57455870

ایجاد معاونت برای مشورت!/آیا کرباسیان دُور زده می‎شود؟

گفتنی است علت حمایت برخی چهره‎ها همچون احمد توکلی از کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت، عدم تعلق او به یکی از مکاتب اقتصادی و همراهی‎اش با برخی جوانان عدالتخواه بوده است؛ موضوعی که با شرایط جدید دولت می‎تواند به کلی بی‎معنا شود.
رجانیوز – گروه اقتصادی: در شرایطی که تکثرهای عادی وزارتخانه‎های اقتصادی دولت نیز همواره مسئله‎ساز می‎شود؛ افزودن بر این تکثر عقلایی به نظر نمی‎رسد.
به گزارش رجانیوز چندی پیش بود که حسن روحانی طی احکامی نهاوندیان را به عنوان “معاون اقتصادی” خود و مسعود نیلی را به عنوان “دستیار ویژه رییس‎جمهور در امور اقتصادی” و “دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی” منصوب کرد.
از آن روز تا اکنون رسانه‎های منتقد و حامی دولت هر دو گزارش‎ها و مصاحبه‎های مختلفی را حول این موضوع منعکس کردند که بالاخره در دولت چه خبر است و فرمان اقتصادی قوه مجریه در دست که خواهد بود؟ اینکه چرا حسن روحانی ساختاری جدید با عنوان معاونت اقتصادی ذیل خود شکل داده و چرا به یکباره مثلا نهاوندیان را به عنوان وزیر اقتصاد معرفی نکرده، از دیگر محورهای مورد توجه رسانه‎ها طی این روزها بوده است. برخی معتقد بودند عدم رأی‎آوری نهاوندیان در مجلس منجر به معرفی یک گزینه فرمالیته شده است.
بر این ابهامات، امروز و با مصاحبه‎ی سید محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‎جمهور باز هم افزوده شد. واعظی تصریح کرد:«آقای رئیس‎جمهور می‌تواند برای امور خود بر اساس قانون معاونت‌های مختلفی داشته باشد و این موضوع بستگی به نظر شخص رئیس‎جمهور دارد که در چه مقطعی می‌خواهد به چه موضوعاتی بها دهد. بنابراین به هیچ وجه قرار نیست که تشکیلات جداگانه‎ای برای معاونت اقتصادی ایجاد شود.» او افزود:«برنامه معاونت اقتصادی این است که از اقتصاددانان و همچنین تیم اقتصادی دولت مشورت بگیرند و پیشنهادات خود را به رئیس جمهور بدهند!»
راه انداختن یک معاونت ذیل نظر رئیس‎جمهور آن هم برای دریافت مشورت اقتصاددانان در حالی که ساختارهایی نظیر معاونت پژوهشی وزارت اقتصاد یا مرکز بررسی‎های استراتژیک ریاست جمهوری وجود دارد، طبیعتاً عجیب می‎نمود. آیا آقای رئیس‎جمهور به وزارت اقتصاد به عنوان جایگاهی که می‎تواند نظرات اقتصاددانان را کسب و منعکس کند و یا به مرکز بررسی‎های استراتژیک به عنوان نهادی با قابلیت‎های مشابه باور ندارد یا مسئولین آن را قبول ندارد که ساختاری مجزا شکل می‎دهد؟
افزایش تکثر ساختارهای نقش‎آفرین در تصمیمات اقتصادی دولت از آن رو محل توجه جدی است که در دوره‎های گذشته همواره همین تکثرهای عادی میان وزارتخانه‎ها و نهادهای اقتصادی دولت نظیر وزارت اقتصاد، وزارت کار، وزارت تعاون(در گذشته)، وزارت صنعت، وزارت بازرگانی(در کذشته) و بانک مرکزی مسئله‎ساز بوده است. حتی در همین دولت یازدهم نیز جمعی از وزرای دولت دست به قلم شدند و اعتراض خود را نسبت به وضعیت رکود در کشور رسماً رسانه‎ای کردند. امضای وزیر اقتصاد، وزیر کار، وزیر صنایع و معادن و وزیر دفاع پای این نامه بود و در سربرگ آن نیز نام وزارت اقتصاد و دارایی را به چشم می‏خورد. در دولت محمود احمدی‎نژاد نیز مجادلات جهرمی به عنوان وزیر کار با بانک مرکزی همواره مسئله‎ساز بود. در دولت خاتمی که مجادله فراتر از این حرف‎ها رفت و کار به جایی رسید که رئیس‎جمهور ناگزیر به کنار گذاشتنِ همزمانِ ستاری‌فر و مظاهری شد. تاریخ این مجادلات همواره بخشی جدی از تاریخ اقتصاد سیاسی ایران اسلامی بوده است.
