موگرینی که وقیحانه جواب اعتماد دولتی‌ها را داده بود روز سه‌شنبه اعلام کرد که نمی تواند برای بی اثر بودن تحریم ها علیه ایران تضمین بدهد و گفت : «این اتحادیه قادر نیست ضمانت‌های حقوقی و اقتصادی به ایران بدهد اما برای یافتن راهی به منظور حفظ سرمایه‌گذاری‌های پسابرجام اروپایی‌ها در ایران جدی است.»
عربده‌کشی آمریکا و چراغ سبز اروپا کل فاینانس‌های برجامی را هواکرد
در ادامه اخبار تحریم های اقتصادی و همراهی اروپایی ها اما یک منبع آگاه در وزارت امور اقتصادی و دارایی به خبرنگار «نود اقتصادی» اطلاع داد کار فاینانس‌های پسابرجامی را بعد از خروج آمریکا از برجام تمام شده بدانید و با اعمال بخشی از تحریم‌ها در ۹۰ روز آینده و بخش دیگری از آنها در ۱۸۰ روز آینده هیچ فاینانسی به ایرانی‌ها تعلق نمی‌گیرد و آنها بلااثر خواهند شد.
بزک کنندگان اروپا به شدت تلاش دارند تا خروج آمریکا از برجام را کوچک معرفی کرده و ادامه آن با اروپا را تئوریزه کنند اما رئیس خدمات مالی اتحادیه اروپا آب پاکی را روی دست مدافعان آفتاب تابان برجام ریخت و گفت: به علت ماهیت بین المللی سیستم بانکی و اهمیت نظام مالی آمریکا، قوانین مسدودساز اروپا کاربرد زیادی ندارد
عباس عراقچی هم ادعا کرده آمریکا نمی تواند شرکت های اروپایی را به ادامه داشتن یا نداشتن همکاری با ایران مجبور کنند. این درحالی است که جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا گفته است احتمال اعمال تحریم‌‌های شرکت‌های اروپایی که با ایران همکاری می‌کنند وجود دارد. وی همچنین در یک نشست خبری اعلام کرد: اتحادیه اروپا هیچ چاره‌ای جز پیوستن به تحریم‌ها ندارد.
ترامپ همچنین در نامه ای به وزیران خارجه، خزانه‌داری و انرژی آمریکا اطمینان خاطر دادعرضه جهانی نفت و ذخایر کافی وجود دارد و می‌توانند تحریمهای نفتی ایران را با کاهش قابل توجه فروش نفت ایران اجرایی کنند.
گاردین هم خبر داد آمریکا شرکتهای اروپایی ای که از خط مشی آمریکا در تحریم ایران پیروی نکنند را تهدید به جریمه یا مجازات کیفری کرد.
صدر اعظم آلمان در همراهی با آمریکایی ها گفت: کشورهای اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که برجام توافق کاملی نیست و باید درباره مسئله موشکی با ایران وارد مذاکره شد. مرکل که سعی دارد اعتماد دولت روحانی را هم از دست ندهد در وعده ای نسیه می‌گوید اروپا می‌تواند از شرکت‌های کوچک و متوسط همکار با ایران حمایت کند اما این نکته را هم می گوید که نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌تواند تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کند!
وزیر خارجه آلمان نیز در پی خروج آمریکا از برجام گفته بود که شرکت‌های آلمانی برای معامله با ایران تقریبا هیچ شانسی ندارند و معاف کردن شرکت‌های آلمانی از تحریم‌های آمریکا بسیار مشکل است.
پتر آلتمایر، وزیر اقتصاد آلمان روز جمعه در یک مصاحبه رادیویی اعلام کرد که این کشور به لحاظ حقوقی نمی‌تواند به شرکت‌های آلمانی فعال در ایران در صورت اعمال تحریم‌های جدید کمک کند. وزیر اقتصاد آلمان صریحا گفت که هیچ راهی قانونی برای محافظت از شرکت‌های آلمانی در برابر تصمیمات دولت آمریکا وجود ندارد.
رئیس جمهور فرانسه هم اعلام کرد: توافق هسته‌ای با ایران باید تکمیل شود و ادامه مذاکرات در این خصوص بویژه در رابطه با برنامه موشکی ایران ضروری است.
۲) تحریم های آمریکا نتیجه داد. به چمدان های بسته‌ی شرکت های خارجی نگاه کنید…
ده روز چانه‌زنی دوباره تیم مذاکره کننده هسته ای با اروپایی‌ها اما نتیجه نداد و شرکت های خارجی یکی یکی اعلام کردند که با وجود تحریم های آمریکایی ها نمی توانند در ایران بمانند. نقض فتح الفتوح(!) دولت تدبیر وقتی نمایان می شود که آمریکا برای اتمام حجت با شرکت های اقتصادی اعلام می کند که جریمه و تحریم های سنگینی علیه کسانی که بخواهند با ایران همکاری کنند در نظر گرفته است.
