مرقد امام خمینی  (1)

مرقد جدید امام خمینی ( ره )

این روز ها ترس و واهمه متولیان ساخت حرم امام برای پرده برداری از ساخت و ساز بیست و چند سالشان کاملا مشهود است.
مرتب جلسه می گذارند و گروه های کوچک و بزرگ را برای توجیه عملشان به مرقد می برند و آهسته آهسته پرده از چهره یک شاهکار معماری قرن بیست یکمی بر می دارند .
جالب است برای توجیه می گویند نگاه ما پانصد سال آینده را هدف گرفته و شاید پانصد سال زمان نیاز باشد تا این مشکل بر طرف شود .
دیگر از مرقد صمیمی که با عشق مردم آجر آجرش بنا نهاده شده بود خبری نیست آن روز ها مهندس و عمله و بنا و نجار و آهنگر با اشک و جان و دل برای امام خود مرقد ساختند اما آنرا خراب کردند تا سازه ای مدرن محکم با دید پانصد ساله برای امام ما بسازند…. (سازه ای به شکل قصر پادشاهان)
و جالب تر از معماری در مورد آیین زیارت ایشان از یک سو قیاس با معصوم در لایه های پنهان استنتاج می شود و از سوی دیگر می گویند اینجا با هر حجابی می شود به زیارت آمد چرا که امام در زمان حیاتشان مانعی برای این موضوع قایل نبودند و ما نمی توانیم پس از فوت ایشان خلاف این رویه را اعمال کنیم
یعنی خدایی نکرده به زودی مرقد امام شبیه خیابان های بالا شهر خواهد شد…
موضوع مهم این نگاه : ساختن امامی جدید در فقاهت ،سیاست و فرهنگ و در همه ابعاد است که با امام ما کاملا در تضاد است .
امام نجف و کربلا ، امام انقلاب و عاشورا ، امام بچه های جبهه ها، امام فقرا و مستضعفین را دیگر نه در سایت جماران می شود زیارت کرد ، نه در مرقد باشکوهی که جسم امام در آن حبس شده است .
از امروز من برای فرزندانم امام را باید خودم تعریف کنم و إلا با این مرقد آنها امام را نخواهند شناخت . من باید به فرزندم عکس شهیدی را نشان بدهم که پس از شهادت هم دستش به نشان ارادت بر روی تمثال نورانی امام خوبی هاست .
من باید عکس لبخند امام را در سیاه چادر های عشایر فقیر و فراموش شده به فرزندم نشان بدهم …
باید امام را از قاب مجاهدان شهید لبنانی ، از چشم نافذ سیاه پوستان آفریقایی و مسلمان شده های امام در اروپا و آمریکا برای فرزندم تعریف کنم …
باید تا پانصد سال آینده به فرزندانمان کمک کنیم امام شناسی را بدون مرقد امام انجام دهند ، تا امام واقعی میان این قصر با شکوه از یاد نرود …!!
دنیا باید بداند که امام فقرا، امام شهدا، امام مردم زنده است . یاد او در قلب ما حک شده است؛ با همان نگاه صمیمی و دوست داشتنی ، با همان هیبت و ابهت، اما سادگی، برایمان دست تکان می دهد و ماهم باز فریاد می زنیم :

روح منی خمینی                              بت شکنی خمینی

مرقد امام خمینی  (3)                      مرقد امام خمینی  (2)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>