Iran Nuclear Agreement Review

روایت جان کری از استقلال علمی ایران در دانش هسته ای

دانشمندان هسته‎ای ایران همچنان در کانون فشار و تحریم امریکا/ سناتور امریکایی: نگرانی کاهش فشار بر امثال فریدون عباسی هستیم/ جک لو: فشار بر این دانشمندان ادامه خواهد داشت .

این در حالی است که سناتور «کوری گاردنر» نیز در این جلسه در ابتدای پرسش و پاسخ خود از وزیر خزانه داری آمریکا «جک لو» با اشاره به حضور دانشمندانی در ایران همچون دکتر فریدون عباسی ، درباره احتمال خارج شدن نام برخی از افراد خاص مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران که اسامی آن‌ها در فهرست تحریم سازمان ملل قرار دارند از وزیر خزانه داری آمریکا می‌‍‌پرسد: در مورد دکتر عباسی چطور؟ نام او از سال ۲۰۰۹در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و از دانشمندان فعال در برنامه هسته‌ای ایران است.

گروه بین الملل – رجانیوز: اینکه ایران به دانش و فناوری هسته‎ای دست پیدا کرده است، را باید نقطه کانونی همه بهانه‎های این سال‎ها در قبال برنامه هسته‎ای ایران دانست. اینکه ایران دانشمندانی دارد که بر فناوری و دانش هسته‎ای مسلط بوده و به مرحله تولید دانش در این حوزه رسیده‎اند را باید مهمترین نگرانی و دغدغه امریکا و غرب در قبال ایران دانست که این کشور را به استقلال در حوزه هسته‎ای رسانده است.

به گزارش رجانیوز این نکته را هفته گذشته جان کری وزیر امور خارجه امریکا در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا در تاریخ یکم مرداد تایید کرد و وقتی که جک لو، دیگر دولتمرد امریکایی با نام فریدون عباسی به عنوان یکی از دانشمندانی که توانایی پیشبرد صنعت هسته‎ای کشور را دارد روبرو شد، به سناتور امریکایی اطمینان داد محدودیت بر دانشمندان ایرانی ادامه پیدا کند.

                                                                  روایت جان کری 2

این در حالی است که این نقطه کانونی، یعنی صاحبان دانش هسته‎ای در ایران برای امریکا، انگلیس و اسرائیل آنقدر مهم بود که در سالهای گذشته با تشکیل میز مشترک و طراحی عملیات مشترک ترور، چهار دانشمند ایرانی را شهید کرده و البته در یکی از ترورها نیز ناکام ماند.

جان کری در جلسه سنا درباره دانش هسته‎ای ایران می‎گوید: حقیقت این است که ایران – با وجود اینکه هیچ یک از ما خواهان این نیستیم اما چه برای ما خوشایند باشد یا ناخوشایند- با تکمیل چرخه سوخت هسته‌ای تجربه خود را گسترش و توسعه داده‌است. آن‌ها به قدری پیشرفت کرده‌اند که قادر به تولید مواد شکافت پذیر لازم برای ساخت بمب اتمی هستند و ما نمی توانیم دانش آن‌ها را بمباران کنیم یا دانش آن‌ها را تحریم کنیم.

این در حالی است که سناتور «کوری گاردنر»  نیز در این جلسه در ابتدای پرسش و پاسخ خود از وزیر خزانه داری آمریکا «جک لو» با اشاره به حضور دانشمندانی در ایران همچون دکتر فریدون عباسی ، درباره احتمال خارج شدن نام برخی از افراد خاص مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران که اسامی آن‌ها در فهرست تحریم سازمان ملل قرار دارند از وزیر خزانه داری آمریکا می‌‍‌پرسد:

 در مورد دکتر عباسی چطور؟ نام او از سال ۲۰۰۹در فهرست سیاه سازمان ملل قرار دارد و از دانشمندان فعال در برنامه هسته‌ای ایران است.

جک لو نیز در پاسخ به این پرسش به سناتورهای امریکایی اطمینان داد که فشارها بر دانشمندان ایرانی ادامه پیدا خواهد کرد. او در پاسخ به گاردنر گفت: جناب سناتور اگر شما بخواهید وارد اسامی افرادی که در برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته‌اند بشوید، هر مرحله‌ای که تحریم‌های مرتبط با موضوع هسته‌ای بخواهند لغو شوند، با اسامی افراد و سازمان‌های زیادی برخورد خواهیم کرد که در برنامه هسته‌ای ایران مشارکت داشته‌اند.

در ادامه کورگر از رفع تحریم این دانشمندان اظهار نگرانی می کند که جک لو به او تذکر میدهد که موافق نام بردن از اشخاص و افراد به صورت خاص و ویژه نیست و برای ادامه ندادن بحث در این زمینه تاکید می کند: این تحریم ها در صورتی برداشته می شوند که ایران توافق را نقض نکند و اگر توافق نقض شوند تحریم دانشمندان در جای خود باقی خواهد ماند.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>