haley-amano-iaea

ضعف «متن برجام» کار دست ایران می دهد

درخواست بازدید از اماکن نظامی ایران، جدیدترین ابزار آمریکا برای اجرای سخت گیرانه برجام/ مشکلات خودساخته امروز نتیجه سه پاس گل طلایی وزارت خارجه به آمریکا است! / تعلل در واکنش فعال از سوی ایران مساوی با تحمیل خسارت بزرگ

ماجرا از جایی آغاز می‌شود که درحدود یک ماه پیش (۲۷ July- 5 مرداد) آسوشیتدپرس در خبری به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است تا در صورت مخالفت ایران ، ترامپ اعلام کند که ایران برجام را نقض کرده است و در صورت از بین رفتن برجام، بتواند ایران را مقصر جلوه دهد.
گروه بین‌الملل-رجانیوز: بررسی تحرکات این روزهای آمریکا در قبال ایران یک وضعیت را به تصویر می‌کشد. خر آمریکا از پل گذشته و مشغول خندیدن به ریش مذاکره کنندگان دولت یازدهم است! همان‌هایی که در اشتباهی راهبردی به لبخند استکبار اعتماد کردند. وضع پشت سرهم تحریم‌های جدید و هسته‌ای، طرح این ادعا از جانب تیلرسون که ایران روح برجام را نقض کرده و نهایتاً هم سفر نیکی هیلی به وین، همگی نشان از آغاز فرآیندی دارد که پایان آن همین شرایط امروز است! یعنی بدعهدی آمریکا و به اعتراف زعما، نقض روح و جسم و دل و قلوه و کله و پاچه برجام!
به گزارش رجانیوز آمریکا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و تلاش می‌کند تا این فرآیند را کامل‌تر بکند. دونالد ترامپ دو ماه دیگر قصد دارد تا با اعلام عدم پایبندی ایران به برجام، سوت پایان توقف موقت اجرای تحریم‌ها را به صدا دربیارد و برای این‌کار به یک بهانه نیاز دارد؛ این مقدمات را اگر بدانیم به علت سفر نیکلی هیلی به وین نیز پی خواهیم برد.
ماجرا از جایی آغاز می‌شود که درحدود یک ماه پیش (۲۷ July- 5 مرداد) آسوشیتدپرس در خبری به نقل از مقامات کاخ سفید اعلام کرد که آمریکا به دنبال بازرسی از سایت‌های نظامی ایران است تا در صورت مخالفت ایران ، ترامپ اعلام کند که ایران برجام را نقض کرده است و در صورت از بین رفتن برجام، بتواند ایران را مقصر جلوه دهد.
بعد از این خبر نیز روز گذشته نیکی هیلی در مصاحبه با خبرگزاری رویترز با طرح این ادعا اکه ایران سابقاً دست به فعالیت‌های پنهانی در سایت‌های نظامی زده، هدف سفر خود را پرسیدن این سوال دانست که آیا بازرسان آژانس می‌توانند به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند یا آن که مانعی در برابرشان بوده و یا بازرسی به تاخیر افتاده است؟
لذا هدف از سفر هیلی به شکل روشنی معلوم است؛ فشار بر روی آژانس و درخواست برای بازرسی از تاسیسات نظامی ایران! و مخالفت ایران نیز به معنی بازگشت تحریم‌ها است؛ همان بهانه‌ای که ترامپ به دنبال آن است! موافقت ایران نیز به معنی مشروع شمردن ورود جاسوسان خارجی به حساس‌ترین و راهبردی‌ترین قسمت‌های کشور که نتیجه آن از بازگشت تحریم‌ها نیز بدتر است چرا که قلب امنیت کشور را نشانه گرفته است.
 اما تاسف دوچندان خواهد بود اگر بدانیم که تمامی این مشکلات خودساخته و در نتیجه ضعف نگارش متن برجام و نادیده گرفتن خطوط قرمز رهبر معظم انقلاب است. فهم داستان این مشکلات خودساخته که کشور را در شرف خطر خود قرار داده نیازمند رمزگشایی و شرح دو تعبیر مهم رهبر معظم انقلاب است. اول در نامه مهم خود به روحانی پیرامون الزامات اجرای برجام در ۲۹ مهر ۱۳۹۴ که می‌گویند:  با این حال، محصول مذاکرات که در قالب برجام شکل گرفته است، دچار نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّدی است که در صورت فقدان مراقبت دقیق و لحظه‌به‌لحظه،‌ میتواند به خسارتهای بزرگی برای حال و آینده‌ی کشور منتهی شود.