علاوه بر اینها ایجاد معاونتی توسط احمدی‎نژاد با عنوان معاونت بین‎الملل که در واقع نوعی موازی‎کاری با وزارت خارجه و یا حتی دور زدنِ آن معنا می‎شد، همان زمان نیز بحث برانگیز شد تا جایی که تذکر رهبر انقلاب در خصوص در نظر گرفتن اختیار وزرا را در پی داشت. رهبر انقلاب معتقد بودند:«همه‌ی کارهای دیپلماتیک باید در وزارت خارجه متمرکز شود؛ یعنی باید اینها از طرف وزارت خارجه هدایت شود.»
در این شرایط ایجاد معاونت جدید با عناوینی چون کسب مشورت یا مانند آن عجیب می‎نماید. نوبخت در همین خصوص تصریح کرد:«تعدد اعضای تیم اقتصادی می‎تواند بیش از این هم باشد! زیرا ساختار تصمیم‎گیری اقتصادی به گونه‎ای است که ما از تعدد اعضا در تیم و تفاوت نظری نه تنها رنج نخواهیم برد بلکه استفاده هم می‎کنیم.» او افزود:«تعدد تیم اقتصادی دولت مانع از هماهنگی نیست و هماهنگی به شکل دیگری انجام می‎شود!» نوبخت درباره وظایف معاونت اقتصادی رئیس‎جمهوری نیز تصریح کرد:«محمد نهاوندیان اقتصاددان است و می‎تواند در جهت انسجام و هماهنگی بیشتر اقدام کند!»
جدای از اینکه نوبخت در عمل نقش متفاوتی برای نهاوندیان اعلام کرده که با جایگاه مشاورت فاصله دارد، روند برخورد ساده‎انگارانه با تعدد اعضای تیم اقتصادی و تکثر در کابینه اظهارنظری غیرکارشناسی به شمار می‎آید.
حسین راغفر استاد دانشگاه الزهرا در مورد اینکه انتصاب محمد نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی، با توجه به حضور مسعود کرباسیان، آن را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت:«این تعدد مراکز تصمیم‌گیری به‎خصوص در حوزه اقتصادی قطعاً به نفع اقتصاد ایران نیست.»
 وی افزود:«با توجه به این پست، به نظرم برای اقتصادی که در آن هیچ استراتژی توسعه مشخصی وجود ندارد، این امکان را فراهم می‌کنم که هر فردی هر جوری و روشی که خواست، رفتار کند؛ زیرا نهادها و گروه‌ها متعددی در این سیستم و اقتصاد حضور دارند و این فلسفه که وقتی وزیر اقتصاد و این‌همه نهادهای مختلف اقتصادی مانند سازمان برنامه‌وبودجه وجود دارد، دلیل اینکه یک‌نهاد دیگر هم دوباره ایجاد می‌شود، مشخص نیست برای چه هدفی است.»
عضو هیئت‌علمی دانشگاه الزهرا گفت:«واقعاً به نظرم این موضوع فقط به آشفته شدن فضای تصمیم‌گیری در حوزه اقتصاد منجر می‌شود.»
راغفر البته از یک احتمال نیز سخن گفت که آن هم جالب به نظر نمی‎رسد. او تصریح کرد:«ممکن است نهاوندیان سیاست‌گذاری کند و کرباسیان اجرا و این هم تصویری دیگر باشد؛ زیرا نهاوندیان نقش خیلی کلیدی در دولت دارد.» اگر پشت‎پرده‎ی این انتصابات این باشد، باید گفت دولت محترم هم مجلس را دور زده و هم در حال دور زدن وزیر اقتصاد خود است.
گفتنی است علت حمایت برخی چهره‎ها همچون احمد توکلی از کرباسیان به عنوان وزیر پیشنهادی دولت، عدم تعلق او به یکی از مکاتب اقتصادی و همراهی‎اش با برخی جوانان عدالتخواه بوده است؛ موضوعی که با شرایط جدید دولت می‎تواند به کلی بی‎معنا شود.
با این همه آینده نشان خواهد داد که فارغ از این مباحث، خروجی عملی رویکرد دولت چه در حوزه سیاست‎گزاری و چه پیامدهای عینی اقتصادی چگونه رقم می‎خورد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>