توتال
فرار شرکت های اروپایی در صحبت های مدیر عامل توتال در گفتگو با سی‌ان‌ان دیده می شود که به صراحت از وابستگی به آمریکا پرده برداشته و گفته بود: «ما تنها در صورتی می توانیم قرارداد گازی با ایران را اجرا کنیم که چهارچوبی حقوقی و قانونی وجود داشته باشد.اگر نتوانیم این کار را بنا به دلایل حقوقی انجام دهیم مثلا به عنوان تغییری در نظام تحریمها، در این صورت باید در قرارداد بازنگری کنیم. اگر تحریم های جدید علیه ایران اعمال شود باید آن را با دقت بررسی کنیم، زیرا ما در آمریکا کار می کنیم و دارایی در آمریکا داریم و بتازگی دارایی بیشتری هم در آمریکا به دست آوردیم.»
وابستگی شرکت های بزرگ به اندازه ای است که در ابتدای امضای برجام توتال برای هماهنگی با آمریکا بر سر ایران در واشنگتن دفتر زد. به اذعان مدیرعامل توتال دفتر شرکت توتال در واشنگتن به هماهنگی روابط این شرکت با خزانه دار و وزارت خارجه آمریکا کمک خواهد کرد تا آمریکایی اطمینان حاصل کند که توتال همچنان به تبعیت از هرگونه تغییرات اعمال شده در رژیم تحریم های دولت آمریکا ادامه می دهد! مدیرعامل شرکت توتال فرانسه با بیان اینکه توتال از هر گونه تحریمی که مانع از فعالیت این شرکت در تهران شود تبعیت می کند گفته بود: «تهران می‌داند که اگر ما نتوانیم کار را ادامه دهیم، این به دلیل تصمیم دولت آمریکاست.»
توتال همچنین اعلام کرد: با اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران، هر گونه همکاری با خطر از دست رفتن دسترسی به سیستم‌های بانکی همراه است که توتال چنین ریسکی را نمی‌پذیرد و در صورتی که از آمریکا معافیت تحریمی خاص دریافت نکنیم، قادر به ادامه کار در پروژه پارس جنوبی نخواهیم بود و ضمنا دیگر تعهد تازه‌ای در قبال پارس جنوبی نمی‌پذیریم.
هواپیماهای کاغذی برجام
وزیر خزانه داری آمریکا از لغو فروش هواپیما توسط شرکت ها هواپیمایی خبرداد. پیرو همین خبر راینر اُلر مدیر روابط عمومی ایرباس هم اعلام کرد: ما به دقت اعلام رئیس جمهور آمریکا را ارزیابی خواهیم کرد و قدم بعدی ما بر اساس سیاست‌های داخلی و در متابعت کامل از تحریم‌ها و مقررات منع صادرات اتخاذ خواهد شد.
شرکت بوئینگ نیز اعلام کرده است که برای تحویل هشتاد هواپیمای سفارشی ایران با قرارداد بیست میلیارد دلاری، با دولت آمریکا مشورت خواهد کرد. این شرکت اعلام کرده که همواره با سیاست‌های آمریکا همسو خواهد بود. در پاسخ به این تصمیم فروشندگان هواپیمای معروف به هواپیماهای برجامی آخوندی غیرواقع بینانه و منفعلانه گفت: از اروپا «انتظار داریم» که مستقل از تصمیم آمریکا به قراردادهای خود و تضامینی که می دهند پایبند باشند.
زیمنس آلمان
کایزر، مدیرعامل شرکت بزرگ آلمانی زیمنس هم اعلام کرد که دیگر نمی‌توانیم با خروج آمریکا از برجام قرارداد جدیدی را با ایران امضا کنیم
 دنیلی ایتالیا
شرکت فولاد ایتالیایی، تولیدکننده فولاد ایتالیایی به‌دنبال خروج آمریکا از برجام، کار برای یافتن پوشش مالی سفارش‌های ایران به‌ارزش ۱٫۵ میلیارد یورو (۱٫۸ میلیارد دلار) را متوقف کرد. الساندرو تریویلین، مدیر ارشد اجرایی این شرکت گفته است: «با توجه به خروج آمریکا از این توافق، بانک‌ها از ترس مواجه شدن با تحریم‌های ثانویه، دیگر آماده تأمین سرمایه پروژه‌های ایران نیستند». شرکت دنیلی در سال ۲۰۱۶، یک توافقنامه چهارچوب تجاری با ایران به‌ارزش حدود ۵٫۷ میلیارد دلار امضا کرد.
شرکت «اینژی» فرانسه
شرکت‌ برق چندملیتی «اینژی» که دفتر مرکزی آن در شهر پاریس قرار دارد روز جمعه اعلام کرد تا ماه نوامبر به قراردادهای مهندسی خود در ایران خاتمه می‌دهد.