دوم هم در سخنرانی بسیار مهم ایشان در جمع مسئولان نظام در خرداد ماه امسال که خاطرنشان می‌کنند: ما یک جاهایی اعتماد کردیم به دشمن، ضربه خوردیم؛ با اینکه میتوانستیم اعتماد نکنیم، با اینکه گمان نمیکردیم اعتماد کنیم، امّا کردیم. این اعتماد کردن به دشمن و به وعده‌ی دشمن، به ما ضربه میزند؛ اینکه ما استبعاد(۱۲) کنیم که «نه، بعید است اینکه گفته‌اند عمل نشود»، این درست نیست. آن‌وقتی که بحث کارِ با بیگانگان است، باید با دقّت تمام روی جزئیّات تکیه کرد و ملاحظه کرد و وسواس به خرج داد و احتیاط به خرج داد. نباید به اینها اعتماد کرد.
پس تا کنون دو مسئله مشخص است اول نقاط ابهام و ضعفهای ساختاری و موارد متعدّد در برجام که عدم مراقبت لحظه به لحظه آن به خسارت‌های بزرگ منتهی خواهد شد و دوم نیز ماجرای اعتماد به دشمن و ضربه‌ای که کشور از آن خورده است.
داستان مشکلات خود ساخته کشور که نیکلی هیلی با سفر خود درصدد تحقق آن است به علت ضعف‌های ساختاری برجام و اعتماد به آمریکا به وجود آمده است. اما چگونه؟
۱- صدور اجازه  بازدید از نقاط نظامی کشور در برجام
یکی از خطوط قرمز مورد تاکید رهبر انقلاب برای مذاکرات هسته‌ای عدم پذیرش نظارت و بازرسی غیرمتعارف بود چنان‌که ایشان در فرودین ۱۳۹۴ و دیدار با مداحان در این باره می‌گویند: نکته‌ی بعدی که به مسئولین محترم تذکّر دادیم و به شما هم عرض میکنیم، این است که به‌هیچ‌وجه اجازه داده نشود که به بهانه‌ی نظارت، اینها به حریم امنیّتی و دفاعی کشور نفوذ کنند؛ مطلقاً. مسئولین نظامی کشور به‌هیچ‌وجه مأذون نیستند که به بهانه‌ی نظارت و به بهانه‌ی بازرسی و مانند این حرفها، بیگانگان را به حریم و حصار امنیّتی و دفاعی کشور راه بدهند »
ایشان در ادامه نیز تصریح می‌کنند: تذکّر بعدی این است که هیچ شیوه‌ی نظارتی غیر متعارف که جمهوری اسلامی را به یک کشور اختصاصی از لحاظ نظارت تبدیل میکند، به‌هیچ‌وجه مورد قبول نیست. همین نظارتهای متعارفی که در همه‌ی دنیا معمول است، اینجا هم همان نظارتها [باشد]، و نه بیشتر.
مقام معظم رهبری دوم تیرماه همان سال نیز در دیدار ماه رمضان با مسئولان نظام مجدداً همین موضوع را تکرار کرده و خاطرنشان می‌کنند: با بازرسی‌های غیر متعارف هم بنده موافق نیستم؛ پرس‌وجوی از شخصیّت‌ها را هم به‌هیچ‌وجه قبول ندارم و موافق نیستم؛ بازرسی از مراکز نظامی را هم نمیپذیریم همچنان که قبلاً هم گفتیم.
اما تیم مذاکره کننده کشورمان برخلاف نهی صریح رهبر معظم انقلاب با پذیرش پروتکل الحاقی و اقدامات شفاف‌ساز و اجازه نظارت از اماکن نظامی خود را در ظرف نهایتاً ۲۴ روز – مطابق با بند ۷۴ تا ۷۸ برجام- به ماموران آژانس بین‌المللی انرژی داده است، افرادی که حتی حسن روحانی در کتاب دیپلماسی و امنیت ملی خود آنان را جاسوس می‌خواند.
به همین جهت مطابق با برجام ۵۷ دریچه برای بازرسی و نظارت بیگانگان از مراکز حساس، نظامی و امنیتی کشور ایجاد شده که ۲۴ مورد آن ابدی، ۸ مورد آن به مدت ۱۵ تا ۲۰ سال و به ۲۰ مورد آن به مدت ۱۰ سال برای آن‌ها بازخواهد بود.
