بورسیه های غیر قانونی (1)

رمزگشایی از عتاب شدید رهبر انقلاب به دولت به خاطر سیاسی کاری در پرونده بورسیه ها/از بیماری های عصبی تا فروپاشی خانواده هایی که با اسم رمز “بورسیه غیر قانونی” مورد ظلم قرار گرفتند

اظهارات صریح و شفاف رهبر انقلاب نشان می دهد عملکرد سیاسی و غیر اخلاقی دولت یازدهم و به ویژه وزارت علوم در دو سال گذشته تا چه اندازه ضمن آسیب های متعددی که در عرصه دانشگاه ها داشته است، در راستای پیشبرد اهداف سیاسی دولتی بوده است که برای فراموشی پرونده های کرسنت یا رانت ۶۵۰ میلیون یورویی وزارت صنعت، نهایت تلاش خود را انجام داده تا با دست گذاشتن بر معدود تخلفات بورسیه در دولت قبل، با ظلم به بیش از ۳۰۰۰ خانواده دانشجویان بورسیه خود را فساد ستیز و قهرمان مبارزه با رانت خواری معرفی کند!
گروه سیاسی- رجانیوز: «بورسیه! و ما ادراک ما البورسیه!» این جمله ای بود که ۱۵ مهر ۱۳۹۳ حسن روحانی در دانشگاه تهران پشت تریبون اعلام کرد تا رسما «اسم رمز» حمله به دانشجویان بورسیه را صادر کرده باشد، هر چند پیش از وی نیز به طور برخی مسئولان وزارت علوم طی یک نشست خبری با سر هم کردن آمارهای راست و دروغ؛ مدعی شده بودند بسیاری از افرادی که در دولت قبل بورسیه تحصیلی گرفته اند، غیر قانونی بوده است!

به گزارش رجانیوز، داستان بورسیه های دولت قبل آن روزی داغ شد که مجتبی صدیقی معاون فرجی دانا در یک نشست خبری تعدادی آمار مخلوط از درست و غلط را به عنوان بورسیه های غیر قانونی اعلام کرد. آمار و ارقام صدیقی آنقدر اشتباه و پر از غلط بود که کمتر کسی در آن موقع می توانست نسبت به آن تردید کند اما بعد از وی روحانی هم با تمام توان به میدان آمد و با گفتن جمله معروف «بورسیه! و ما ادراک ما البورسیه!» فرمان نهایی برای تاختن به دانشجویان بورسیه را صادر کرد تا رسانه های اصلاح طلب و حامیان دولت که ید طولایی در غوغاسالاری و ساختن کوه از کاه دارند، هر چه می خواهند بنویسند و نتیجه گیری کنند، دریغ از اینکه در پس این همه ادعای دروغ و جوسازی واقعیت دیگری نهفته است و آن ضایع شدن حق بسیاری از دانشجویانی است که بدون مشکل قانونی بواسطه توانایی های علمی شان بورسیه شده اند اما حالا چوب سیاسی کاری های دولت اعتدال را می خورند.

جالب آنکه رضا فرجی دانا نیز که عملکرد پر حاشیه اش در وزارت علوم منجر به استیضاح اش شد، خیلی تلاش کرد تا با مطرح کردن این مساله خود را ناجی و قهرمان فسادستیزی جا بزند اما حنای او برای مجلس رنگی نداشت و در نهایت بهارستان نشینان وی را به خاطر سو استفاده از رای اعتمادشان در سال ۹۲ استیضاح کردند.

بورسیه های غیر قانونی (3)            بورسیه های غیر قانونی (2)

 

اما در این باره رهبر انقلاب شب گذشته در دیدار با وزیر علوم و اساتید دانشگاه ها ضمن عتاب شدید به مسئولانی که در دو سال گذشته با این موضوع «سیاسی» رفتار کرده اند و حق دانشجویان را تضییع کردند، فرمودند:

« یکی از غلط ترین کارهایی که در این یکی دو سال اخیر اتّفاق افتاد، این مسئله‌ی بورسیه‌ها بود. اگر راست هم بود این حرف -که البتّه بعد تحقیق کردند، معلوم شد به آن شکل، راست هم نیست؛ آن‌طوری که روزنامه‌ها با آن بازی کردند هم نبود؛ به ما گزارشهای دقیق و بر اساس بررسی‌ها دادند- راهش این نبود که ما مسئله را روزنامه‌ای کنیم. یک تعدادی برخلاف قانون یک امتیازی به‌دست آوردند؛ خیلی خب، راه قانونی وجود دارد: لغو کنند آن امتیاز را؛ سروصدا ندارد. جنجال درست کردن، حاشیه درست کردن است و این سمّ برای محیط علمی است که بایستی با آرامش کار خودش را دنبال بکند. این سم را متأسّفانه افرادی بر اساس همان پایه‌های بینش فکریِ مبنی بر سیاسی‌کاری و سیاست‌بازی به کام دانشگاه کشور ریختند؛ چرا؟ علاوه بر اینکه ظلم هم شد -به خیلی‌ها ظلم شد- هم خلاف قانون بود این کار، هم خلاف تدبیر بود این کار، هم خلاف اخلاق بود؛ آن‌وقت مدام دم از اخلاق هم میزنند. توبه‌فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند! این کار اخلاقی بود؟ حاشیه‌سازی نشود. نگذارید محیط آموزش عالی اسیر حواشی بشود.»

