IMG09291173

چه کسانی تئوری جداسازی انقلاب از جمهوری اسلامی را مطرح کردند؟

بعد از پایان جنگ ، دوران جدیدی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت عده ای که معتقد به عبور از انقلاب اسلامی بودند ، حلقه روشنفکران ایران را ایجاد کردند و از طریق این حلقه عقاید روشنفکری و ضد دین و انقلاب را اشاعه می دادند .

 

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- متین منتظمی؛ مردمی که از رژیم شاهنشاهی به انزجار رسیده بودند در سال ۵۷ انقلاب خود را به ثمر نشاندند و توانستند با همان روحیه انقلابی کشوری را که مدت ها در دست غرب و ملعبه هایش بود ، نجات داده و نظامی مستقل تحث عنوان جمهوری اسلامی که فلسفه وجودی آن اجرای احکام و قوانین اسلامی است ایجاد نمایند و براساس این تئوری ها، فلسفه های حکومتی مختلف را زیر سوال ببرند.

 

عده ای در این برهه زمانی بر این باور بودند که کلمه اسلام باید از نام کشور حذف شود چرا که عقیده داشتند انقلاب پیروز و پرونده اش باید بسته شود و اکنون باید به دنبال تشکیل حکومت و گذر از مرحله انقلاب بود . با این حال حضرت امام (ره) با آنها مخالفت کرده و جمله معروف ((جمهوری اسلامی ، نه یک کلمه کمتر و نه یک کلمه بیشتر)) را مطرح فرمودند.

 

مردم با روحیه انقلابی خود، در همان اوان انقلاب نسبت به تشکیل شورا و کمیته های انقلابی اقدام کردند که همه این اقدامات نشان از این روحیه داشت بعد از آغاز جنگ نیز جوانان این کشور با همان روحیه و یا سیستم انقلابی گری وارد میدان شده و در یک جنگ نابرابر توانستند پیروز میدان باشند.

 

بعد از پایان جنگ ، دوران جدیدی در جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت عده ای که معتقد به عبور از انقلاب اسلامی بودند ، حلقه روشنفکران ایران را ایجاد کردند و از طریق این حلقه عقاید روشنفکری و ضد دین و انقلاب را اشاعه می دادند .

 

بررسی اجمالی سخنان این افراد ، نشان می دهد که چه کسانی درصدد القای تئوری جدایی دین از سیاست و همچنین عبور از دوران انقلاب را مطرح نموده و همچنین چه هدفی را از این مسائل دنبال می کنند.

 

علیرضا علوی تبار: ما پیشرفت نمیکنیم چون خدا هنوز نمرده است.( یا لثارات ۴/۳/۷۹ )

 

پایه شکل گیری انقلاب اسلامی بر پایه تئوری های اسلامی و فرمایشات خداوند متعال در قرآن کریم است و در کل هدف وجودی یک حکومت اسلامی پیشرفت از  طریق دین است . مطرح کردن یک چنین مسئله ای ، نشان از این دارد که عده ای نه تنها دین تفکر جدایی دین از سیاست را  نقش می بندند بلکه بر این باورند که دیگر زمان گذر و عبور از دوران حکومت دینی است و باید به سمت مکاتب فکری ساخته دست بشر رفت.

 

محسن کدیور: اگر امروز خدا هم حرفی بزند که با عقل مردم منطبق نباشد نخواهند پذیرفت. امروز خدا در جامعه هیچ کاره است همه کاره مردم اند. ( دانشگاه تهران ۷۹) ابراهیم اصغرزاده: علیه خدا هم میتوان تظاهرات کرد. اگر مجوز راهپیمایی به هر گروه بر اساس قانون داده شود اشکال ندارد حتی علیه خدا.( آفتاب امروز ۳/۶/۷۸ )

 

تفکر لیبرالیستی بر این عقیده است که خدا و آثار آن نباید در حکومت داری وجود داشته باشد ، این موضوع مسئله ایست که توسط طیف اصلاح طلبان به شدت بر آن تاکید شده است . همانطور که گفته شد انقلاب اسلامی ایران ایجاد شد تا حکومتی الهی و دینی فارغ از مکاتب فکری بشری روی کار آید و راه سعادت دنیوی و اخروی را به مردم نشان دهد.

 

عبدالکریم سروش: بعد از پیامبر ولایت خاتمه یافته است. (ماهنامه کیان بهمن ۷۷ ) غلامرضا سالار بهزادی: تفکر شیعه گری موجب انحطاط مملکت ما و مانعی برای دموکراسی است.( روزنامه صبح امروز، ۲۳/۸/۷۸،ص۸)

 

بر اساس تفکر شیعی ، در دین مبین اسلام ، ولایت از پیامبر اکرم (ص) به حضرت امیر المونین علی (ع) و از ایشان به سایر امامان منتقل شده است و همچنین با توجه به غیبت حضرت ولی عصر (عج) به عنوان آخرین معصوم ، فقیه عادل و با تقوا و به نیابت از ایشان ولایت را بر عهده داشته و نائب امام زمان (عج) به عنوان ولی فقیه در جامعه حضور خواهد داشت. یکی از تئوری هایی که انقلاب اسلامی پایه گذار آن شد بحث ولایت یود که یکی از مهمترین مباحث دین اسلامی است و همین عامل در دوران های مختلف باعث جلوگیری از بروز فتنه ها و وارد شدن صدمات متعدد به جمهوری شده است با این همه عده ای تئوری حذف ولایت را مطرح می کنند بر اساس مکاتب فکری غربی نظر داده و می خواهند با ایجاد یک جمهوری دمکراتیک در ایران این موضوع را القاء کنند که دیگر تفکر انقلاب اسلام نمی تواند پاسخگوی نیاز های جامعه امروزی باشد.

