tanineyas_10

خطرات اشتغال زنان؛ استرس شغلی زنان به بنیان خانواده آسیب می رساند

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی اظهار داشت: استرس های شغلی، بخاطر مسئولیت بارزتر زنان در امور داخلی خانواده هم بر خود آنان و هم بر سایر اعضای خانواده اثر سو دارد و کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس زهرا ناظرخانی کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی در گفت و گو با زنان خبر با اشاره به استرس شغلی در زنان بیان کرد:  اختلالات روانی در زنان خانه دار ایرانی ۴۸/۱۵ درصد، مردان بیکار ۰۵/۱۲ درصد، کارگران ۶/۷ درصد و کارمندان ۹۹/۶ درصد است.

وی افزود: زنانی که در معرض فشار و استرس های کاری هستند ۳۵ درصد بیشتر از سایر زنان در معرض ابتلا به بیماری های قلبی قرا می گیرند و  حتی قدرت باروری زنان را نیز تحت تاثیر قرار می دهند.

ناظرخانی ادامه داد: اهمیت توجه به استرس شغلی زنان تنها به خاطر خسارت اقتصادی آن نیست و اثرات زیانبار آن بر سلامت جسم و روان فرد، خانواده و جامعه از موارد مهم قابل توجه است.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی اظهار داشت: با توجه به سطح بالای استرس در زنان شاغل، جهت ارتقاء شاخص های سلامت روان در فرد، خانواده و جامعه و نیز افزایش بهره­وری و رضایت­مندی کارکنان، تدوین برنامه ­ریزی استراتژیک و جامع توسط مسئولین و دست­اندرکاران امر ضروری به نظر می­رسد.

وی گفت:  استرس های شغلی، بخاطر مسئولیت بارزتر زنان در امور داخلی خانواده هم بر خود آنان و هم بر سایر اعضای خانواده اثر سو دارد و کیفیت زندگی را کاهش می دهد.

ناظرخانی یادآور شد:  توجه بیشتر به رضایتمندی شغلی زنان و کاهش متوسط زمان کار، بخصوص در میان آنانکه بیش از دیگران در مواجهه با عوامل استرس زا در محیط شغلی شان هستند را مورد تاکید قرار می دهد.

کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی مطرح کرد: رضایت از کار، رضایت از مدیریت و روابط حاکم، احساس امنیت شغلى، احساس مالکیت از جمله نیازهاى روانى موثر در کیفیت روحى و روانى کارکنان است که وجود آنها موجب بهره ورى وارتقاء تولید و کیفیت مى گردد.

وی در پایان افزود: مدیریت کردن استرس و استفاده از آن در جهت خلاقیت و حرکت سریع تر به سمت اهداف سازمانی یکی از اهدافی می‌باشد که به تازگی در سازمان ها رواج پیدا کرده است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>