۲- نظارت آژانس بر روی اقدامات ایران
رهبر معظم انقلاب دوم تیرماه ۱۳۹۴ و در دیدار با مسئولان کشور با موکول کردن هر اقدامی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مخالفت کرده و می‌گویند: یک نکته‌ی اساسی دیگر این است که ما با موکول کردن هر اقدامی به گزارش آژانس مخالفیم. ما به آژانس بدبینیم؛ آژانس نشان داده که هم مستقل نیست، هم عادل نیست؛ مستقل نیست زیرا تحت تأثیر قدرتها است؛ عادل نیست [چون] بارها و بارها برخلاف عدالت حکم کرده و نظر داده.
اما تیم مذاکره کننده کشورمان نه‌تنها به واقعیت مورد اشاره رهبر انقلاب در رابطه با غیرمستقل بودن آژانس انرژی اتمی توجه نمی‌کنند بلکه در یک خوش‌بینی محض، آژانس را به عنوان ناظر بر اجرای تعهدات ایران می‌پذیرند این در حالی که است که آژانس هیچ‌گونه نظارتی بر اجرای تعهدات آمریکا و سایر طرفین توافق هسته‌ای ندارد. سپردن این اقدام اختیار به آژانس که را در بندهای «ی»، ۲ ، ۴ ، ۶ ، ۱۵ ، ۱۸ ، ۲۱ ، ۱۹ و ۳۴ بخش مقدمه برجام و بندهای ۳، ۶ ، ۹ ، ۱۰ ، ۱۲، ۱۵، ۲۹ ، ۳۳ ، ۳۴ ، ۳۹ ، ۴۱ ، ۴۶ ، ۴۷ ، ۴۸، ۵۰ ، ۵۱ ، ۵۹ ، ۶۰ ، ۶۳ از پیوست یکم برجام می‌توان یافت.
۳- لزوم پاسخ‌گویی ایران به  شورای حکام
اعطای این اجازه سخاوتمندانه به آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای کامل تعهدات ایران ذیل برجام از جانب تیم وزارت خارجه کشورمان به این معنی است که ایران علاوه بر کشورهای ۵+۱ باید به تمامی اعضای شورای حکام نیز پاسخ‌گو باشد چرا که این اجازه منجر به آن شد که یک توافق دوطرفه به یک توافق بین‌المللی تبدیل شود.
شرح پاس‌گل‌هایی طلایی تیم مذاکره کننده وزارت خارجه به دشمن برای ضربه زدن به کشور از طریق خلاهای موجود در برجام تنها محدود به همین موارد نمی‌شود اما روشن است که همین مقدار نیز امروز فشارهای آمریکایی‌ها را به دنبال داشته است و بهانه دست نظام سلطه داده است.
لذا باید اعتراف کرد که به غیر از اعتماد به لبخند آمریکا کس دیگری مسبب شرایط امروز نیست! در واقع ضعف حقوقی تیم مذاکره کننده در نگارش متن توافق هسته‌ای و نادیده گرفتن خطوط قرمز رهبر انقلاب امروز این بهانه را به دست آمریکا داده تا وزارت امور خارجه حتی در حفظ توافقی چون برجام- با تمام ضعف و ایرادات فراوانش- نیز به مشکل بربخورد.
تداوم این ضعف را این روزها نیز حتی شاهد آن هستیم. شاید اگر تیم مذاکره کننده کشورمان دربرابر تحریم‌های جدید آمریکا و نقض آن در تلاشی دیپلماتیک و با همکاری اتحادیه اروپا و روسیه و چین، قطعنامه‌ای در شورای امنیت صادر می‌کرد که آمریکا را مجبور به اجرای تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای می‌کرد این کشور امروز به این راحتی تلاش نمی‌کرد تا فشارهای جدیدی بر روی ایران اعمال کند.
با توجه به موارد فوق به نظر می‌رسد که تیم مذاکره کننده فعلی در وزارت امور خارجه در احقاق حقوق مردم همانند ۴ سال گذشته نیز ناتوان هستند به همین جهت بهتر است که هر چه زودتر و در تصمیمی عاقلانه به فکر شغل جدیدی برای خود باشند تا حداقل بیش از این دیگر شاهد پایمال شدن منافع ملی نباشیم.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>