شرکت گاز PGNiG لهستان
در حالی که گفت و گوهایی دولت روحانی با اروپایی ها ادامه دارد اما شرکت های اروپایی بی اعتنا به گفتگوهای ایران و اتحادیه اروپا چمدان های خود را بسته اند. شرکت گاز PGNiG لهستان هم پروژه گاز در ایران را به تعلیق درآورد.
ساگای نروژ
 شرکتی نروژی که در حوزه انرژی خورشیدی فعال است و در اکتبر ۲۰۱۷ قراردادی به‌ارزش ۲٫۵ میلیارد یورو برای ارائه خدمات انرژی خورشیدی به‌مدت پنج سال با شرکت «توسعه‌دهندگان انرژی امین» امضاء کرده است. اما بعد از اعلام تصمیم ترامپ برای خروج از برجام، «گائوت استینکوپف» مدیر توسعه شرکت «ساگا» از خروج این شرکت از ایران خبر داده است.
شرکت ایتالیایی انی
شرکت ایتالیایی انی در ژوئن ۲۰۱۷ برای مطالعه میدان‌های نفتی و گازی با ایران توافق‌نامه امضاء کردند. این شرکت تصمیم گرفته توافق خود را با ایران لغو کند. «کلودیو دسکالزی»، مدیر شرکت انی ایتالیا، در نشست سالانه خود به سهامدارانش گفته که تمام طلب معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. به‌گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به‌جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.
مرسک
شرکت دانمارکی مرسک (Maersk) بزرگ‌ترین شرکت کشتیرانی جهان روز پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت اعلام کرد که کلیه فعالیت‌های تجاری خود با ایران را متوقف خواهد کرد. به‌گفته محمدحسین داجمر، مدیرعامل اسبق کشتی‌رانی شرکت‌های بزرگی مانند مرسک و مرسی به‌سبب اینکه بازار بزرگی در آمریکا دارند، نگران هستند که مشمول تحریم‌های آمریکا شوند.
آلیانتس
 Allianz شرکت چندملیتی خدمات مالی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر مونیخ، آلمان قرار دارد. تمرکز اصلی این شرکت بر ارائه خدمات بیمه است. در سال ۲۰۱۰ شرکت آلیانتس، دوازدهمین شرکت بزرگ خدمات مالی در جهان بوده و در فهرست سال ۲۰۱۰ مجله فوربس، در رتبه ۲۳ از بزرگترین شرکت‌های جهان، قرار داشت. سهام شرکت بیمه آلیانتس در بازار بورس نیویورک و بورس فرانکفورت معامله می‌شود. این شرکت هم‌اکنون به‌عنوان سومین شرکت خدمات مالی و بانکداری جهان شناخته می‌شود. حالا با اعلام خروج آمریکا از برجام آلیانتس تصمیم گرفته از ایران خارج شود.
ام اس سی سوئیس
شرکت سوئیسی ام اس سی در بیانیه ای اعلام کرد:«(ام اس سی) در حال بازنگری در خدمات، فعالیت ها و روابط تجاری خود است تا ببیند که آیا تاثیری (از تصمیم اخیر ) ترامپ می پذیرد یا نه و از جدول زمانی تعیین شده از سوی دولت آمریکا تبعیت می کند.»
 شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب 
نایجل گاردن، معاون توماس میلر، مدیر شرکت بیمه کشتی یو کی پی اند آی کلاب گفت: «انتظار می رود این تصمیم تبعات زیادی برای تجارت دریایی با ایران و بیمه این قبیل فعالیت های تجاری داشته باشد.»
شرکت لویدز لندن هم گفته در حال بررسی تبعات (اقدام ترامپ) بر بازار بیمه ای خود است.
رهبرانقلاب پس از خروج آمریکا از برجام با ذکر این نکته که بعید است که دولتمردان ما بتوانند از اروپایی ها تضمین های لازم را بگیرند فرموده بودند:  بارها گفته بودیم «به امریکا اعتماد نکنید»، این هم نتیجه‌اش. درباره مذاکره با سه کشور اروپایی هم می‌گوییم به اینها هم نباید اعتماد کرد و برای هر قرارداد باید تضمین‌های واقعی و عملی بگیرید وگرنه نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد.
ایشان با انتقاد به سه کشور اروپایی سوالی مهم را مطرح کردند و گفتند: «مسئولان در معرض «آزمون بزرگ» قرار دارند که آیا عزت و اقتدار این ملت را حفظ خواهند کرد یا نه؟» حالا مردم به نظاره نشسته اند تا ببینند دولت روحانی عزت و اقتدار ملت ایران را با وجود این حجم از خیانت ها و خباثت های آمریکایی و اروپایی ها حفظ خواهند کرد یا نه.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>