این اظهارات صریح و شفاف رهبر انقلاب نشان می دهد عملکرد سیاسی و غیر اخلاقی دولت یازدهم و بویژه وزارت علوم در دو سال گذشته تا چه اندازه ضمن آسیب های متعددی که در عرصه دانشگاه ها داشته است، در راستای پیشبرد اهداف سیاسی دولتی بوده است که برای فراموشی پرونده های کرسنت یا رانت ۶۵۰ میلیون یورویی وزارت صنعت، نهایت تلاش خود را انجام داده تا با دست گذاشتن بر معدود تخلفات بورسیه در دولت قبل، با ظلم به بیش از ۳۰۰۰ خانواده دانشجویان بورسیه خود را فساد ستیز و قهرمان مبارزه با رانت خواری معرفی کند!

چرا که به تعبیر رهبر انقلاب اگر تخلفی در عرصه بورسیه های دولت قبل صورت گرفته است اولا راه آن برخورد قانونی با متخلفان است ثانیا، جدای از گزارش تفصیلی کمیسیون اصل نود مجلس درباره بورسیه ها که نشان داد از میان بیش از ۳۰۰۰ نفر بورسیه شدگان تنها ۳۹ نفر به طور غیر قانونی بورسیه گرفته اند.

اما آسیبهای رفتار سیاسی، غیر شرعی، غیر اخلاقی و خلاف تدبیر وزرات علوم و دولت یازدهم درباره بورسیه ها به همین جا ختم نشد و مشکلات فراوانی برای بسیاری از دانشجویانی که به طور قانونی بورسیه شده بودند که در اینجا به طور خلاصه به برخی از آنها اشاره می شود:

۱. دانشجویانی که به خاطر تصمیم سیاسی وزارت علوم بورسیه شان به طور غیر قانونی لغو گردید و مجبور شدند ده ها میلیون تومان هزینه تحصیل شان را شخصا پرداخت کنند. این در حالی است که این دانشجویان کاملا قانونی بورسیه شده بودند ولی از آنجایی که وزارت علوم با نگاه سیاسی قصد انتقام گیری از دانشجویان را داشت به بهانه های مختلف از جمله عدم جایابی برای هیئت علمی، آنها را لغو بورس کرد و به یکباره اعلام کرد باید مبالغ سنگینی از ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان برای پرداخت هزینه تحصیل شان پرداخت کنند.

۲. بسیاری از دانشجویان و خانواده های دانشجویان بورسیه در این مدت به خاطر جو سازی های رسانه ای و برخوردهای سیاسی دولت علیه آنها، با اینکه قانونی و بدون مشکل بورسیه شده بودند تحت فشار قرار گرفته و دچار استرس های شدید و بیماریهای عصبی شدند بگونه ای که حتی این موضوع در برخی موارد منجر به اختلافات خانوادگی و حتی جدایی برخی از دانشجویان از همسرشان شده است.

۳. بسیاری از دانشجویان به خاطر عدم توان پرداخت هزینه های شخصی تحصیل خود، مجبور به انصراف از تحصیل شده و یا با مقروض شدن و تحت فشار مالی قرار گرفتن، زندگی شان تا مرز فروپاشی رسیده است.

۴. این موضوع باعث درگیری ذهنی دانشجویان و عقب ماندن آنها از روند تحصیل شان در مقطع دکترا شده است بگونه ای که بسیاری از آنها با فعالیت های جانبی برای تامین هزینه بورسیه شان، عملا فرصتی برای تحصیل و فعالیت های علمی پیدا نکردند

۵. و …

اینها تنها فهرست برخی از مشکلاتی است که در این مدت برای دانشجویان بوجود آمده است و علت اصلی آن نیز شخص رییس جمهور و وزارت علومی است که در این مدت به جای رسیدگی به پرونده های فساد بزرگی مانند کرسنت در وزارت نفت و موارد مشابه، به خاطر تنها ۳۹ نفری که به طور غیرقانونی بورسیه گرفته اند، با آبرو و اعصاب و آرامش بیش از ۳۰۰۰ خانواده دیگر بازی کرده اند.

در پایان لازم است تا قوه قضاییه، دیوان عدالت اداری و شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن رسیدگی به حق دانشجویانی که در این مدت به خاطر سیاسی کاری های دولت یازدهم به آنها ظلم شده است، حسن ختام ماجرا را بگونه ای رقم بزنند که همچون امروز جای شاکی و متشاکی عوض نشود و ضمن برخورد با کسانی که به طور غیر قانونی بورسیه شده اند، بیش از ۳۰۰۰ نفر دیگری که کاملا قانونی این روند را طی کرده اند به حق و حقوق خود دست پیدا کرده و اگر هم هزینه ای را به ناحق پرداخت کرده اند، جبران شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>