 

محمد خاتمی: به قرآن نمی شود استناد کرد “در حال حاضر مطالب قرآن با برخی دریافتهای بشری سازگار نیست چرا که احکام آن متناسب با زندگی قبیله ای است. زندگی مورد نظر اسلام زندگی قبیله ای است پس قرآن کریم برای ما قابل استناد نیست.” (کیهان ۱۲/۶/۸۷)(ماهنامه کیان بهمن ۷۷)  اگر دین در برابر آزادی قرار گیرد این دین است که باید محدود شود نه آزادی. ( دانشگاه تهران ۲/۳/۸۷ شما برای‌ این‌که‌ بتوانید پیشرفت‌ بکنید، راهی‌ جز راه‌ غرب‌ ندارید و راه‌ غرب‌ یعنی‌ پذیرش‌ خرد غربی . .( آریا ۲۸/۶/۷۸)

 

انقلاب اسلامی به وقوع پیوست تا در راستای احکام قرآنی ، کشوری را اداره کند و این مهم انجام نمی گرفت جز با رها شدن از زنجیر هایی که کشور های غربی به دست و پای کشور بسته بودند . در کل فلسفه انقلاب این بود که ایران به عنوان کشوری با مکتب فکری اسلامی و به دور از فضای محدود غربی به صورت مستقل پیشرفت نموده و قله های ترقی بپیماید و آنچنان که نمایان است این اتفاق در این مدت صرفاً با تفکر انقلابی به مرحله عمل رسیده است با این حال عده ای معتقدند که تنها راه پیشرفت دست یازیدن به غرب است به همین دلیل درصددند با افول تفکر انقلابی ، بینش ها را نسبت به غرب تغییر دادن و راه سعادت را مکاتب غربی اعلام نمایند.

 

گنجی: همجنس بازی سبکی از زندگی است که در ایران مورد اجحاف قرار گرفته است/محمدجعفر هرندی: حذف صحنه های جنسی و مشروب خواری از فیلم ها، هیچ مستند شرعی ندارد؛ (هفته نامه آبان، ۹/۱۱/۷۸)/سعید حجاریان : همجنس‌بازی در کشور ما باید آزاد باشد. از جهت حقوقی نباید ممنوع باشد گرچه از نظر اخلاقی زشت است!( روزنامه صبح امروز) /بهروز افخمی: هنرمند اصیل هم به نحوی به فضای زنده و البته آمیخته به ابتذال نیاز دارد و در یک فضای پاکیزه شده و تحت سانسور از دل و دماغ می افتد.( کیهان، ۲/۸/۷۹)

 

مسائل اخلاقی جزو مباحثی است که در دین مبین اسلام به شدت روی آن تاکید و احکام سنگینی بر مرتکبین آنها بسته است با این همه وقتی سخن از یک حکومت اسلامی به میان می آید همه این احکام باید رعایت شود تا نظام دینی پایه گذاری شود . با این همه مطرح کردن مسائلی از این قبیل می خواهد ضربه به ستون های حکومت دینی زده و ایجاد چنین شبهه هایی به مقبولیت یک حکومت دینی خدشه وارد نماید.

 

اکبر گنجی: خمینی متعلق به موزه تاریخ است.(کیهان ۲۴/۱/۷۹ )

 

نماد بارز انقلاب اسلامی ، وجود رهبری فقیه ، عادل و تواناست که بتواند اولاً بر اساس مبانی و احکام اسلامی کشور را هدایت نموده و همچنین انقلاب را به سر منزل مقصود برساند. حضرت امام خمینی ( زه) که پایه گذار انقلاب اسلامی بوده و حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) که ادامه دهنده رهبری این انقلاب اسلامی هستند. برنامه برخی طیف ها این است که با کنار گذاشتن نام بناینگذار انقلاب ، تئوری های وی را نیز منحل کرده و یک کشوری ایجاد کنند که فارغ از بینش اسلامی و انقلابی است. این موضوع جزو مباحثی بود که حضرت امام خامنه ای در دیدار اخیر نیز به صراحت بر آن تاکید نموده اند.

 

از همان اوایل  افرادی خواستار عبور از انقلاب اسلامی و تشکیل یک جمهوری لیبرالیست بودند که کار آنها با حذف نام اسلام از جمهوری اسلامی آغاز شد و در طول دوران های مختلف جدل های فراوانی برای عبور از انقلاب و ایجاد کشوری لیبرالیستی انجام گرفته است که یا این همه رهبر معظم انقلاب همچنین بر روحیه انقلابی تکیه کرده و با موضع گیری های صریح همه نقشه های دشمنان اسلام و انقلاب را نقش بر آب نموده اند.

 

عده ای در داخل کشور همچنان بر تئوری جدایی جمهوری اسلامی از انقلاب اسلامی تکیه و به شدت آن را با گفتار و عملکرد رواج می دهند. سوال اساسی اینجاست که در سال های اخیر چه کسانی به ایجاد فضای دو قطبی انقلابی گری و جمهوریت دامن می زنند ؟ تا جایی که رهبر معظم انقلاب به همین دلیل از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خواست تا از عملکرد آنها جلوگیری نموده و از انقلاب اسلامی پاسداری نمایند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>